Tendenser i forældresamarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest.
7. Minutters oplæg på Børne- og ungdomsudvalgets og Danske Handicaporganisationers borgermøde vedr. Inklusion i hverdagen og den fremtidige organisering.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
- for samarbejdspartnere
Tænketankens vision i en skolekontekst
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Damhusengens Skole v. Kaj
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Anerkendende pædagogik
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Nysgerrighed og indsats
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
1. Relationel kommunikation
Dialog mod Vold som business-case
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til forældremøde
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
professionsideal for lærere
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen til forældremøde
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Tendenser i forældresamarbejdet Klynge VVK D

Klynge VVK D Seks 0-6 års institutioner fordelt på 13 matrikler

Dagtilbudsloven Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd, samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst

Pejlemærket Forældrepartnerskab Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som del af et partnerskab.

Partnerskabets principper ved forældrebestyrelsen i klynge VVK D   Partnerskabets principper ved forældrebestyrelsen i klynge VVK D Forældrene skal ses som institutionernes primære samarbejdspartner. Der skal være et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns udvikling og trivsel. Dialogen er i centrum, når vi taler om forældrepartnerskab. Forældrene er en ressource i samarbejdet og den vigtigste del af partnerskabet. Derfor skal der være fokus på kommunikation og åbenhed, da det er fundamentalt, at forældre og personale samarbejder om at skabe sammenhænge og de bedst mulige udviklingsbetingelser i barnets og børnenes liv.

Overordnet princip: Ligeværdig dialog Introduktion af partnerskabets rammer Forventningsafstemning Nysgerrighed, Åbenhed og gensidighed 1.1: Stuens personale præsenterer nye forældre for partnerskabets rammer – herunder fælles ansvarsområder. 1.2: Hvordan kommer forældre, pædagoger, forældreråd og ledelse i kontakt og dialog med hinanden? 2.1: Hvad kan vi forvente af hinanden, hvilke krav kan vi stille til hinanden og hvordan ? 2.2: Kontinuerligt og gensidigt arbejde på at opbygge tillid og åbenhed. 3) 3.1: Alle parter i partnerskabet forpligter sig til nysgerrigt at forholde sig til hinandens trivsel og dagligdag. Eksempler: forældre kan spørge ind til stuens trivsel og dag, pædagogerne kan være nysgerrige på forandringer og dagligdagen i det enkelte barns familieliv

- Definition af markante forældre - få men fylder meget - stiller mange spørgsmål og ønsker detaljeret indflydelse på det daglige pædagogiske arbejde med eget barn i centrum - fremtræder velinformeret og opdateret på tendenser og ny viden ift. børns udvikling - kommunikerer med hinanden via sociale medier - ”bag facaden” er følelsen af usikkerhed en generel tendens - har svært ved at blive beroliget af det pædagogiske personale og har behov for anerkendelse i forældrerollen (kilde: Rikke Yde Thordrup)

Oplevelser og erfaringer i Klynge VVK D - gentagende tidskrævende personlige henvendelser via mails, personligt på kontoret samt mange samarbejdsmøder med samme familie - nogle forløb ender med at børnene meldes ud af institutionen - ændring i kommunikationsform – mangel på ordentlighed og god tone i kommunikationen, hvilket udfordrer personale og ledelse ift. at møde dem anerkendende - markante forældre både i hverdagen, i forældreråd og bestyrelse – í stigende grad med et fokus på den økonomiske ramme, vikardækning er et hot emne - stigende antal henvendelser via forvaltning udenom om institution - oplevelsen af at det vi gør ikke er godt nok – ændring i praksis er nødvendig -

Tiltag i klyngen - Vi er blevet tydeligere på hvad vi tilbyder og hvad der er vores pædagogiske afsæt – f.eks. rundvisninger har fokus på fællesskabet - Nye forældre informeres om institutionens værdigrundlag. - Fokus på gennemsigtighed ift. institutionens hjemmeside, forældrefoldere, Kbh.barn. - Fokus på samarbejdet i forhold til det fælles ansvar ift. barnets udvikling, læring og trivsel - Tydelig og kontinuerlig kommunikation omkring den pædagogiske organisering fx stuer slås sammen i ferier og ved sygdom, alle voksne er ansvarlige og kendte for institutionens børn f.eks. morgenåbning - Mentorordning: ”gamle” forældre kobles med nye forældre - Fælles fodslag i Stærkt samarbejde, fx. inviteres de 4 årige med til infomøde omkring skolestart - Forældrebestyrelsen har ”oversat” forældrepartnerskabet til klynge-principper… nu skal der så processes i forældrerådene

Vi er nysgerrige på : - videndeling ift Vi er nysgerrige på : - videndeling ift. positive oplevelser med markante forældre  - Bud på og tiltag ift. kompetenceudvikling af det pædagogiske personale og os selv til at møde disse samarbejdspartnere på bedste vis til barnet bedste ? - At blive klogere på hvordan vi / om vi skal arbejde med de sociale medier ?