Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”"— Præsentationens transcript:

1 ”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Projekt Unge Matematiksvage ”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”

2 Projektets hovedmål: 2. Årsager til matematikvanskeligheder
Vigtige spørgsmål: Kan årsager til matematikvanskeligheder kategoriseres? I bekræftende fald – i hvilke hovedgrupper af kategorier? Hvilke af disse årsager kan og vil vi belyse nærmere i vort projekt? Kan årsager til matematikvanskeligheder spores tidligt i bardommen og skolen? Hvilke metoder anvendes til dette? Opleves systematiske barrierer i skolesystemet fx niveauskifte, skoleskift etc.? Er der sociale sammenhænge mellem matematikvanskeligheder og uddannelsesfremmede hjem?

3 Udkommet en arbejdsrapport
Udkommet en arbejdsrapport Kvalitative spørgeskema blev udviklet I 2016/2017– genstand for enormt lange og gode diskussioner! Iterativt udviklet og endte med en digital version til brug I efteråret 2017 Link:

4 Oversigt 2017 Skole Antal LINU screenede I målgruppen* Andel heraf
Interviewede elever Aalborghus 342 48 0,14 34 0,71 Brønderslev 174 18 0,10 14 0,78 EUC Nord – HHX 122 4 0,03 3 0,75 EUC Nord – HTX 243 10 0,04 0,30 Frederikshavn HHX 123 0,00 Hjørring 311 17 0,05 11 0,65 VUC Nord 276 67 0,24 Aalborg HHX Saxogade 209 0,08 16 0,94 Total 1800 185 84 0,45

5 På baggrund af godt 2000 LINU test pr. År har vi interviewet omkring 100 elever pr. År (obs: Hjørring ny Tiende ikke indregnet) Dette Arbejde er I 2017 og 2018 dokumenteret I 2 store analyse rapporter:

6 Hovedresultater af analyserne
I august 2017 udførte projektgruppen en LINU screening på 1800 elever Vi udvalgte de elever, hvis endelige resultat lå i den nederste 2-10% fraktil målt på HELE regionen (ikke den enkelte skole) – i alt 185 elever Efter diverse fravalg kom vi ned på 85 interviewede elever Denne gruppe af elever refereres til som interviewgruppen. Dette blev besluttet, fordi de 24 elever fra 10. klasse centeret ”Hjørring Ny10” gav en ulige sammenligning mellem interviewgruppen og kontrolgruppen (Der var ingen 10. klasse elever i kontrolgruppen). I oktober 2017 gav projektgruppen ligeledes 154 elever den samme test – disse elever refereres til som kontrolgruppen. Der er ikke overlap mellem de to grupper

7 Kønsfordeling I stikprøverne

8 Antal Skoleskift

9 Forældre født I Danmark?

10 Forældres uddannelses niveau

11 Mulighed for hjælp derhjemme

12 Ordblindhed og matematik vanskeligheder

13 Problemet er med I rygsækken..

14 Hvornår blev det opdaget I folkeskolen?

15 Hovedresultater af matematik opgaverne

16 Brøkerne…

17 Procent regning Spørgsmål: ”En virksomhed vil øge salget med 10% om året. De solgte i 2016 i alt 4000 sommerhuse. Hvor mange skal de satse på at sælge i 2017?”

18 Elementære regneoperationer

19 Elementære regneoperationer

20 Lave en matematisk model?

21 7 hypoteser Hypotese 1: Elever, der klarer sig dårligt i matematik, er oftere fra uddannelsesfremmede hjem end elever, der ikke klarer sig dårligt i matematik. Hypotese 2: Elever, der klarer sig dårligt i matematik, har oftere anden etnisk baggrund end elever, der ikke klarer sig dårligt i matematik. Hypotese 3: Unge med læse/skrive vanskeligheder klarer sig dårligere end andre unge. Hypotese 4: Matematikvanskeligheder rammer i højere grad drenge end piger Hypotese 5: Elever, der klarer sig dårligt i matematik, har flere skoleskift end elever, der ikke klarer sig dårligt. Hypotese 6: Elever, der klarer sig dårligt i matematik, har sværere ved at få hjælp hjemme end elever, der ikke klarer sig dårligt i matematik Hypotese 7: Unge med matematikvanskeligheder har opdaget dette tidligt i folkeskolen (fra klasse)

22 H1: Uddannelsesfremmede hjem?
I denne rapport har vi kun haft 6 elever, hvor begge forældre max har en folkeskoleuddannelse (Dette er inkl. Interview- og kontrolgruppe). Det er ikke nok elever til at lave en valid besvarelse på spørgsmålet. Vi har dog kigget på de 6 elever, og de har 50 – 80 % korrekt i de forskellige opgaver. Dette er lidt under gennemsnittet, men ikke så meget som man måske skulle forvente. En valid analyse ville kræve en nøje udpegning af elever, hvis forældre ikke har en højere uddannelse end folkeskolen.

23 H2: Anden etnisk baggrund

24 Anden etnisk baggrund

25 H3: Ordblinde klarer sig dårligere

26 Ordblinde klarer sig dårligere

27 H4: Drenge rammes hårdere end piger

28 Drenge rammes hårdere end piger

29 H5: Antal skoleskift har betydning
Vi kan ikke påvise en sammenhæng!

30 H6: Hjælp hjemme

31 H7: Matematik vanskeligheder opdages tidligt I folkeskolen

32 Tilbage er der blot at dykke mere ned I rapporten og komme igang med at hjælpe dem – de har brug for det..


Download ppt "”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google