Hvad ved vi egentlig om trafik?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Advertisements

Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Dialogforum - Engrosmodel
Hvordan løser vi klimaproblemet
Virksomhedens udvikling
Strategisk energiplanlægning
Online arbejdsmiljøuddannelse
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ny risiko-bekendtgørelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Strategisk planlægning:
Motorvejs beskæftigelse
Forbundsstyrelsesmøde
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Danmarks befolkning og sundhed
NYHEDSBREV Årgang 1, Nummer 2, oktober 2004 Invitation til Medlemsmøde
Politisk kommunikation
Udvalgte resultater Januar 2016
Statistik, bøder m.m..
Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane
/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Niveau 2: Hypotesetestning
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Borgermøde.
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Regional udvikling og kollektiv trafik
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Anvendt Statistik Lektion 4
Vision 2050 er vejen til vækst
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Placering, orientering og tegngivning
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Kommunens sapa-strategi
International økonomi for matematikere
Nyt fra ministeriet Billeddias
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Livets tog Forfatter ubekendt.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Er skånsk så svært endda?
Ambassadør for udsatte børn og unge
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Thomas Krag Mobility Advice Trafikdage Aalborg, 25 August 2003

Indhold Baggrund og formål Undersøgelsen Spørgsmålene Svarene Nogle overordnede konklusioner Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Baggrund og formål Uoverensstemmelse mellem “sandheder”, myter og forskningsresultater Forventning om forskelligt videnniveau Nysgerrighed mht. fortolkning af kendt viden Spørgsmål til politikere, embedsmænd, rådgivere, forskere, repræsentanter for interesseorganisationer, journalister mv. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Undersøgelsen Web-baseret spørgeskema 640 inviterede Politikere, trafikdagsgængere, journalister, embedsmænd Svar indsamlet februar-august 2003 Nogle afviste at deltage I alt 302 svar efter én personlig rykker Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Hvem svarede? Tilknytning til trafikområdet antal andel gruppe Politiker på nationalt niveau 12 4% pol Politiker på regionalt eller lokalt niveau 81 27% Embedsmand i staten 25 8% emb Embedsmand i regional eller lokal myndighed 72 24% Rådgiver i transportforhold 38 13% råd Trafikforsker for Studerende mv. 7 2% div Repræsentant for interesseorganisation 10 3% Journalist eller lignende 24 jou Andet 8 I alt 302 100% alle Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Politikernes partifarve andel Venstre 26% Socialdemokratiet 29% Dansk Folkeparti 3% Det Konservative Folkeparti 12% Socialistisk Folkeparti 16% Det Radikale Venstre 5% Enhedslisten 1% Udenfor partierne 4% Borgerliste I alt 100% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Spørgsmålene 1. Trafiksikkerhed 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje 1.2 Trafiksikkerhed samlet omkring motorveje 1.3 Trafiksikkerhed samlet omkring omfartsveje 1.4 Trafiksikkerhed i forhold til investering 2. Transportfradrag 2.1 Hvor gives mest i transportfradrag 3. Erhvervsudvikling 3.1 Vejsystemets betydning for erhvervslivet 4. Kollektiv trafik 4.1 Kollektiv-systemets indflydelse på trængsel 4.2 Effekt af 10% prissænkning 5. Bilkørsel og priser 5.1 Biltrafik og benzinpris 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr. 6. Cykling 6.1 Længde af cykelture til arbejde Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Svarene spørgsmålets konkrete ordlyd en hypotese for, hvad der ville blive svaret det eller de fagligt set rigtigste svar fordeling af indkomne svar og kommentarer kommentarernes indhold eventuelle konklusioner Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1. Trafiksikkerhed Anlæg af motorveje fremhæves ofte som et middel til forbedring af trafiksikkerheden. Motorvejen anlægges normalt som alternativ til eksisterende strækninger, som får mindre trafik når motorvejen åbner. Disse strækninger betegnes i de to følgende spørgsmål som "aflastede veje". Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet Den svarer omtrent til det øvrige vejnet Den er ringere end på det øvrige vejnet Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - alle Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed alle andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  82% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  8% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke 7% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - pol Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed politikere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  86% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  9% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - emb Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed embedsmænd andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  84% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  9% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke 4% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - råd Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed rådgivere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  92% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  5% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke 3% I alt 100% Kommentarer  21% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - for Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed forskere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  60% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 0% Den er ringere end på det øvrige vejnet 4% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke  36% I alt 100% Kommentarer  12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - jou Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed journalister andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  79% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  17% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 4% Ved ikke I alt 100% Kommentarer  8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - div Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed diverse andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  76% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  8% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke 16% I alt 100% Kommentarer  Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.2 Trafiksikkerhed på og omkring motorveje Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden før og efter på det samlede vejnet ved anlæg af motorveje? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.2 ... på og omkring motorveje Svarmulighed Den er generelt bedre end før Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den svarer omtrent til situationen før Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer

