Remixkultur 2 Kommunikation/IT.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Advertisements

Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Bevidst undervisning i billeder
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Ledelse i Praksis – 4. aften
Hvad er mediefag?.
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
AT-1 - efterspil 2013.
Sprog/billeder på Internettet
Om feedback og tilbagemeldinger
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kommunikation og Reception
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Krop og læring Karen Barfod,
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Audiovisuel betydning
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Vejlederens kommunikation
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Kildekritik Historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Mette Behrens lr og Helle Brunshøj Hansen lr
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
”Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer” (Joh 20,21)
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Problem- and play- based Learning
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Præsentationsportfolio
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
Modtagelse er fortolkning
READ – sammen om læsning
Den gode tone Lse.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Remixkultur 2 Kommunikation/IT

RW og RO Begreberne introduceres af Lawrence Lessig i bogen Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. (Kan downloades via fronter) RO = Read Only. Tekst og anden kultur, som kun kan læses / afspilles / forbruges. RW = Read/Write. Tekst og anden kultur, som brugeren aktivt tager del i.

Historisk perspektiv Talesproget udvikles ca. 50.000 – 100.000 år f.v.t. Skriftsproget udvikles ca. 3.500 år f.v.t. Trykpressen opfindes i 1439 Radio, film og siden fjernsyn kommer med industrialiseringen fra ca. 1850 Internettet opfindes i 1990

Historisk perspektiv Masseproduktionen ændrede vores tilgang til kultur fra RW til RO. Inden trykpressen krævede hvert nye eksemplar af en bog, at et menneske satte sig og skrev den. Inden man fandt ud af at optage lyd, krævede det en aktiv, kreativ indsats fra musikere, hver gang nogen ville høre musik. Inden man fandt ud af at optage billeder, krævede det en aktiv, kreativ indsats fra skuespillere, hver gang nogen ville se et drama.

RO-kultur og masseproduktion RO-kulturen hører masseproduktionens tid til. I en næsten helt usynlig lille del af den menneskelige kommunikations historie, har vi været i stand til at masseproducere kommunikationen. Inden da var al kommunikation RW-kultur.

Sousa John Philip Sousa, komponist og dirigent i 1903: “When I was a boy . . . in front of every house in the summer evenings you would find young people together singing the songs of the day or the old songs. Today you hear these infernal machines going night and day. We will not have a vocal cord left. The vocal cords will be eliminated by a process of evolution, as was the tail of man when he came from the ape.”

Internettet vender udviklingen Med internettets opfindelse kan man igen deltage i kulturen. I fjernsynets tidsalder ville det være næsten umuligt og meget dyrt at remixe og distribuere. Med internettet er det blevet nemt og billigt. Derfor ser man igen (om end i overført betydning) ”young people together singing the songs of the day or the old songs.”

Remix og teori Kommunikation/IT

Kommunikationsmodel Virtuelle firewall Afsender Budskab Medie Kodning Modtager Effekt Feedback

Kommunikationsmodel Web 2.0

Karl Bühler 1934 Genstand og sagsforhold: Anledningen til kommunikationen. For eksempel, at elever kommer for sent. Afsender og udtryk: Den der kommunikerer og det der kommunikeres. For eksempel læreren der siger “Det forstyrrer undervisningen, når I kommer for sent.” Modtager og appel: Effekten af det, der kommunikeres, for eksempel at eleven ikke kommer for sent næste gang.

Harold Lasswell 1948 Minder om den, vi arbejder med i dag. Den store, afgørende forskel er, at der ikke er nogen støjmur. Dels ikke så meget støj på det tidspunkt og dels lavet på baggrund af propaganda.

Shannon-Weaver 1949 Støj er tænkt ind som et grundvilkår for kommunikation. Dels mekanisk støj, for eksempel en dårlig forbindelse. Dels menneskelig støj, for eksempel at folk opfatter budskab forskelligt. Støj er ikke det same som støjmuren.

Lazarfeld og Katz - 1955 Man skal fokusere på at påvirke meningsdannere, som så vil påvirke alle andre.

Blumer-Katz 1974 Uses and Gratifications-teorien Skifte fra fokus på afsender til fokus på modtager. Folk søger (bevidst eller ubevidst) mod de medier, som tilfredsstiller deres behov. Medierne begynder at indrette sig efter, hvad der tilfredsstiller modtagers behov i jagten på brugere.

Anna Ebbesen og Astrid Haug Internettet har givet nyt liv til netværkskommunikation. Nettet bruges samtidig som kanal til klassisk kommunikation.

Øvelse Kig på jeres remix Diskutér hvilken kommunikationsmodel, der bedst egner sig til at analysere jeres remix. Prøv jer frem. Forsøg at analysere det ved hjælp af de forskellige modeller.