Idékatalog for design af fødevareemballage som kan mindske madspildet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GS1 DataBar Reducering af madspild
Advertisements

FASE 2: DEMONSTRATION OG EVALUERING AF SAMSPIL OG FORDELE VED BYGNINGER, DER ER FORBUNDET TIL FJERNVARMENETTET OG PRODUCERER VEDVARENDE ENERGI 1) Fleksible.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Myter om den valgfrie sundhed
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Nyt projekt ”Nordisk sundere mad på farten”
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
”Maden udgør en tredjedel af det samlede CO2-udslip pr. indbygger.”
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Stævnesnacks. Hvad er Stævnesnacks? • Stævnesnacks er et samarbejde mellem FDB og Danmarks Idræts-Forbund • Stævnesnacks er frisk frugt og grønt skåret.
Skolereform august 2014………………
Marianne Mollerup KBH Madhus
Information om Nøglehullet 2011
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Vækst og arbejdspladser
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
7 Efterspørgselsforhold
Mad, Måltider og Pædagogik
Fra innovation til projektudvikling
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Hotellets koncept.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Talentshow 2012 Kasper Jeppesen Danvet K/S. Dagens X-faktor vinder: Ideen skal: –”Øge indtjeningen” –”Lette hverdagen” –”Have X factor” De bedste ideer.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Spar penge og skån miljøet Foredrag af studerende fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen Janne Rasmussen og Svea Due Persson.
4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
FARMTEST. ANVENDELSE AF MEKANISK BLANDET GØDNING HENNING SJØRSLEV LYNGVIG SPECIALKONSULENT, MARKTEKNIK SEGES.
Spis Forbi ”On the street, by the street”. Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider.
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
PORTFOLIO. Kvalitativ undersøgelse af adfærden omkring belysningen i detailhandlen i Danmark Adfærdsøkonomisk analyse af adfærden – vi brugte bl.a. BIT’s.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Madkamp Bælgfrugter og bæredygtighed
-en model til at styre idéudvikling
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Markedsanalyse for LSC
Partnerskab om Mindre Madspild
Storkøkken sygehus.
Madspild i virksomheder
Madspild hos forbruger (privat)
”Maden udgør en tredjedel af det samlede CO2-udslip pr. indbygger.”
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Hvorfor køber man ikke ind i Skovlundecentret
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Idékatalog for design af fødevareemballage som kan mindske madspildet Helle Antvorskov, Teknologisk Institut

Baggrund for projekt Forbrugerne har madspild på 100 kg om året pr. husstand (estimeret i 2012) Madspild gælder særligt frisk frugt og grønt samt datomærket brød Tidligere analyser har udpeget forbrugerspecifikke portionsstørrelser som et centralt indsatsområde, men mindre enheder er en fordyrende faktor i hele værdikæden. Nyt emballagedesign skal derfor både tilgodese forbrugeradfærd og omkostningsstukturen i butikken for at være effektiv.  

Projektpartnerne Projektet er udført i et samarbejde mellem tre aktører: Teknologisk Institut, Emballage afdeling DS Smith, Packaging department i Taastrup Kandidater fra Dansk Designskole, Center for Codesign Research, Research Network for Design Anthropology Projektleder Helle Antvorskov, Teknologisk institut Projektleder i Miljøstyrelsen Anne-Mette Lysemose Bendsen

Formål Formålet med dette projekt er af både eksplorativ og forslagsstillende karakter. Udforske målgruppens (forbrugernes og detailhandlens) adfærd og idéer om eksisterende primære og sekundære emballagekoncepter Skitsere nye koncepter for madspildsforebyggende emballage til inspiration for fremtidig emballageudvikling. Udvikle idékatalog over primær- og sekundæremballage Evaluere effekt på mindre madspild hos forbrugerne og mindre tidsforbrug til emballagehåndtering i detailhandlen.

Rapportens indhold

Forbrugerne Deltagerne: Ni personer fra seks forskellige husstande Metode: Hjemmebesøg samt indkøb, idéudvikling og koncept evaluering Nøgleindsigter: Emballage er ikke intuitivt meningsfuld for forbrugerne Forbrugerne siger ”ja tak” til mindre pakker af alle produkter Velfungerende madspildsminimerende praksisser findes i folks hverdag Forbrugerne bruger lang tid på at finde de varer de ønsker at købe, især brød, da de ikke kan finde den rigtige variant

Butikken Deltagerne: Fire butikker, to discountkæder og to supermarkedskæder I dag 75-90 pct. tidsforbrug på emballagehåndtering i butikken i DK i overensstemmelse med internationale studier Aktiviteter: modtage, placere, finde, fylde op, genopfylde og bortskaffe emballage hver dag Nemt at opfylde med plastkasser, men varer med forskellig dato blandes ved opfyldning, svært at se varianten på kassen på lageret

Idékatalog

Idékatalog

Idékatalog

Idékatalog

Idékatalog

Idékatalog

Effekt på Mindre madspild Interesse for mindre portioner Brød: 17 pct. af små husstande med stort madspild Rodfrugter: 10 pct. af husstande med stort madspild Revet grønt og babysalat: 30 pct. af husstande med stort madspild Babysalat genluk i emballagen: 70 pct. af alle forbrugere er interesserede Frugt i emballage: 40 pct. af alle forbrugere opbevarer frugt så holdbarheden forkortes væsentligt

Effekt på mindre tidsforbrug Beregningsgrundlaget: butiksansat bruger 80 pct. af sin arbejdstid med emballagehåndtering (opfyldning og bortskaffelse). Benytte Retail Ready Packaging (RRP) kan tidsforbruget til emballagehåndtering reduceres til 48 pct. eller mindre. Der vil være mest tid at spare for de klassiske supermarkeder, eftersom de ikke i de undersøgte kategorier benytter sig af RRP eller sætter plastkassen på hylden.

Anvendelses af resultater Rationalet for mindre madspild er mindre portioner og længere holdbarhed, så forbrugeren har længere tid til at spise mindre Sammenkobler årsager til madspild (rynket, plettet, tør mv.) med hvordan emballage kan afhjælpe problemet, forlænge holdbarhed Idékatalog for primær og sekundæremballage, som foreviser principper for, hvordan emballager kan forbedres så madspild minimeres Illustrerer (ved forskellige scenarier) betydning for madspild og tidsforbrug til håndtering i butikken Inspirerer til at tænke holistisk omkring primær og sekundær emballage, så systemet samlet er rentabelt for butik og forbruger

Bedre/smartere emballage = Mindre madspild