STUDIEUNIVERS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Advertisements

VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Internet = information plus en masse andet ! Men nogle steder er en ”lukket fest” som kræver login ! Søren Noah © 2016.
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Dialogforum - Engrosmodel
Fordybelse i et projekt
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Din kreative online praksis!
Anvendelse.
E-learning om ballonprojektet
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Skolernes kvalitetsrapport
1.08 Test.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLESMATERIALER (LÆRER)
Markedsføring i søgemaskiner
Google som læringsredskab
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Reformen.
Projektleder Jan Hauerslev
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Forsvarets Bibliotekscenter
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Karl Henrik Flyums model
Læs alt om det Microsoft Nyheder i SharePoint
Fastholdelseskaravanen
Demokrati og medborgerskab
Demokrati og medborgerskab
Licenstemadag – værd at huske
Fake news, research og kildekritik
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
På biblioteket giver vi også hinanden licenser
Informationssøgning og referencer
Alle rettigheder forbeholdes
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Workshop 1.
Velkommen Dagens program.
Danskernes digitale bibliotek
Information om Aula til forældre
Informationssøgning og referencer
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

STUDIEUNIVERS

Projektet DDB-projekt startet april 2017 Partnerskab ml. Aarhus, Esbjerg, København Et online studiemiljø til elever på ungdomsuddannelserne (STX – HHX – HTX – EUX – HF) Et værktøj, som kan supplere bibliotekarerne på folkebibliotekerne og gymnasiebibliotekerne Løsninger baseret på brugerundersøgelse blandt elever og lærere – men inden for eksisterende rammer i DDB CMS Udgangspunkt i slutbrugeren

Brugerundersøgelsen Spørgeskema til elever på ungdomsuddannelser Knap 800 besvarelser Spørgeskema til ansatte på ungdomsuddannelser 135 besvarelser Interviews med elever på ungdomsuddannelser I alt 15 interviews i Aarhus og Esbjerg Observationer Hverken spørgeskema eller interviews viste nævneværdige forskelle mellem kommuner, uddannelser eller årgange

Tidsforbrug Eleverne har meget at se til Skolearbejde skal overstås hurtigt Vil ikke bruge tid på overflødige klik ”Jeg bruger maks. 15 minutter på at søge, ellers ryger koncentrationen” ”Jeg vil hellere have det næstbedste end at spilde tid” Eleverne bruger faktisk ikke lang tid på at informationssøge, men det synes de selv (de fleste 1-2 timer)

Eleverne går op i anbefalinger og er ”dårlige til at give nye ting en chance”, hvis de ikke får det anbefalet De kommunikerer om opgaver o.lign. med klassekammerater i Messenger eller Facebookgruppe De kommunikerer med lærerne i Sharepoint/ressourcerum/Lectio

Søgeadfærd ”De øverste resultater er altid de bedste” Eleverne fokuserer kun på indholdet – ikke på platformen Men de vil helst bruge sider, som de kender eller har fået anbefalet De er bange for at gå glip af resultater, hvis ikke de bruger Google Ingen bevidsthed om, hvordan Googles algoritme fungerer De søger 1-1 og har svært ved at finde alternative søgeord eller søgninger til perspektivering. De overfører deres søgeadfærd fra Google til bibliotekets hjemmeside ”De øverste resultater er altid de bedste” ”Hvis ikke jeg kan finde det på Google, findes det nok ikke”

Nb! Målgruppen ser dog bibliotekerne som en god og troværdig afsender.

14% I de kvalitative interviews gav eleverne udtryk for, at de primært forbinder biblioteket med fysiske materialer

Kendskab er ikke lig med brug Flere elever siger, at de kender til databaserne, men adspurgt kan de ikke nævne navne på nogen af dem. Det tyder på, at de har fået introduceret dem, men ikke har fået dem integreret i deres praksis.

I de kvalitative interviews gav eleverne udtryk for, at de helst ville bruge fysiske bøger, men kun hvis de har fået dem udleveret på skolen. Når de selv skal finde materialer, vil de have her-og-nu-materialer, som kan findes online. De ”orker ikke” gå på biblioteket efter dem.