1.2 ... på og omkring motorveje - alle Svarmulighed alle andel Den er generelt bedre end før  33% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  22% Den svarer omtrent til situationen før 14% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  5% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 18% I alt 100% Kommentarer 11%

1.2 ... på og omkring motorveje - pol Svarmulighed politikere andel Den er generelt bedre end før  51% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  19% Den svarer omtrent til situationen før  13% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 3% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 12% I alt 100% Kommentarer 8%

1.2 ... på og omkring motorveje - emb Svarmulighed embedsmænd andel Den er generelt bedre end før  31% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 27% Den svarer omtrent til situationen før  18% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  6% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 2% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 5% Ved ikke 10% I alt 100% Kommentarer

1.2 ... på og omkring motorveje - råd Svarmulighed rådgivere andel Den er generelt bedre end før  21% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 18% Den svarer omtrent til situationen før 16% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  8% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 13% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 24%

1.2 ... på og omkring motorveje - for Svarmulighed forskere andel Den er generelt bedre end før  12% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den svarer omtrent til situationen før Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 8% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer  28%

1.2 ... på og omkring motorveje - jou Svarmulighed journalister andel Den er generelt bedre end før  21% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  29% Den svarer omtrent til situationen før  8% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 13% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 17% I alt 100% Kommentarer

1.2 ... på og omkring motorveje - div Svarmulighed diverse andel Den er generelt bedre end før  24% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 16% Den svarer omtrent til situationen før  8% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer 12%

1.3 Trafiksikkerhed ved omfartsveje Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden før og efter på det samlede vejnet, de steder der anlægges omfartsveje? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 Trafiksikkerhed ved omfartsveje Svarmulighed Den bliver generelt bedre end før Den er i det store og hele uændret Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere Den er ringere end før anlægget Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - alle Svarmulighed alle andel Den bliver generelt bedre end før  44% Den er i det store og hele uændret  12% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  25% Den er ringere end før anlægget 3% Der foreligger ikke sådanne analyser 2% Ved ikke 14% I alt 100% Kommentarer 7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - pol Svarmulighed politikere andel Den bliver generelt bedre end før  68% Den er i det store og hele uændret  11% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere 12% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser 3% Ved ikke 6% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - emb Svarmulighed embedsmænd andel Den bliver generelt bedre end før  36% Den er i det store og hele uændret  11% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  34% Den er ringere end før anlægget 4% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 13% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - råd Svarmulighed rådgivere andel Den bliver generelt bedre end før  26% Den er i det store og hele uændret  13% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  37% Den er ringere end før anlægget 5% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 18% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - for Svarmulighed forskere andel Den bliver generelt bedre end før  20% Den er i det store og hele uændret 4% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  40% Den er ringere end før anlægget  8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - jou Svarmulighed journalister andel Den bliver generelt bedre end før  46% Den er i det store og hele uændret  25% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  17% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser 4% Ved ikke  8% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - div Svarmulighed diverse andel Den bliver generelt bedre end før  32% Den er i det store og hele uændret  12% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  16% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed i forhold til investering Hvilke af følgende foranstaltninger giver mest trafiksikkerhed for pengene? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed i forhold til investering Svarmulighed Anlæg af motorveje Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - alle Svarmulighed alle andel Anlæg af motorveje  5% Anlæg af omfartsveje 2% Anlæg af cykelstier 9% Sortplet-bekæmpelse  54% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 11% Ved ikke  20% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - pol Svarmulighed politikere andel Anlæg af motorveje  11% Anlæg af omfartsveje 5% Anlæg af cykelstier 12% Sortplet-bekæmpelse  56% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - emb Svarmulighed embedsmænd andel Anlæg af motorveje 2% Anlæg af omfartsveje 1% Anlæg af cykelstier  8% Sortplet-bekæmpelse  59% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser  18% Ved ikke 12% I alt 100% Kommentarer 3% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - råd Svarmulighed rådgivere andel Anlæg af motorveje 0% Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse  74% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser  8% Ved ikke  18% I alt 100% Kommentarer 5% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - for Svarmulighed forskere andel Anlæg af motorveje 4% Anlæg af omfartsveje 0% Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse  40% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser  12% Ved ikke I alt 100% Kommentarer  24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - jou Svarmulighed journalister andel Anlæg af motorveje  8% Anlæg af omfartsveje 0% Anlæg af cykelstier  17% Sortplet-bekæmpelse  38% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 13% Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

