Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Advertisements

Kommunikation / it.
Fagdidaktisk kursus i religion
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Gruppe 10 Cathrine Tavs Andersen Peter Elm Bech Jensen Malene Mandrup Therkelsen Jeppe Wittus.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Skabelon til forretningsmodel

Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Humanistisk Entrepreneurship 10 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2017 Pillon - KU.
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship Business Model Generation 4 Strategi
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Innovation.
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
ikek 6 Markedskommunikation
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2018 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Tværmedial Kommunikation 6 Trends  Big data PR i de sociale medier tid Digitalisering forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation
Tværmedial Kommunikation 2 Intro
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2019 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 9 DMMK Kapitel 5 Virksomheden på de sociale medier Case 3 Big data og Business Intelligence forår 2018 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design forår 2017 Pillon - KU ‘Designerens rolle er, at forestille sig det, der ikke eksisterer.’

Program: Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Sammenlign Gillette (s. 110) og DollarShaveClub.com. Gruppeopgave Sammenlign Gillette (s. 110) og DollarShaveClub.com. Hvilke byggesten innoverer de to virksomheder på? Med udgangspunkt i jeres virksomhed beskriv, om muligt, hvilke mønster jeres virksomhed benytter. diskutér hvilke mønster virksomheden kunne eksperimentere med. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Hvad betyder ‘design’? Design af produkter og af (de fleste) ydelser kan forklares ud fra følgende analyse (fra DMTK s. 76): Det funktionelle aspekt: Tekniske, praktiske krav, set såvel fra brugerens som fra producentens side; ergonomi, sikkerhed, brugervenlighed, masseproduktion, transport m.m.: Hvordan det designede objekt virker. Det æstetiske aspekt: Former og farver. Hvordan det designede objekt ser ud. Det symbolske aspekt (signalværdien): Historien. Hvad objektet fortæller. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Hvad betyder ‘at designe’ i dette kapitel? Både den innovative erhvervsmand m/k som designeren m/k skal frembringe nye løsninger, skabe nyt værdi for kunden. I dette kapitel betyder design skabelse af nye (= innovative) løsninger. Skabelsen af nye strategier, forretningsmodeller m.v. er resultatet af kreative processer der udforsker og udfordrer gængse forestillinger om byggestenenes indhold og indbyrdes afhængighedsforhold. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave Nøglepartnere Nøgleaktiviteter Implementering Værditilbud Kunderelationer Kommunikation Kunde-segmenter Nøgleressourcer Kanaler Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Hvad kan markedsanalyser bruges til? Forstå kundens behov og ønsker Forstå kunden udover umiddelbare svar på forbrugerundersøgelser; deres miljø, rutiner, planer og drømme. Forstå kundes ubevidste behov og ønsker Identificere nye, p.t. periferiske eller oversete, kundesegmenter Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

S. 135: Perspektivskift til kundeorienteret fokus; fra 4 p’er til 4 c’er (fra DMTK s. 22) ’Product’ erstattes af ’Consumer’. Forbrugerens ønsker og behov er i centrum; hvad efterlyser og forventer målgruppen? ’Price’ erstattes af ’Cost’. Forbrugerens omkostning ved køb er ikke kun lig med indkøbsprisen. Andre omkostninger kan være transportudgifter eller tidsforbrug ved valg, installering og ibrugtagning af varer. Der kan også være tale om etiske omkostninger som prioritering af køb – skal der investeres i en ny carport eller bruges penge til en børnevenlig familieferie? Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

’Place’ erstattes af ’Convenience’ ’Place’ erstattes af ’Convenience’. Forbrugerens bekvemmelighed er i fokus frem for forhandlerens umiddelbare interesser, som f.eks. ved udvidede åbningstider. ’Promotion’ erstattes af ’Communication’. Fra envejskommunikation, der informerer, til tovejskommunikation, der inddrager forbrugeren. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Forklar kort, hvad empatikortet går ud på Et forsøg på at nå dybere i kundeforståelsen udover de mere faktuelle socio-demografiske segmenteringskriterier Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

143 <Frembring - Syntese> <Frembring - Udvælg> Fra divergent til konvergent tænkning. Den kreative proces kan inddeles i forberedelse (gruppedannelse; sammensætning af forskellige kompetencer og personlighedsprofiler) fokus (problemstillingen) , divergent tænkning (fri brainstorming) inkubation (refleksion; fra ’summen’ til ’lad os sove på det’) og konvergent tænkning (udvælgelse) Vær bevidst og enige om, i hvilken fase gruppen befinder sig! Kommentér udsagt om ”at vi må ignorere status quo … så vi virkelig kan frembringe nye idéer” For at forny noget, skal man kende dette ‘noget’, ellers risikerer vi at opfinde den dybe tallerken. Beskriv - analysér - innovér Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

