Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Workshop Cooperative learning
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
Internet til alvor og sjov
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Håndværksrådets IT-undersøgelse Ved Frank Korsholm, afdelingschef.
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Skolereform august 2014………………
Softwarekonstruktion
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Børn og unges sociale liv online
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Dagens og ugens program - uge 6
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Dagens program – ugens program
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Velkommen til Hellebjerg Idrætsefterskole. Rundvisning Kaffe, information og spørgsmål.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Modul 2.
Undersøgelse om sikker internetbrug
Programmering 1 Java/C#
Manipulation af data Medieobjekter
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Bedømmelse og karakterer
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Ændring i danskernes medieforbrug
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIKKERHED ONLINE.
Den gode tone Lse.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
DEN GODE STIL.
Hvorfor dansk på GF1?.
DEN GODE STIL.
Den gode tone Lse.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
2F – EFTERÅR 2017.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen https://fs.cs.uni-frankfurt.de/tags/informatik

Dagens program Lidt om jeres lærer. Intro til faget. Lidt om jer.

Hvem er jeg…

Et skaberfag med fokus på projektudvikling Ingen lange tekster om udvikling. Vi skal skabe vores egne projekter. Udvikle spændende og innovative It-systemer. Se på hvordan man anvender disse systemer, og hvad de betyder for os i vores hverdag.  https://tenor.com/view/kermit-yay-gif-8712171 https://www.alt.dk/artikler/klumme-de-sociale-mediers-magt

Konstruktion af IT-system Vi skal lære om: Konstruktion af IT-system It-systemer og menneskelige aktiviteters gensidige påvirkning IT-sikkerhed, netværk og arkitektur Repræsentation og manipulation af data Programmering Interaktionsdesign Innovation https://code.org/educate/applab https://fossbytes.com/do-i-own-my-facebook-photos/ http://www.hanshuttel.dk/wordpress/2015/05/05/principperne-bag-programmeringssprog/ Fra Fruit Ninja https://www.clioonline.dk/digitalfaget/emner/programmering/sprog/blokkodning/

Hvorfor arbejde med It-systemer og den teknologiske udvikling?

Det er relevant… Fra Danmarks statistik: 100 pct. af unge mellem 15-18 år er online mindst én gang om ugen. 98 pct. går på internettet via smartphone. Facebook, Snapchat og Instagram er de mest populære online mødesteder blandt unge mellem 15-18 år. Tre ud af fire har en profil på alle tre sociale medier. 86 pct. af unge danskere tjekker Facebook flere gange dagligt eller mindst én gang om dagen. To ud af tre bruger Snapchat dagligt. Hver anden er aktiv på Instagram mindst én gang hver eneste dag. Andelen af dem, der handler på nettet, er steget fra 65 pct. i 2011 til 77 pct. i 2016.

Spændende… At få kendskab til mekanismerne bag. At udvikle og designe. https://geokon.dk/produkter/integrationer/ At få kendskab til mekanismerne bag. At udvikle og designe. At skabe. At få kendskab til sikkerheden. https://genau.dk/proces/ http://www.produktivit.dk/programmering-i-skolen/ http://globesearch.dk/it-sikkerhed-paa-programmet/

Og aktuelt… https://www.youtube.com/watch?v=8sthaV8ddJ4&t=1m19s

Arbejdsformer I høj grad case baseret Innovativt Arbejde ud fra videoer og eksempler Både teoretisk og praktisk Blanding af gruppe, par og individuelt arbejde. Centralt princip: Use, Modify, Create

Logbøger Til løbende at dokumentere hvad I lære. Laves i google docs (det vender vi tilbage til). Hver time afsluttes med 10 minutters skrivning i logbogen. (Jeg kommer til at læse med.) https://limeguild.com/artikler/logbog-vejen-kreativ-personlig-udvikling

Eksamensform Her gives en opgave, hvor der skal udvikles et it-system eller en del af et sådant. Der gives ca. 24 timers forberedelsestid, hvor I arbejder i grupper på to til tre. Eksaminationen er mundtlig, varer 24 minutter og er individuel. https://www.emu.dk/modul/fip-efter%C3%A5ret-2015-skriftlig-progression-og-omlagt-skriftlighed

Så lidt om jer???

Første skrivning i logbogen Gå ind på… Her skal du beskrive: Hvorfor du har valgt informatik Hvad du har af forventninger til faget. Hvad dine erfaringer er med programmering. Hvad du har af ønsker til eventuelle forløb og emner. I får 7 minutter 