1.4 Trafiksikkerhed / investering - alle Svarmulighed alle andel Anlæg af motorveje 0% Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier  16% Sortplet-bekæmpelse 24% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 4% Ved ikke  56% I alt 100% Kommentarer  8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2. Transportfradrag Transportfradraget er indført for at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed I Jylland I Hovedstadsområdet Der er ingen markante forskelle Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - alle Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed alle andel I Jylland  26% I Hovedstadsområdet  43% Der er ingen markante forskelle 4% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke  24% I alt 100% Kommentarer  9% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - pol Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed politikere andel I Jylland  34% I Hovedstadsområdet 25% Der er ingen markante forskelle  5% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke 32% I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - emb Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed embedsmænd andel I Jylland  28% I Hovedstadsområdet  54% Der er ingen markante forskelle 4% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke  11% I alt 100% Kommentarer 6% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - råd Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed rådgivere andel I Jylland  24% I Hovedstadsområdet  45% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet  5% Ved ikke  26% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - for Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed forskere andel I Jylland  8% I Hovedstadsområdet  64% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - jou Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed journalister andel I Jylland  29% I Hovedstadsområdet  42% Der er ingen markante forskelle  8% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke 13% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

2.1 Hvor gives mest i fradrag - div Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed diverse andel I Jylland  12% I Hovedstadsområdet  48% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

3. Erhvervsudvikling Mange peger på, at udbygning af vejnettet er en forudsætning for at skabe erhvervsudvikling. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

3.1 Vejsystemets betydning for erhvervslivet Hvad viser erfaringerne, når man sammenligner områder i Danmark med gode vejforbindelser med områder med mindre gode vejforbindelser? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

3.1 ... betydning for erhvervslivet Svarmulighed Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke I alt Kommentarer

3.1 ... betydning for erhvervslivet - alle Svarmulighed alle andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  35% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  50% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke  11% I alt 100% Kommentarer 9%

3.1 ... betydning for erhvervslivet - pol Svarmulighed politikere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  63% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  30% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 1% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 0% Ved ikke  5% I alt 100% Kommentarer 8%

3.1 ... betydning for erhvervslivet - emb Svarmulighed embedsmænd andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  26% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  62% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke  7% I alt 100% Kommentarer

3.1 ... betydning for erhvervslivet - råd Svarmulighed rådgivere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  16% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  63% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 18% I alt 100% Kommentarer  13%

3.1 ... betydning for erhvervslivet - for Svarmulighed forskere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  12% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  64% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 4% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 0% Ved ikke  20% I alt 100% Kommentarer  36%

3.1 ... betydning for erhvervslivet - jou Svarmulighed journalister andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  29% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  54% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt  8% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 4% Ved ikke I alt 100% Kommentarer

