Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Natur og science i børnehøjde.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Folkeskole-reformen August 2014.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Skolereform august 2014………………
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Måltidet – lyst og fællesskab
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dagsorden bestyrelseslørdag : Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse : hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Børn og unge. Indsatsområder tværgående Dagtilbud/klubSkoleFamilie- og Børnesundhed Alsidig pædagogik Lilla = Børne- og Ungepolitikken Blå = integrationspol.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Junior-Einstein-med spand
Ledelsens betydning for at lykkes!
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser Forventes implementeret sommeren 2018

Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet Øget frit valg og mere fleksibilitet for børnefamilier Kombinationstilbud for familier med skæve arbejdstider Styrket mulighed for at ønske og få et bestemt dagtilbud Ret til at vælge deltidstilbud for forældre på barsels- eller forældreorlov Øget fleksibilitet i ordningen med tilskud til pasning af egne børn

Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet Større gennemsigtighed gennem ny informationsportal Kampagne om muligheden for dagtilbud og forældres frie valg Bedre vilkår for private leverandører Styrket forældreindflydelse i forældrebestyrelser

Den styrkede pædagogiske læreplan Bygger på et fælles pædagogisk grundlag Børnesyn Dannelse Leg Børnefællesskaber Læring Læringsmiljøer Forældresamarbejde Børn i udsatte positioner Overgange – sammenhæng med børnehaveklassen Sammenhæng og opbygning i den styrkede pædagogiske læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan Det pædagogiske grundlag hviler på et bredt læringssyn, hvor børnene er med skabere af egen læring De seks læreplanstemaer bliver opdateret og udfoldet Der skal skabes sammenhæng mellem temaerne og det pædagogiske grundlag Der udarbejdes centralt to tværgående pædagogiske læringsmål for den pædagogiske læreplan, som målene under de enkelte læreplanstemaer skal spejle sig i

Opbygning af pædagogiske læreplanstemaer Nedsat arbejdsgrupper Bygges op med en udfoldet beskrivelse af læreplanstemaet Indeholder et til to brede pædagogiske læringsmål Evt. opdeling i forhold til den 0-2 årige og de 3-6 årige Beskrivelse af temaets sammenhæng til andre temaer og ud fra det pædagogiske grundlag Beskrivelse af målenes sammenhæng til læringsmiljøet, så det understøtter faglig reflksion og et fagligt råderum for det pædagogiske personale En tværgående arbejdsgruppe beskriver to tværgående læringsmål, som skal danne grundlag for alle temaerne, og som de enkelte læreplanstemaer skal spejle sig i

De seks læreplanstemaer Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanser og bevægelse Kultur, æstetik og fællesskab Natur, udeliv og science

Det pædagogiske læringsmiljø Er rammen for børns læring og trivsel Er hele dagen, og er rammen for leg, rutinesituationer, vokseninitierede aktiviteter m.m. Hvordan inddrager vi forældrene og lokalsamfundet Hvordan arbejder vi med overgang til skole Hvordan tager vi højde for børn i udsatte positioner

Øvrige elementer Børnene skal også have ferie Mindre og meningsfuld dokumentation – mere tid til børnene Dagtilbuddene ikke pålægges yderligere tiltag som lokale læreplaner, mål eller koncepter Fokus på en god evalueringskultur Bedre sammenhæng i kommunes indsats for de 0-6 årige

Kompetenceudvikling 165 mio. til kompetenceudvikling af ledere og faglige fyrtårne til en vellykket implementering (30% til dagplejen) Førstehjælpekurser Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på pædagoguddannelsen og på PAU uddannelsen Omsættelse af viden til praksis