Det rette tilbud fra første kontakt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det tværsektorielle samarbejde
Advertisements

Det samarbejdende sundhedsvæsen på tværs
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Hvad står Region Sjælland for – og hvilke muligheder har yngre læger, hvis de bliver i regionen? Yngre Lægedag den 1. juni 2013 Sundhedsfaglig chef, overlæge.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/
‘Det gode liv’ Yngre Læge Dag Roskilde den 26. september 2015 Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Informationsmøde om Sundhedscenter Haderslev, den 27. maj 2013 Velkommen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” - Status november 2013.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Psykiatrien i Region Syddanmark Overvejelser om psykiatriens udfordringer Strukturelt Fagligt Økonomisk Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet Psykiatriens.
Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Subakut geriatrisk dagafsnit med sammedagsudredning Bjørn Mathiassen Overlæge Geriatrisk Afdeling.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Psykiatrien Region Sjælland. Vi vil komme omkring: 1.Hvad er Psykiatri 2.Psykiatrien Region Sjælland 3.Samarbejdet med kommunerne 4.Ønsker og forventninger.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Foreningen af Speciallægers visioner for KVIS v/Mikkel Holmelund, næstformand i FAPS Fredag den 29. januar 2010.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Akutteamets målgruppe
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Hospitalsenheden VEST
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Målet med at give nogle elever en transitmentor
At tænke læring ud fra mennesker og praksis
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Afd. A Akut faglig fællesvisitation Claus Chr. Vinther
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
En vision for almen praksis
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Rammesætning for dagen
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Dialog mod Vold som business-case
Region Midtjyllands opgave
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad er meningen med dit liv?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Sammen forebygger vi (Gen) indlæggelser Healthcare innovation Leadership d. 14.marts 2019 Samarbejdsprojekt mellem Aalborg Universitetshospital, Region.
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Det rette tilbud fra første kontakt. Alle taler om koordinering og inddragelse , - men hvordan gør vi det ? Perspektivet fra Almen praksis. Svend Kier - Praktiserende læge , Praksiskoordinator Region Midt.

Almen Praksis 2018.

Det samarbejdende sundhedsvæsen. Hvornår er sundhedsvæsenet en succes? Leverer en effektiv sundhedsfaglig indsats af høj kvalitet Præsterer positive patientevalueringer Er omkostningseffektivt og ”flytter sundhed for pengene” Alle dele af sundhedsvæsenet skal arbejde sammen om dette

Fakta om almen praksis. • Der er 3.510 praktiserende læger. Heraf er 31 procent er over 60 år. Fra 2001-2013 kom der 2.393 flere speciallæger på sygehusene, Der kom 22 flere praktiserende læger (1 %). • Der bliver ikke flere praktiserende læger før efter 2020. Henvendelser • De praktiserende læger har ca. 40 millioner konsultationer i dagtiden og lægevagten. • Hver dansker har i gennemsnit kontakt til sin egen læge ca. syv gange om året.

Henvisninger og epikriser Arbejdsmarked Jobcenter Attester Sygedagpengelov Sygehusvæsenet. Henvisninger og epikriser Indlæggelser Ambulante forløb Koordinering. Senior og Handicap Hjemmesygepleje Hjælpemidler etc Visitationen Demens Den praktiserende læge Sundhed Patientskoler Genoptræning Borgerettede tilbud Social/psyk Socialpsykiatri Støttekontaktperson Misbrug Alkohol Børn & Unge Sundhedsplejen Underretning PPR SSP Andre…

Det rette tilbud fra første kontakt Det er en almenmedicinsk kerneværdi !! Det handler om en risikovurdering og håndtering af usikkerhed. Rigtige tilbud afhænger af den rigtige diagnose. Almen praksis afslutter ca 90% af kontakter i almen praksis. Ca 10% viderehenvises. Fejlhenvisning kan resultere i en odysse i Sundhedsvæsenet.

Knastere - Forskellige udgangspunkter og mål. Forskellige incitamenstrukturer for region ,kommune og almen praksis. Manglende forståelse for samarbejdsparternes behov. Utryghed og frygt ved forandring – ”hvad sker der med mit arbejde” ? /jobfunktion. Uoverskuelighed pga kompleksiteten i Sundhedsvæsenet. Det er ikke mit ansvar.

Det nære sundhedsvæsens udfordringer: Utilstrækkelig viden om hvilke indsatser der skaber mest værdi for pengene ex profylakse, velfærdsteknologi, rehabilitering. Stram udgiftsstyring og besparelser i region, kommune og almen praksis. Stigende efterspørgsel efter specialiserede sundhedsydelser ex børnepsykiatri. Stigende specialisering på sygehusene, hurtigere udskrivelser, og flytning af arbejdsopgaver til praksis og kommuner.

Musketer-eden. De gode borger- og patientforløb er en fælles forpligtelse og ambition, og derfor må andre hensyn ex, kassetænkning vige for helhedssynet. Ledetråden; - Hvad er bedst for Borgeren. Sammenhæng i indsatsen.

Nye tiltag – hvordan ? Vær konkret : Hvad skal det løse ? Hjælper det patienten ? Hjælper det den praktiserende læge ? Hjælper det sundhedsvæsenet ?

Hvordan involvere vi så Almen Praksis ? Sæt dig i modtagerens sted : Hvorfor skal jeg involvere mine patienter i dette ? Hvad for jeg – og min patient - ud af det ? Hvordan hjælper jeg ? Er det umagen værd ? Har mit tiltag en utilsigtet negativ effekt et andet sted i samarbejdet ?

Nye tiltag – hvordan Forudsætninger: Det skal være nemt at gå til og nemt at formidle Må helst ikke tage mere tid! Det skal give faglig mening Det må ikke gå ud over økonomien. Patienten skal (nemt) kunne forstå og bruge det. Pårørende ligeså.

Nye tiltag – hvordan ? Det skal være planlagt og tilrettelagt i god tid Det skal være nemt – for alle Det skal give mening - for alle Det skal opleves bedre end det der er. Det skal være let at forstå. Ansvaret skal være entydigt placeret.

Det rette tilbud fra første kontakt – hvad er det ? Der er ingen hurtige løsninger Information , information , information. Ad mange kanaler. Troværdig. Til patienten, til pårørende, til lægerne , til Lægelige organisationer. Accepter at det tager tid og mange gentagelser at ændre adfærd. Brug af de kendte informationskanaler ex Praksis.dk. Relationsdannelse til øvrige aktører er vigtig – stik en finger i jorden. Tilpas projekterne de eksisterende strukturer –ex den akutte visitation.

Det rette tilbud fra første kontakt Så er der tid til spørgsmål – Der kan spørges om alt - der er ingen dumme spørgsmål Hold dig ikke tilbage – du hjælper dine kolleger og dig selv. Tak for opmærksomheden.