3.1 ... betydning for erhvervslivet - div Svarmulighed diverse andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  20% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  44% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen  8% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 12%

4. Kollektiv trafik Den kollektive trafik nævnes tit som et vigtigt alternativ til kørsel i bil. Og det fremhæves, at forbedring af den kollektive trafik kan medføre mindre bilkørsel og kødannelser i byerne. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv-systemets indflydelse på trængsel Hvad siger erfaringer og analyser om virkningen af en markant udbygning af den kollektive trafik, hvor kørsels- og parkeringsforhold for bilerne ikke samtidigt ændres? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel Svarmulighed Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne Der er ingen effekt på biltrafikken Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - alle Svarmulighed alle andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder  6% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  63% Der er ingen effekt på biltrafikken  19% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 7% I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - pol Svarmulighed politikere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder  9% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  61% Der er ingen effekt på biltrafikken  18% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 1% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 2% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - emb Svarmulighed embedsmænd andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder  6% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  61% Der er ingen effekt på biltrafikken  22% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - råd Svarmulighed rådgivere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 0% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  71% Der er ingen effekt på biltrafikken  21% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke  5% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - for Svarmulighed forskere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 0% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  64% Der er ingen effekt på biltrafikken  28% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke  8% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - jou Svarmulighed journalister andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder  13% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  58% Der er ingen effekt på biltrafikken 8% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke 0% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.1 Kollektiv trafik og trængsel - div Svarmulighed diverse andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder  8% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  64% Der er ingen effekt på biltrafikken 12% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning Hvad ved vi om betydningen af prissænkningen på 10%, som blev gennemført i 1997? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning Svarmulighed alle andel Den medførte mindst 10% flere passagerer Den medførte omkring 5% flere passagerer Den medførte 1-2% flere passagerer Den var praktisk taget virkningsløs Passagertallet faldt trods prissænkningen Virkningen er ikke analyseret Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - alle Svarmulighed alle andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer  6% Den medførte 1-2% flere passagerer  22% Den var praktisk taget virkningsløs  36% Passagertallet faldt trods prissænkningen 7% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke 23% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - pol Svarmulighed politikere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer  6% Den medførte 1-2% flere passagerer  16% Den var praktisk taget virkningsløs  40% Passagertallet faldt trods prissænkningen 9% Virkningen er ikke analyseret 0% Ved ikke  26% I alt 100% Kommentarer 14% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - emb Svarmulighed embedsmænd andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer  5% Den medførte 1-2% flere passagerer  23% Den var praktisk taget virkningsløs  45% Passagertallet faldt trods prissænkningen 8% Virkningen er ikke analyseret 0% Ved ikke 15% I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - råd Svarmulighed rådgivere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer  5% Den medførte 1-2% flere passagerer  29% Den var praktisk taget virkningsløs 34% Passagertallet faldt trods prissænkningen Virkningen er ikke analyseret 8% Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer 18% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - for Svarmulighed forskere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 0% Den medførte omkring 5% flere passagerer 4% Den medførte 1-2% flere passagerer  20% Den var praktisk taget virkningsløs Passagertallet faldt trods prissænkningen  8% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - jou Svarmulighed journalister andel Den medførte mindst 10% flere passagerer  8% Den medførte omkring 5% flere passagerer 13% Den medførte 1-2% flere passagerer  21% Den var praktisk taget virkningsløs 17% Passagertallet faldt trods prissænkningen 4% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4.2 Effekt af 10% prissænkning - div Svarmulighed diverse andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 0% Den medførte omkring 5% flere passagerer  8% Den medførte 1-2% flere passagerer  28% Den var praktisk taget virkningsløs  24% Passagertallet faldt trods prissænkningen 4% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  36% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5. Bilkørsel og priser Det er ofte blevet hævdet, at prisen på benzin alt andet lige har indflydelse på hvor meget, der bliver kørt i bil, og at man gennem afgifter kan påvirke kørselsomfanget. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger Nej, der er slet ingen effekt Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - alle Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed alle andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  22% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  66% Nej, der er slet ingen effekt  5% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 6% I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - pol Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed politikere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  12% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  75% Nej, der er slet ingen effekt 5% Der foreligger ikke sådanne analyser 2% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - emb Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed embedsmænd andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  23% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  70% Nej, der er slet ingen effekt 2% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 4% I alt 100% Kommentarer  7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - råd Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed rådgivere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  29% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  61% Nej, der er slet ingen effekt  5% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer  24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - for Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed forskere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  56% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  24% Nej, der er slet ingen effekt  12% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke 8% I alt 100% Kommentarer  28% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - jou Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed journalister andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  13% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  67% Nej, der er slet ingen effekt 8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Biltrafik og benzinpris - div Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed diverse andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  24% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  60% Nej, der er slet ingen effekt  8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr Det har været foreslået at regulere biltrafikken ved at indføre afgifter for at køre i bil. Mange har vendt sig imod forslaget. Hvad siger den foreliggende viden om virkningen, hvis det på visse tidspunkter og steder kom til at koste 50 kroner at køre i bil? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr Svarmulighed Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - alle Svarmulighed alle andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 2% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  8% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 14% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% 7% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 13% Ved ikke  35% I alt 100% Kommentarer 17%

