Kapitel 12 - Organisationsstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Organisation og ledelse
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Ledelse og menneskesyn
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
IT og virksomheden Organisationsteori.
Organisationsstruktur
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Overvejelser for bestyrelsen
Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den.
Udvikling og styring af en virksomhed
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Forretningsmodel.
3.2 Organisationsprincipper
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
ARCON SOLAR STORSKALA-SOLVARMEANLÆG 2013 Generalforsamling Mou Kraftvarme 5. marts 2013.
Organisationsformer - fra klassiske til nyere organisationsmodeller
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Indregning af IPO v. statsautoriseret revisor Erik Mousten Rasmussen
Design af organisationen
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Etablering af virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Administrative fællesskaber - definition
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet Ved. Jens Godik Højen.
Virksomhedens informationsbehandling
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Born global Reborn Global
Projektorganisation SAS Danmark
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Funktioner og arbejdsdeling
It forretningsstrategier
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
Personale og Organisation
Idegrundlag og målsætninger
Organisationsprincipper
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Præsentation af forretningsplan
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
It forretningsstrategier
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Mad og måltidspolitik (kostpolitik)
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
25. Logistisk effektivitet
Virksomhedens livscyklus
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Kapitel 12 - Organisationsstruktur ”En organisation består af personer, der samarbejder om at nå ét eller flere fælles mål” Målsætninger: målbare realistiske indbyrdes forenelige til at rangordne Ikke målbare målsætninger: Opgave: lav forslag til, hvordan de kan omformuleres, så de opfylder definitionen Stor virksomhed Producere mest muligt Lønninger på acceptabelt niveau Tilfredse medarbejdere Stor markedsandel Rimeligt overskud IT-udstyr, der altid fungerer Nyeste computere 11-01-2009

Bureaukratisk styre Ansvar og myndighed efter linjeprincippet – hver arbejder kan kun have én overordnet. Medarbejderen er kun ansvarlig over for sin chef Éntydig, men ikke særlig fleksibel organisation 11-01-2009

Arbejdsdeling Funktionsprincip: I nogle virksomheder fordeles arbejdet efter hvilke opgaver, medarbejderne er specialister i at løse (efter funktioner) I andre virksomheder er det mere hensigtsmæsssigt at fordele arbejdet efter hvilke produkter, der sælges, eller efter hvilke geografiske områder, virksomheden arbejder i. (fordele opgaverne på objekter) Funktionsprincip: Specialister, ansat til at udføre bestemte funktioner (opgaver). De typiske funktioner er: indkøb, lager, salg og økonomi Objektprincip: Den enkelte afdeling løser de fleste opgaver vedrørende et objekt. Et objekt er en vare, en kundegruppe eller et geografisk område. Det kombinerede princip En kombination af funktionsprincippet og objektprincippet 11-01-2009

Funktionsprincippet 11-01-2009

Objektprincippet 11-01-2009

Det kombinerede princip 11-01-2009

Fordeling af myndighed og ansvar (styringsprincip) 11-01-2009

Fordeling af myndighed og ansvar Linjeprincippet 11-01-2009

Fordeling af myndighed og ansvar Linje-stabsprincippet En stab er en rådgivningsfunktion – har ansvar, men ikke myndighed 11-01-2009

Fordele/ulemper 11-01-2009

Fordele/ulemper 11-01-2009

Ansvar og myndighed – det funktionelle princip 11-01-2009

Netværksorganisation 11-01-2009

Netværksorganisation - Kernekompetence Alle kan tale på tværs af organisationen, hvorfor organisationsopfattensen ændres. Alle kan erhverve sig viden, og alle er ansvarlige for udførelsen af de processer, der er forbundet med fremstilling og distribution Kan give problemer, for den tillukkede virksomhed, at varerne bliver for dyre, fordi, der fx er for store lageromkostninger, for høje transportomkostninger for bredt sortiment. Kernekompetence: focus på: hvad er vi gode til, og hvad er vi ikke En løsning kan være Outsourcing ex: IT- anskaffelse og vedligeholdelse kan overlades til en selvstændig IT-konsulent et reklamebureau kan overtage reklamerne 11-01-2009