I hvilken af lærredets 9 elementer hører innovation hjemme? Overvej, at se bort fra inddeling i 4-5 kategorier på siderne 144-145, da: Epicentret kan udspringe fra alle 9 byggesten og medfører oftest innovation af andre elementer. Ny distributionskanal, kan kræve ny nøgleressourcer, muliggøre nye indtægtskilder, osv. (Brugsen/Dagli’) Ressourcedrevet innovation kan f. eks. udspringe af nye maskiner (NR), nye medarbejderes kompetencer (NA) eller nye partnere, hvilke er separate epicentre. Kundedrevet innovation er ikke det samme som innovation via distribution (K) eller kommunikation (K-KR) Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Konvergent tænkning (udvælgelse) Teamsammensætning Sammenlign den kreative proces slide nr. 11 med Idéskabelsesprocessen side 148 Forberedelse (gruppedannelse; sammensætning af forskellige kompetencer og personlighedsprofiler) Fokus (problemstillingen og/eller problemformuleringen) Divergent tænkning (fri brainstorming) Inkubation (refleksion; fra ’summen’ til ’lad os sove på det’) Konvergent tænkning (udvælgelse) Efter udvælgelse er prototypering det næste skridt Teamsammensætning Fordybelse Udvidelse Udvælgelse af kriterier og udarbejdelse af prototyper Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Kan være irrelevant for forretningskonceptet eller kundesegmentet Sammensatte teams Kommentér de krav der stilles til det mangfoldige innovationsteam på side 149 Hvilken rolle kan kulturel baggrund (alder) spille for en skateboardproducent (burgerkæde)? Kan være irrelevant for forretningskonceptet eller kundesegmentet Det er ikke altid muligt at sammensætte teams der dækker alle relevante kompetencer. Et nyttigt supplerende indfaldsvinkel er at blande persontyper optimalt. Se Belbin, Myers-Briggs eller Farvekoderne, som vore grupper er sammensat efter. Kan I genkende gruppes deltagere som ‘farvetyper’? Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Gruppeopgaver Lav en empatikort over din vigtigste kunde/segment) eller B2B-kunde Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Gruppeopgaver Lav en empatikort over din vigtigste kunde/segment) eller B2B-kunde Hvilken epicenter bruger jeres virksomhed/branche typisk til generering af innovation? Udpeg ét alternativt epicenter og skitsér hvilken indflydelse innovation af dette element vil have på forretningsmodellærredet. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Gruppeopgaver Lav en empatikort over din vigtigste kunde/segment) eller B2B-kunde Hvilken epicenter bruger jeres virksomhed/branche typisk til generering af innovation? Udpeg ét alternativt epicenter og skitsér hvilken indflydelse innovation af dette element vil have på forretningsmodellærredet. Bliv enige om to ‘hvad nu hvis’ spørgsmål til jeres virksomhed og brug De Bonos seks hatte til at videreudvikle idéen Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Gruppeopgaver Lav en empatikort over din vigtigste kunde/segment) eller B2B-kunde Hvilken epicenter bruger jeres virksomhed/branche typisk til generering af innovation? Udpeg ét alternativt epicenter og skitsér hvilken indflydelse innovation af dette element vil have på forretningsmodellærredet. Bliv enige om to ‘hvad nu hvis’ spørgsmål til jeres virksomhed og brug De Bonos seks hatte til at videreudvikle idéen Visualisér forretningsidéen ved hjælp af BMG lærredet, beskriv de enkelte elementer med tegninger og så få ord som muligt på Post-its. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Skitsér 3 forskellige prototyper på forretningsmodeller til et rejsebureau for KU-studerende eller til en virksomhed efter eget valg. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design

Skitsér 3 forskellige prototyper på forretningsmodeller til et rejsebureau for KU-studerende. Skitsér et ‘kundescenarie’ for din forretningsidé (maks. 5 minutter). Fortæl historien om din forretningsidé med udgangspunkt i din fremtidige kunde. Hvem er det, hvad er problemstillingen, hvordan skaber din problemløsning værdi for brugeren , hvordan reagerer omverdenen m.m. Lad dig evt. inspirere af de på side 184 nævnte fortælleteknikker. Gruppeopgaver Design Kundekendskab 4 c’er Empatikortet Idéskabelse Epicentre Processen Teams Visuel tænkning Prototyper Storytelling Gruppeopgave 27. december 2018 HEnt 5 BMG 3 - Design