”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere” Projekt Unge Matematiksvage 2015-2018 ”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
En lille opsamling og refleksion Vi har set på hvordan det gik den gruppe af elever som I LINU testen I efteråret 2017 scorede så lavt at vi måtte antage at de havde matematik vanskeligheder Obs: Vi er ikke færdige med opgørelse fra alle skoler. Det kommer med I slutrapporten I oktober
Noget om frafalds rater.. I runde tal: Dobbelt så stort frafald blandt de matematik svage!!
Vi mister de matematik svage! Blå er de svages frafaldsprocent Rød er gennemsnit frafaldsprocent alle
Koster det?
Sa JA – alene af økonomiske grunde kan det betale sig Ved at lægge de 4 takster for taxameter gruppe 3010 (HHX) sammen får vi en samlet betaling pr. årselev på 75.000 kr Hvis eleven fortsætter alle 3 år giver dette en indtægt over tre år på ca. 200.000 kr Rationalet er: hvis vi antager at eleven forlader gymnasiet pga. matematik vanskeligheder så kan vi bruge et halvt årsværk for EN lærer alene for at ”redde” eleven – og stadig have overskud? Hvis man alene kigger på årsbetalingen (75.000 kr) så svarer det til 300 lærertimer a 225,- kr/t som vi bør kunne satse på at beholde eleven. Sa JA – alene af økonomiske grunde kan det betale sig
Vi går mere i dybden med tallene..
Er de svage – stadigt svage? Samlet lærer vurdering Linu Er de svage – stadigt svage? Vi ser her andelen af de matematik svage som stadig er på skolen I juni 2018 og som vi har en årskarakter på – hvor mange af disse er stadigt svage I matematik? (karakteren 02 eller der under) Blå: Mundtligt Rød: Skriftligt Vi ved ikke hvilken karakter de kunne opnå ved skolestart Men omtrent halvdelen af dem ligger nu på 4 eller der over Meget lille stikprøve
Hvordan er andelen af svage i forhold til alle elever? Vi ser her andelen af matematik svage MUNDLIGT I forhold til alle skolens elever I Mundtlig matematik Blå: De matematik svage Rød: Alle elever 15-20% af en årgang er svage I matematik
Hvordan er andelen af svage i forhold til alle elever? Vi ser her andelen af matematik svage SKRIFTLIGT I forhold til alle skolens elever I Skriftlig matematik Blå: De matematik svage Rød: Alle elever 15-20% af en årgang er svage I matematik Igen ses at forskellen er mindre ved skriftlige
Som sagt arbejder vi på at få de sidste 2-3 skoler med så vi evt Som sagt arbejder vi på at få de sidste 2-3 skoler med så vi evt. Kan begynde at regne på total tal også Tak!