Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cerebral parese og de nødvendige forudsætninger i forhold til arbejdsmarkedets krav.
Advertisements

VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Sygefravær pga. stress og psykisk lidelse Lars Aakerlund Speciallæge, ph.d. PPclinic.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Diplomuddannelse for dagplejepædagoger Rikke Sværke Madsen Videncenter for Institutionsforskning Professionshøjskolen UCC
Personer med psykiatrisk handicap er også en HR-udfordring Stig Langvad, formand 2. oktober 2008 Fastholdelse og integration af handicappede i virksomhederne.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Fordomme og udfordringer i handicapindsatsen Stig Langvad, formand, DSI.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
11 Status på demenshandleplanen v/ Nanna Skriver, centerchef for Center for Omsorg 12. november 2015.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
En nordjysk investering – Vejle
Pleje og observation af den nyopererede patient
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Dagens program Du skal have kendskab til:
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Handicap og beskæftigelse
Udtrætning og CP Spastikerforeningen har over en årrække i afprøvet psykoedukation som metode til at hjælpe mennesker med cp til bedre at forstå og mestre.
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Velkommen Dagens program.
Inklusion i Folkeskolen
Varmetillæg Folkepension.
Dagens program Du skal have kendskab til:
En god start på lægelivet
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Udredning + Individuelt tilrettelagt behandlingsplan**
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Forventninger til jer forældre
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
SPS på ungdomsuddannelser
ISO = international service organiser
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Velkommen Dagens program.
Manglende viden på området
Præsentationens transcript:

Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger

Tidligere projekterfaringer Det er ikke muligt at rådgive og vejlede om kognitive funktionsnedsættelser uden relevant dokumentation. Projekterfaringerne viser, at borgeren og myndighed mangler relevant viden om udtrætning og konsekvensen af denne. Udtrætning beskrives eksempelvis på Socialstyrelsens hjemmeside som en speciel form for udtrætning, der ofte ses hos mennesker med medfødt eller erhvervet hjerneskade.

Projekt Mening og Mestring Projektet har haft til formål at udvikle psykoedukation (dvs. læren om og indsigt i egen funktionsnedsættelse) som metode og dokumentere effekten heraf. Målet er, at den enkelte borger via psykoedukationsforløbet erhverver en viden om, hvordan der kan kompenseres for hans/hendes motoriske og/eller specifikke kognitive vanskeligheder i forhold til uddannelse og arbejdsmarkedet.

Psykoedukation er en behandlingsform, hvor borgeren bl. a Psykoedukation er en behandlingsform, hvor borgeren bl.a. tilegner sig strategier til at forstå og mestre sin egen kognitive funktionsnedsættelse. Dette kan eksempelvis hjælpe med til at give borgeren den rette støtte og kompensation, hvilket kan styrke den enkeltes muligheder for at komme i eller fastholde job.

Erfaringerne fra arbejdsmarkedsprojektet Kognitive vanskeligheder og uddannelsesmuligheder hænger nøje sammen, men de kognitive vanskeligheder overskygges ofte af det motoriske handicap. Alle projektdeltagerne havde særdeles god viden og evne til at formidle deres motoriske vanskeligheder til omverdenen. Meget få projektdeltagere havde indsigt i og viden om deres kognitive vanskeligheder og af den grund havde de ikke indsigt i deres stærke og svage sider. Dette hindrede dem i at søge relevant kompensation. 6

Case Eksempel i form af case fra praksishistorie: - Susanne, pædagog

Case 26-årig nyuddannet pædagog. Svær depression efter 4 måneder på arbejdsmarkedet.

Case Handiphone

Case: Mor til CP 6-årig bekymret over, at datter ikke leger med de andre børn

Case Eksempel i form af case fra praksishistorie: delt opmærksomhed – Uni. 12

Tak for opmærksomheden