Øvrige indsigter Eleverne tilkendegiver, at de har mest brug for hjælp til at skrive opgaver Efterspørger fx skabeloner og guides Deres undervisere mener, at de har mest brug for hjælp til informationssøgning og kildekritik Kan skyldes, at eleverne ikke ser informationssøgning og kildekritik som del af opgaveskrivningen- Lærerne ser det derimod som en del af en opgaveproces. De skelner mellem almindeligt skolearbejde og større opgaver Læsning, søgeadfærd, kildekritik osv. – tænker strategisk ifht. arbejdsindsats De går efter den gode karakter Derfor går de efter at ‘please’ læreren De ved godt, hvad der er rigtigt og forkert at bruge – men det skal kunne betale sig

Studieuniverset - Indhold Dynamiske emnesider (lavet på DDB CMS-nyhedsformat), der er relevante for fag på hele spektret af gymnasieuddannelser (STX, HHX, HTX, EUX, HF). Siderne består af grafisk opsatte links til prædefinerede søgninger og indeholder således ikke forældede materialevisninger. Derfor kræver siderne minimalt vedligehold. Emnesiderne er søgemaskineoptimeret gennem meta descriptions mhbp. bedre at nå eleverne, når de søge efter materialer på Google. Der er på nuværende tidspunkt udformet og publiceret 60+ emnesider, der er lavet i nyhedsformatet. Infografikker mv., der skal hjælpe eleverne med deres informationssøgning

Studieuniverset - Indhold Fag- og uddannelsesinddelt linksamling til hjemmesider, der kan hjælpe eleverne med deres opgaveskrivning. 6. Fagsider, der genereres dynamisk ud fra DDB CMS’ tagging-system 7. Et grafisk setup, der er tilpasset målgruppens ønsker og præferencer, men som stadig holder sig inden for rammerne af DDB CMS. https://www.aakb.dk/temaer/studieunivers

Fag og emner Alle fag på ungdomsuddannelserne i Aarhus er gennemgået, der er udvalgt et udsnit af de fag som går igen på uddannelserne. Derudover er der udvalgt enkelte fag, som er specifikke for enkelte uddannelser, men også kan være relevant for andre uddannelser. Emnerne under de enkelte fag er i første omgang udvalgt efter emner i  læseplanerne for de enkelte fag, som det er oplyst af undervisningsministeriet, at eleverne skal beskæftige sig med i 2018 på det enkelte fag. Siden er bygget op, så der ligger en række fag – under de enkelte fag er der en række emner, som bringer eleverne videre til en lille appetizer om emnet og derudover linker videre til en række søgninger på underemner. Søgningerne er som udgangspunkt lavet i studieuniversets søgefelt, som kun søger i de digitale materialer  - så eleverne har adgang til materialet med det samme.   Eleverne og forkert at bruge – men det skal kunne betale sig

IT features Søgefelt hvor der udelukkende søges i de baser vi udvælger: "Udvidet filtering på søgeprofiler" Maskinoversatte forslag ”Guldknappen” - DAS

Maskinoversatte forslag Ved brug af Google Translate søges automatisk på engelske oversættelser af brugerens søgning. Denne funktion er meget brugbar for målgruppen, der ikke af sig selv søger på engelsk, men som ikke har noget problem med at læse engelske tekster. Funktionen ligger netop nu til test på Aarhus’ stagingside.

Guldknappen Guldknappen er en såkaldt intelligent knap, der giver brugeren mulighed for at bestille artikler fra Digital Artikelservice (DAS) gennem DDB CMS. Knappen regner selv ud, om materialet ligger tilgængeligt online eller skal bestilles gennem DAS. Guldknappen er lanceret

Interesseret? Hvis I vil høre mere om Studieuniverset eller ønsker at lægge det hele eller dele af det på jeres hjemmeside, kan I kontakte: Anne Helmig 41 87 46 02 eller hanw@aarhus.dk