Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kilder i Artesis Databrønd
Advertisements

Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Stxstudentereksamen.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Ungdommens Folkemøde
HHX-DHO Informationssøgning Randers Bibliotek
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Studieretningsprojektet
Praksiseksempel fra Teater GROB
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Kommunikationsworkshop
Projektuge Randers hf og vuc
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Den gode tone Lse.
Uddannelses- og informationsarrangement
Styrkede gymnasiale uddannelser
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Hvad lærte vi af projektet?
Demokrati og medborgerskab
STUDIEUNIVERS.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Fake news, research og kildekritik
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Innovation i humanistiske fag
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Besøgsservice på Institut for Matematik
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
BPI – hvad er det?.
dho- og sro-evaluering
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Gymnasiebetjening i Esbjerg -en udvikling gennem 10 år… Karin Grøndahl Sørensen

Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?

Formål At gøre eleverne informationskompetente At give dem redskaber som de kan bruge både i ungdomsuddannelsen og i deres videre studieliv At give eleverne en forståelse af at informationskompetence er en studiekompetence At vise dem hvad et moderne bibliotek kan

Baggrund 2008 Pilotprojekt Esbjerg Gymnasium 2009 Ribe Katedralskole og Esbjerg Statsskole 2010 Esbjerg Handelsgymnasium 2011 EUC Vest (HTX) 2018 Handelsgymnasiet Ribe 2018 VUC Esbjerg 2018 EUX

Gymnasietilbud Basis : Digitalt informationssøgningskursus Tilbydes alle ungdomsuddannelser gratis 3 lektioner i 1.g/2.g Tilkøb : Brush-up -1 lektion i 3.g/2.hf Lærerkursus

Basis Undervisning i forbindelse med DHO,SRO, SO eller SRP En ”type” = en forberedelse Vi tilstræber at eksempler og opgaver er relevante – gerne egne eksempler Alle klasser ledsages af en lærer Undervisningen foregår på HB eller på Ribe Katedralskole. Et forløb tager 3 lektioner

Brush-up for 3.g Pilotprojekt for Esbjerg Gymnasium i 2013 Tilkøb for alle fra 2016 Oplæg til SRP eller SSO 1 underviser pr klasse i 45 min Kort oplæg med gode råd Eksempler ud fra elevernes egne opgaver og udfordringer

Hvem undervises? Skoleåret 2017/1018: Esbjerg Gymnasium: 11 klasser stx Ribe Katedralskole: 8 klasser stx + HF Rybners Gymnasium: 5 klasser htx Rybners Gymnasium 10 klasser stx +HF 3.g Rybners Gymnasium: 9 klasser stx 3.g Rybners Gymnasium: 6 klasser hhx 3.g Esbjerg Gymnasium 10 klasser stx VUC Vest 4 klasser hf

Hvor mange undervises? Skoleåret 2017/2018: 36 klasser 1.g/2.g (ca 1000 elever) 27 klasser 3.g/2.hf ( ca 750 elever)

Hvem underviser? Underviserkorps: 9 bibliotekarer 2 undervisere pr. gang Skiftende makkere Oplæring

Basis -Program Lånerregistrering Emnesøgning i biblioteksbasen Bibliotek.dk og artikelsøgning Bibliotekets netbaser Søgestrategi Kahoot Opgaver, gruppearbejde og fremlæggelse

Licenser Access Science Biography in context Bisnode Britannica Digital artikelservice Ebook Central public Library Europa World Plus Global issues in cont. Infomedia Kompass Literature Resource C. Masterfile Premier Oxford Music Science in context

Forberedelse af undervisningen Fælles planlægningsmøde Forberedelse og opdatering af materialerne Opgaver og manuskripter på intranet Opgaver til eleverne på hjemmesiden Tovholderfunktion

Lærerkurser Opdatering af lærernes viden, især omkring digitale ressourcer Understregning af, at kurserne kun virker, hvis lærerne bruger det lærte i undervisningen Tilkøb

Nytter det? Elevernes udbytte Lærernes evalueringer Vores udbytte: Dyb viden, rutine, genbrug af materialer til videndeling med kolleger

Evalueringer fra eleverne 74 % af eleverne mener at kurset var relevant eller meget relevant   ”Det var det mest unødvendige kursus jeg har nogensinde har deltaget i. Jeg mener ikke det er nødvendigt at lære os om hvordan man søger på nettet, det kan vi altså godt selv finde ud af. Der var spild af to moduler. ” ”Jeg synes at det var rigtig godt, da der var mange af de ting de fortalte, som jeg ikke vidste. De formåede at formulere det godt så det var meget let at forstå. Det var en rigtig god måde de viste tingene på, dette gjorde at det var nemt at følge med i hvad de forklarede om. Jeg håber meget på at kunne bruge deres fremgangsmåde fremover. En stor ros fra mig og tak for et godt forløb.”

Evaluering fra lærerne ” På vegne af de involverede lærere vil jeg takke jer for jeres indsats. Vi er meget glade for, at I tager jer af vore elever og vore elever får rigtig meget ud af de kurser. Det kan vi se i de efterfølgende afleveringer, ikke kun i den konkrete opgave, eleverne arbejder med under besøget, men de får et generelt løft, når det drejer sig om informationssøgning.

Nytteværdi for os Eleverne er bedre forberedte når de kommer til os Vi har øget kendskab til baser og muligheder Kompetence udvikling for undervisere og kolleger Øger andre samarbejder med uddannelsesinstitutionerne

Tak for nu… Ved spørgsmål: Karin Grøndahl Sørensen kgs@esbjergkommune.dk