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - pol Svarmulighed politikere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 3% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  13% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 11% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  19% [...] trafikken [...] falder med 20-40% 4% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  38% I alt 100% Kommentarer 15%

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - emb Svarmulighed embedsmænd andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 3% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10%  18% [...] trafikken [...] falder med 10-20% 23% [...] trafikken [...] falder med 20-40%  10% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 12% Ved ikke  30% I alt 100% Kommentarer 13%

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - råd Svarmulighed rådgivere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  5% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10%  26% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  18% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser 13% Ved ikke 32% I alt 100% Kommentarer 21%

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - for Svarmulighed forskere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  8% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 12% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser  24% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer  44%

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - jou Svarmulighed journalister andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  17% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 4% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  42% I alt 100% Kommentarer

5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - div Svarmulighed diverse andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 4% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10%  8% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  28% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer 12%

5. Cykling Mange danskere bruger cyklen til korte ture. Der er også en del, der cykler til arbejde. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed 2 km eller mindre 3-4 km 5 km eller mere Det er ikke undersøgt Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - alle Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed alle andel 2 km eller mindre  12% 3-4 km  54% 5 km eller mere 8% Det er ikke undersøgt 3% Ved ikke  23% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - pol Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed politikere andel 2 km eller mindre  19% 3-4 km  40% 5 km eller mere  11% Det er ikke undersøgt 5% Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - emb Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed embedsmænd andel 2 km eller mindre  10% 3-4 km  64% 5 km eller mere 8% Det er ikke undersøgt 1% Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - råd Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed rådgivere andel 2 km eller mindre  5% 3-4 km  76% 5 km eller mere Det er ikke undersøgt 3% Ved ikke 11% I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - for Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed forskere andel 2 km eller mindre 4% 3-4 km  56% 5 km eller mere Det er ikke undersøgt Ved ikke  32% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - jou Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed journalister andel 2 km eller mindre  8% 3-4 km  46% 5 km eller mere 13% Det er ikke undersøgt Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer 0% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5.1 Cykling til arbejde - div Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed diverse andel 2 km eller mindre  8% 3-4 km  44% 5 km eller mere 0% Det er ikke undersøgt Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

Nogle overordnede konklusioner Formidlingen og spredningen af viden indenfor transportområdet er ikke så ringe endda - også journalisterne er ganske velorienterede. Vi har generelt meget svært ved at forholde os til, at mere end én faktor ad gangen kan påvirke menneskelig adfærd. Der er en kæmpe afgrund imellem forskning og almenviden. Afgrunden er ikke mindst af sproglig karakter - og der er behov for opprioritering af sprogforståelse og evnen til at konkludere bredt. Thomas Krag Mobility Advice Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice