Hvad er praksisnær undervisning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 9. klasse

Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Hvem er vi Instruktører:  Christina Riise tlf:  Pernille Vestergaard tlf:  Peter Charli tlf:  Sebastian Stouby tlf:
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse
Modul 2.
Brobygning – EUD og efterskolerne
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
At gøre karriere.
Velkommen Robusthed basiskursus
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Uddannelses- og informationsarrangement
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Inklusion i Folkeskolen
Dagens program Du skal have kendskab til:
Skolen og praktik Overgangen
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Fastholdelseskaravanen
STYRK KLUBBENS TRÆNINGSMILJØ
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
SIP3: Differentiering Temaer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Studievalgsportfolio
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Hvordan understøtter erhvervsskolerne bedst muligt den praksisnære undervisning i grundskolen. Hvad er praksisnær undervisning? Har temaet noget at gøre med praksisnær uddannelsesvejledning? Samarbejdsflader? Resultater? Spørgsmål til overvejelse!

Hvordan understøtter erhvervsskolerne bedst muligt den praksisnære undervisning i grundskolen. Praksisnær undervisning. Meget forskellig fra efterskole til efterskole. Almindelige skolefag 6-10 timers valgfag Idræt i alle afskygninger. E-sport, brug af 3 D printere. Håndværksfag med træ, metal, teknik, glas og tekstil osv. Åbne værksteder Jævnaldrende at ”spejle” sig i og arbejde sammen med. Engagerede undervisere.

Praksisnær undervisning på Nøvlingskov Efterskole: 35/110 Motorlære. Småmotorer, plænetraktorer, scootere, traktorer, små elbiler mm. 30/110 Træsløjd. Fremstiller ting i træ, alt fra trædrejning til hundehuse mm. 15/55 ”Det skal bygges væk”: fitnes redskaber i naturen, MTB bane mm. på skolen. 15/55 ”Nøv-bil” udgangspunkt i skrot-biler. Medbringer selv 1 bil. Arb. med bremser mm. 10/55 ”Farmer/virksomhedsfag” vi undersøger lokale virksomheder…… Alle 10 kl forbereder brobygning med snak om egne styrker Besøger en gymnasievirksomhed/ eud/eux virksomhed. :

Praksisnær undervisning praksisnær vejledning: Alle 9. kl. elever er i udd. og erhvervspraktik. Alle 10 kl. elever i obl. Brobygning. En del (brobygning/praktik.) ? Landsdækkende Skills stafet. DM i Skills for efterskoleelever. Lokal Skills på lokal erhvervsskole. § 17 kursus som brobygningskursus hos lokal erhvervsskole. Overgangskrav så alle elever og forældre ved hvad merit er! Ung til ung vejledning hvor gl. elever fortæller om deres udd. Alle elever skal udfordres på deres valg. EVA rapport. Bygge og bo/ EUX – Herning Obligatorisk Brobygning 10 kl.

Praksisnær undervisning praksisnær vejledning: Vi skal åbne et vindue til en virkelighed eleverne ikke kender til. Hvordan skal de kunne vælge en uddannelse når ”Porten er lukket” Praktisk nysgerrighed er forbudt?

Samarbejdsflader: Obligatorisk brobygning for 10 kl. elever. Besøgsarrangementer Vores elever fortæller at det er godt, når de kan samarbejde med jeres GF1 elever. De husker bedst: Situationer hvor de har mødt jævnaldrende De har fortalt…… De har vist…… Det skaber identifikation! ”De gav mig en cykel og jeg havde valgt auto”

Hvad får vi ud af praksisnær undervisning/vejledning? Flere elever der vælger erhvervsuddannelser. Flere elever der får udd. aftaler efter praktik. Imødekommende praktikværter (praktiktak). Lokale virksomheder der søger lærlinge! Godt samarbejde med erhvervsskoler. På besøg hos lokal autoforhandler. Hvor sidder oliepind, EGR- Ventil, turbolader……

Kan i holde åbenthus/arbejdende værksteder en lørdag så efterskoleelever kan nå hjem og deltage? Kan de få lov at løse èn praktisk opgave? På besøg hos lokal autoforhandler. Hvor sidder oliepind, EGR- Ventil, turbolader……

Spørgsmål til overvejelse? Hvordan kan vi i fælleskab motivere unge til at vælge en erhvervsuddannelse? Er det muligt at differentiere jeres undervisning til vore elever når de brobygger/kommer på besøg/kommer i uddannelse?