[Projektnavn] Post mortem

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Modul 1 - Processer.
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Når effektmåling rammer organisationen
Skabelon til strategisk plan
Iterativ udvikling og UP
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Markedskommunikation - del 1
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Backoffice præsentation
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Forretningsmodel.
Valg af parametre.
Forbedringstavlen – er et must
[Produktnavn] Marketingplan
Illustrationer til undervisningsbrug
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Den Regionale LEAN Enhed
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Læring, kommunikation og samarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
NYT FRA SKOLEBESTYRELSEN Karaktergennemsnit og skolekvalitet på Niels Ebbesen Skolen Vi har i dette nyhedsbrev valgt at sætte fokus på Skanderborg Kommunes.
Projektstyring dag 2.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Tredje generetions APV Systematik er vigtigere end metode 3. november 2009.
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Hold styr på nøgletallene i din virksomhed September 2013.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Last Planner System V/Erik Jung
IC Companys Projektstyring af nyt Data Warehouse-system (udtræk af data fra databasen – rapporter)
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Risikostyring Hvad er risikostyring ? Forsøg på at undgå uheld, uønskede hændelser eller konsekvensen af disse. MålRisiko- identifikation.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
markedsføringsplaner
Marketingplan Dit navn.
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Projektnavn Firmanavn Navn på præsentationsvært
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Videnskabeligt projekt
Sælg et produkt eller en tjeneste
Præsentation af forretningsplan
Anbefaling af strategi
Forslag til strategi Per Salling
[Indsæt projektnavn her]
Risikostyring.
Læs alt om det Microsoft Nyheder i SharePoint
Projektplan for virksomheden
Forretningsprojektplan
Rapportering af fremdrift eller status
Præsentation af forretningsplan
Projekt:værktøjsdagen 2018
Anbefaling af en strategi
Projektnavn | Firmanavn | Foredragsholderens navn
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Postmaskinoperatøruddannelse
Præsentationens transcript:

[Projektnavn] Post mortem

Præstation i forhold til mål Mål: Fremlæg projektets oprindelige mål Fremlæg de vigtigste målepunkter (elementer til måling af succes) Faktiske forhold: Opsummer den faktiske situation i forhold til målene Vis fremdriften i forhold til målene

Præstation i forhold til tidsplan Tidsplan: Opsummer projektets oprindelige tidsplan Fremlæg de vigtigste milepæle Faktiske forhold: Opsummer den faktiske situation i forhold til tidsplanen Vis forskellene i form af oprindelige datoer (x uger forsinket, x måneder forud osv.)

Præstation i forhold til kvalitet Kvalitetsmål: Fremlæg det eller de oprindelige kvalitetsmål for projektet Fremlæg de vigtigste målepunkter (elementer til måling af succes) Faktiske forhold: Opsummer den faktiske situation i forhold til kvalitetsmålene Vis fremdriften i forhold til målene

Præstation i forhold til budget Budget: Fremlæg det eller de oprindelige kvalitetsmål for projektet Fremlæg de vigtigste omkostningsmål og -begrænsninger Faktiske omkostninger: Opsummer den faktiske situation i forhold til budgettet Vis fremdriften i forhold til mål og begrænsninger

Post mortem Efter afdeling

Projektplanlægning Hvordan blev projektet planlagt? Hvem var ansvarlig for de oprindelige planer? Hvordan fungerede det? Var det et godt team? Var projektet veldefineret fra begyndelsen? Var der en egentlig nedskrevet plan? Hvordan blev projektplanen distribueret? Hvordan fungerede det?

Projektplanlægning Var det den rigtige plan? Var det en god plan? Hvad var godt? Hvad manglede? Var planen realistisk? Hvordan udviklede planen sig i forløbet? Var ændringen god eller dårlig? Hvordan påvirkede ændringerne projektet? De vigtigste områder, hvor det kan gøres bedre: Sørg for, at forslagene er meget specifikke.

Forskning og udvikling Hvordan blev det styret? Hvordan blev projektet styret, hvad angår forskning og udvikling? Hvor mange teams og personer, rapporteringsstruktur osv. var der? Hvordan fungerede det? Forbedringer? Hvordan kommunikerede forskning og udviklingsteamene? Hvilke metoder, tidsplaner osv. blev anvendt? Hvordan fungerede det?

Forskning og udvikling Hvor effektiv var forskning og udvikling? Identificering og løsning af tekniske problemer Blev problemerne identificeret tidligt nok? Blev der fundet en tilfredsstillende løsning på problemerne? Hvad fungerede? Fungerede ikke? Kunne være bedre? Estimater og udførelse Var estimaterne realistiske? Hvad var en medvirkende årsag til gode estimater? Hvad var årsagen til dårlige estimater?

Projektstyring Hvordan blev projektet styret? Møder: Hvem/hvornår/hvor ofte? Hvordan fungerede det? Kommunikation: Hvem/hvornår/hvor ofte? Ændringer: Hvordan blev de registreret og viderekommunikeret? Andre metoder: e-mail, oversigter, databaser, rapporter osv.?

Produktion Var teamet velforberedt til at modtage produktet? Var styklisten og papirarbejdet færdigt og præcist? Var de bestilte materialer klar? Opfyldte produktet målene til produktionsegnethed? Opstod der uventede forsinkelser eller problemer?

Kvalitetssikring og support Hvordan blev produktkvaliteten målt? Var metoden effektiv? Hvordan var det færdige produkt i forhold til kvalitetsmålene? Hvordan blev kvalitetsproblemer løst? Var supportteamene velforberedte? Svarer produktkvaliteten til supportressourcerne?

Marketing Var der overensstemmelse mellem positioneringen og det færdige produkt? Var positioneringen vellykket? Passende? Effektiv? Var produktlanceringen effektiv? Blev marketingprogrammerne gennemført på en effektiv måde? Opfyldte produktet og lanceringen marketingmålene?

Salg Fik salgskanalen og salgsstyrken de korrekte oplysninger om produktet? Opfyldte produktet og oplysningerne kundens behov? Var timingen god? Omkostningerne? Hvordan ser det indledende salg ud i forhold til målene? Hvordan er produktet blevet modtaget?

Vigtige lektioner

Hvad gik godt? Opsummer i punktform de ting, der fungerede godt Brug specifikke eksempler: "Daglige 15 minutters morgenstatusmøder fungerede godt” i stedet for "Team kommunikerede godt". Distribuer en oversigt over de formularer, fremgangsmåder, rapporter osv., der var særligt brugbare, eller angiv, hvor på nettet de kan hentes.

Hvad gik galt? Opsummer i punktform de ting, der forårsagede problemer Forsøg at indkredse specifikke situationer, fremgangsmåder, metoder, tidsmæssige forhold osv., som forårsagede problemer Hvordan reagerede teamet på problemer?

Forslag til forbedringer Registrer de vigtigste forslag til forbedringer af fremtidige produkter af denne type på afdelings- eller ledelsesniveau Distribuer en mere detaljeret udgave af denne præsentation, eller angiv, hvor på nettet den kan hentes

Spørgsmål og kommentarer