Karl Henrik Flyums model

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Karl Henrik Flyums model
Advertisements

7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Etablering af virksomhed
AT 2 Hvem kan huske hvad AT står for? Almen studieforberedelse
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
FORDYBELSESDAG - RELIGION
Studieretningsprojektet
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Software Architecture in Practice
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Portfolio IT B.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Introduktion til DHO Aalborg Katedralskole 1.G 2018
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
PowerPoint Råd og vink.
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Flyums 5-afsnitsmetode
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Sådan bruger du præsentationen
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Videnskabeligt projekt
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Karl Henrik Flyums model At formulere spørgsmål - led 1- 7 Fx i forbindelse med projekter og større opgaver

- At målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål at udvikle en spontan og upræcis tematisk idé til et første udkast på en fokuseret og begrundet afgrænsning af emne med henblik på at udforme en færdig problemformulering med tilhørende underspørgsmål 2

De 7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Udvælgelse af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget 3

1. led At benytte hurtigskrivning Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Fast tid (5 minutter) Skriv i hele sætninger hvad du gerne vi arbejde med 4 4

2. led At formulere et hovedbudskab i én sætning at få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus ud fra hurtigskrivningsteksten sætningen kan f.eks. begynde med: - det jeg prøver at få frem her er……. - hovedpointen er…. - helt præcist så tænker jeg…(ca 5 min - kig op når I er færdige)

3. led At omformulere sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Først slettes : ”det jeg prøver at få frem her er…..” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Prøv med forskellige spørgeord: Hvordan, hvorledes, hvorfor, i hvor høj grad, osv. Overvej: peger det i den rigtige retning – er det der jeg vil hen - er det interessant? er det for abstrakt eller generelt? Husk at afprøve forskellige spørgeord.

4. led At formulere underspørgsmål til hovedspørgsmålet Byt spørgeord, og se hvad der sker med dine tanker …. Opstil underspørgsmål – og tænk på at inddrage de forskellige fag som indgår i projektet. Mindst tre nye spørgsmål skal formuleres

5. led At diskutere/vurdere dine spørgsmål med en anden person Præsenter dit foreløbige hovedspørgsmål og underspørgsmål til din makker, som kun må spørge. Stil evt. selv spørgsmål for at få gode råde. Diskuter de forskellige veje til svarene på de underspørgsmål Byt efter 5 minutter til ny makker

6. Led At vælge et hovedspørgsmål og underspørgsmål At bestemme sig…. Vælg dit nye hovedspørgsmål som grundlag for det videre arbejde Skriv spørgsmålet øverst på en ny side Udvælg underspørgsmål som hjælp til at besvare dit hovedspørgsmål

7. led At forklare og begrunde hvorfor spørgsmålet er værd at stille og få svar på Begrund dit bud på hovedspørgsmål i stikord Nedskriv din begrundelser, fx med en hurtigskrivning (10 minutter)

Resultat - at målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Du har nu skitseret og udviklet et fokuseret og afgrænset hovedspørgsmål med bud på underspørgsmål og en begrundelse for dette. 11