Klinisk Biokemisk Afdeling Juni 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Convergens / Mads Anker Højlund
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Bestilling af prøver i BCC-WEB
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
REJS UD MED ERASMUS+ STUDIE- ELLER PRAKTIKOPHOLD INTERNATIONALT KONTOR 2015.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvor kommer ideen om læringsplatform fra? Regeringen og KL har indgået en aftale om en fælles brugerportal. Læringsplatformen er en del af den fremtidige.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Oplæg til medarbejderne
AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Synergi Sådan rapporterer du om arbejdsmiljøet i NCC
Velkommen.
Akkreditering i speciallægepraksis
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Læring gennem registrering og indberetning
Danmarks største forening for slægtsforskere fejrer
Administrationsmodulet
Det gode møde i folkeskolen
GUIDE TIL OPRETTELSE AF DOKUMENTER
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Forskningsopgaven Signe Dolmer – overlæge og forskningsassistent på TAILOR i forskningsenheden afd. P AUH-R.
ÅRHUS AFDELING.
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Synergi – et system til arbejdsmiljørapportering
Nye digitale løsninger
Den Danske Kvalitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Sådan anmelder du en skade!
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Nyhedsbrev December 2012 Nyt fra området Kære alle! OBS
Regnskab
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
CargoCRM Administratorkursus.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Fra anledning til udvikling
Hold dit NemID for dig selv
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Status fra PR gruppen + status fra Lyø
Information om Aula til forældre
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Klinisk Biokemisk Afdeling Juni 2016 D4 Request Klinisk Biokemisk Afdeling Juni 2016

D4 Request og DPSD D4-Request: System til styring af registreringer ang. afvigelser og forbedringsforslag i de certificerede/akkrediterede diagnostiske afdelinger. DPSD: Dansk Patient Sikkerhedsdatabase. Sundhedsvæsenets rapporteringssystem til indberetning af utilsigtede hændelser.

Der er sket noget… Hvad gør jeg?! Rent praktisk i forhold til hændelsen? Skal jeg indberette? Hvor skal jeg indberette? Hvem kan evt. hjælpe?

Først nogle overvejelser! Er der tale om - en utilsigtet hændelse? en afvigelse? et forbedringsforslag? en nærved ulykke? en arbejdsskade? Er der et læringspotentiale i ”afvigelsen”? Er afvigelsen hyppigt forekommende? Er der brug for en sagsbehandling? Kunne der evt. senere blive brug for, at hændelsen er dokumenteret?

Mindre afvigelser m.m. Mindre afvigelser og Nærved ulykker indberettes i D4 Request. Forbedringsforslag må også meget gerne indberettes i D4 Request. Drejer det sig om forbedringsforslag/kommentarer til dokumenter i D4, anbefales det at bruge feedback-funktionen.

UTH Utilsigtede hændelser indberettes i DPSD og i D4 Request. Ønsker du ikke selv at indberette i DPSD - eller er du i tvivl, om hændelsen skal indberettes: Indberet i D4 Request Hvis du ikke vil indberette to steder, kan du nøjes med at indberette i D4 Request

Oprettelse af registrering Direkte i D4 Request Via link i KBA’s netbog Via link i Dokumentportalen

Vigtigt at huske: Sigende overskrift Ingen personfølsomme data! Undgå ”indforstået” beskrivelse – andre skal kunne læse og forstå, hvad der er sket Dato og gerne tidspunkt for hændelsen Rekvisitionsnr. / PMB-nr. (hvor relevant) Andre relevante oplysninger Et eksempel: Eks. 1

Hvad sker der, når du har trykket ”Send til modtager”?

Mere info og hjælp Rapportering og opfølgning af utilsigtede hændelser, afvigelser m.m. (D4, dok ID: 229426) D4 Request nøglepersoner: Patientsikkerhedsansvarlig Lokalt ledelsesteam Specialister

Nu er du klædt godt på til opgaven med at God arbejdslyst! Nu er du klædt godt på til opgaven med at registrere i D4 Request!