Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

STUDIEUNIVERS.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "STUDIEUNIVERS."— Præsentationens transcript:

1 STUDIEUNIVERS

2 Projektet DDB-projekt startet april 2017
Partnerskab ml. Aarhus, Esbjerg, København Et online studiemiljø til elever på ungdomsuddannelserne (STX – HHX – HTX – EUX – HF) Et værktøj, som kan supplere bibliotekarerne på folkebibliotekerne og gymnasiebibliotekerne Løsninger baseret på brugerundersøgelse blandt elever og lærere – men inden for eksisterende rammer i DDB CMS Udgangspunkt i slutbrugeren

3 Brugerundersøgelsen Spørgeskema til elever på ungdomsuddannelser
Knap 800 besvarelser Spørgeskema til ansatte på ungdomsuddannelser 135 besvarelser Interviews med elever på ungdomsuddannelser I alt 15 interviews i Aarhus og Esbjerg Observationer Hverken spørgeskema eller interviews viste nævneværdige forskelle mellem kommuner, uddannelser eller årgange

4 Tidsforbrug Eleverne har meget at se til Skolearbejde skal overstås hurtigt Vil ikke bruge tid på overflødige klik ”Jeg bruger maks. 15 minutter på at søge, ellers ryger koncentrationen” ”Jeg vil hellere have det næstbedste end at spilde tid” Eleverne bruger faktisk ikke lang tid på at informationssøge, men det synes de selv (de fleste 1-2 timer)

5 Eleverne går op i anbefalinger og er ”dårlige til at give nye ting en chance”, hvis de ikke får det anbefalet De kommunikerer om opgaver o.lign. med klassekammerater i Messenger eller Facebookgruppe De kommunikerer med lærerne i Sharepoint/ressourcerum/Lectio

6 Søgeadfærd ”De øverste resultater er altid de bedste”
Eleverne fokuserer kun på indholdet – ikke på platformen Men de vil helst bruge sider, som de kender eller har fået anbefalet De er bange for at gå glip af resultater, hvis ikke de bruger Google Ingen bevidsthed om, hvordan Googles algoritme fungerer De søger 1-1 og har svært ved at finde alternative søgeord eller søgninger til perspektivering. De overfører deres søgeadfærd fra Google til bibliotekets hjemmeside ”De øverste resultater er altid de bedste” ”Hvis ikke jeg kan finde det på Google, findes det nok ikke”

7 Nb! Målgruppen ser dog bibliotekerne som en god og troværdig afsender.

8 14% I de kvalitative interviews gav eleverne udtryk for, at de primært forbinder biblioteket med fysiske materialer

9 Kendskab er ikke lig med brug
Flere elever siger, at de kender til databaserne, men adspurgt kan de ikke nævne navne på nogen af dem. Det tyder på, at de har fået introduceret dem, men ikke har fået dem integreret i deres praksis.

10 I de kvalitative interviews gav eleverne udtryk for, at de helst ville bruge fysiske bøger, men kun hvis de har fået dem udleveret på skolen. Når de selv skal finde materialer, vil de have her-og-nu-materialer, som kan findes online. De ”orker ikke” gå på biblioteket efter dem.

11 Øvrige indsigter Eleverne tilkendegiver, at de har mest brug for hjælp til at skrive opgaver Efterspørger fx skabeloner og guides Deres undervisere mener, at de har mest brug for hjælp til informationssøgning og kildekritik Kan skyldes, at eleverne ikke ser informationssøgning og kildekritik som del af opgaveskrivningen- Lærerne ser det derimod som en del af en opgaveproces. De skelner mellem almindeligt skolearbejde og større opgaver Læsning, søgeadfærd, kildekritik osv. – tænker strategisk ifht. arbejdsindsats De går efter den gode karakter Derfor går de efter at ‘please’ læreren De ved godt, hvad der er rigtigt og forkert at bruge – men det skal kunne betale sig

12 Studieuniverset - Indhold
Dynamiske emnesider (lavet på DDB CMS-nyhedsformat), der er relevante for fag på hele spektret af gymnasieuddannelser (STX, HHX, HTX, EUX, HF). Siderne består af grafisk opsatte links til prædefinerede søgninger og indeholder således ikke forældede materialevisninger. Derfor kræver siderne minimalt vedligehold. Emnesiderne er søgemaskineoptimeret gennem meta descriptions mhbp. bedre at nå eleverne, når de søge efter materialer på Google. Der er på nuværende tidspunkt udformet og publiceret 60+ emnesider, der er lavet i nyhedsformatet. Infografikker mv., der skal hjælpe eleverne med deres informationssøgning

13 Studieuniverset - Indhold
Fag- og uddannelsesinddelt linksamling til hjemmesider, der kan hjælpe eleverne med deres opgaveskrivning. Fagsider, der genereres dynamisk ud fra DDB CMS’ tagging-system Et grafisk setup, der er tilpasset målgruppens ønsker og præferencer, men som stadig holder sig inden for rammerne af DDB CMS.

14 Fag og emner Alle fag på ungdomsuddannelserne i Aarhus er gennemgået, der er udvalgt et udsnit af de fag som går igen på uddannelserne. Derudover er der udvalgt enkelte fag, som er specifikke for enkelte uddannelser, men også kan være relevant for andre uddannelser. Emnerne under de enkelte fag er i første omgang udvalgt efter emner i  læseplanerne for de enkelte fag, som det er oplyst af undervisningsministeriet, at eleverne skal beskæftige sig med i 2018 på det enkelte fag. Siden er bygget op, så der ligger en række fag – under de enkelte fag er der en række emner, som bringer eleverne videre til en lille appetizer om emnet og derudover linker videre til en række søgninger på underemner. Søgningerne er som udgangspunkt lavet i studieuniversets søgefelt, som kun søger i de digitale materialer  - så eleverne har adgang til materialet med det samme. Eleverne og forkert at bruge – men det skal kunne betale sig

15 IT features Søgefelt hvor der udelukkende søges i de baser vi udvælger: "Udvidet filtering på søgeprofiler" Maskinoversatte forslag ”Guldknappen” - DAS

16 Maskinoversatte forslag
Ved brug af Google Translate søges automatisk på engelske oversættelser af brugerens søgning. Denne funktion er meget brugbar for målgruppen, der ikke af sig selv søger på engelsk, men som ikke har noget problem med at læse engelske tekster. Funktionen ligger netop nu til test på Aarhus’ stagingside.

17 Guldknappen Guldknappen er en såkaldt intelligent knap, der giver brugeren mulighed for at bestille artikler fra Digital Artikelservice (DAS) gennem DDB CMS. Knappen regner selv ud, om materialet ligger tilgængeligt online eller skal bestilles gennem DAS. Guldknappen er lanceret

18 Interesseret? Hvis I vil høre mere om Studieuniverset eller ønsker at lægge det hele eller dele af det på jeres hjemmeside, kan I kontakte: Anne Helmig eller


Download ppt "STUDIEUNIVERS."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google