Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Head Lean Netværks-gruppe.
& Økonomistyring Organisationer
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Produktion og Logistik
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Når effektmåling rammer organisationen
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Grundlæggende regnskabsforståelse
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Kodeks for offentlig topledelse
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Quality Management Systems
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BusinessMinds A/S © 2006 Sporbarhed i økonomirapportering 2006 Troels Brøcher BusinessMinds A/S.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Activity Based Costing
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Effektmåling - kvalitative målepunkter
ERP og BPR.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Handlingsplan 2015.
25. Logistisk effektivitet
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Værktøj: Check dine relationer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere

Ledelsesmodel – hvad er det Virksomhedens ledelsesmodel er en række KPI’ere, som sikrer det ønskede ledelsesfokus på eksekvering af virksomhedens strategi. Intentionen med denne dias er, at give dig inspiration til at indlede egne dialoger om relevante KPI’ere hos dig.

De 7 spidskompetencer Mod Passion Mådehold Netværkskraft Ansvarlighed Globalt mind-set Passion Mådehold Netværkskraft Ansvarlighed Forandringsvilje

Eksekvering – hvad skal vi have fokus på? Evnen til at se målet Evnen til at se vejen til målet Evnen til at sætte holdet Evnen til at bringe sig selv i spil Evnen til at gøre det nødvendige Ledelse med succes? At være til stede i situationen At finde en løsning i situationen At gennemføre løsningen med den nødvendige indsats

Anvendelse af Balanced Scorecard i praksis Balanced Scorecard som ledelsesværktøj – den teoretiske referenceramme

Balanced Scorecards historie Balanced Scorecard er udviklet af 2 amerikanere Professor Robert S. Kaplan (Harvard Business School) Forsker, underviser og rådgiver inden for omkostnings- og præstationsstyringssystemer Har ud over Balanced Scorecard skabt omkostningsstyringssystemet Activity Based Costing Management konsulent David P. Norton (Balanced Scorecard Collaborative Inc.) Stifter og bestyrelsesformand for Balanced Scorecard Collaborative Inc., Boston, USA, som har til formål at udbrede kendskabet og brugen samt videreudvikle og fuldstændiggøre The Balanced Scorecard Robert S. Kaplan David P. Norton

Hvad er Balanced Scorecard? Balanced Scorecard er et system/værktøj, som gør en organisation i stand til at styre på de forhold, som påvirker morgendagens resultat og realiseringen af organisationens overordnede målsætninger Balanced Scorecard består af 4 perspektiver; Økonomi Kunder Interne processer og Medarbejdere & læring Perspektiverne er lige vigtige for både styring og ledelse af organisationen samt organisationens resultatskabelse – heraf kommer ordet ”Balanced” (balanceret)

Balanced Scorecard-modellens princip Økonomi Vision Kunder Processer Medarbejdere Hvad skal vi fokusere på økonomisk for at realisere visionen og ejernes krav? Hvad skal vi fokusere på i fht. kunderne for at få succes økonomisk set? Hvad skal vi fokusere på i vores interne processer for at leve op til kundernes krav? Hvad skal vi fokusere på i fht. medarbejderne for at forbedre vores interne processer? Fra vision til medarbejdere og læring Visionen og ejernes krav bestemmer, hvad virksomheden skal leve op til økonomisk, og dermed hvad der skal fokuseres på under økonomi, kunder, interne processer samt viden & læring Virksomhedens økonomiske fokus er bestemmende for, hvad der satses på i forhold til kunderne Virksomhedens fokus i forhold til kunderne er bestemmende for, hvilke interne processer, der skal etableres, effektiviseres, forbedres og/eller ændres Virksomhedens fokus under de interne processer er bestemmende for, hvilke kompetencer og færdigheder, der skal udvikles og styrkes blandt medarbejderne Fra medarbejdere og læring til vision Medarbejdernes kompetencer og færdigheder danner udgangspunktet for effektiviteten i, og kvaliteten af de interne processer, og dermed det produkt, og den service, som kunderne får, samt virksomhedens økonomiske formåen Økonomien kan altså forbedres ved f.eks. at udvikle medarbejdernes viden og kompetencer – på den rigtige måde! En af flere måde at gengive Balanced Scorecard-modellen på

"... lidt begrebsafklaring" Vision Fokusområde B Fokusområde E Fokusområde C Fokusområde F Fokusområde I Fokusområde J Fokusområde K Fokusområde D Fokusområde G Fokusområde H Fokusområde L Fokusområde A Strategisk Taktisk Operationel Strategisk udvikling Strategiimplementering "Fra ord og tal til handling" Balanced Scorecard - måling og rapportering på den strategiske fremdrift Strategi = "Vejen af hvilken" B Strategiplan = beskrivelse af hvordan vision + strategiske og økonomiske mål realiseres Strategi- plan A Mission

Balanceret virksomhedsstyring versus ”traditionel” økonomistyring INTERNT EKSTERNT Kvalitet & Kundetilfredshed Non-finansielle nøgletal Organisationsprocesser & Medarbejdertilfredshed Salg & Markedsføring Finansielle Økonomi & Finans Balanceret virksomhedsstyring ”Traditionel” økonomistyring

Arbejd succesfuldt med scorecard Opnå tværorganisatorisk enighed om den strategiske retning Oversæt strategi til medarbejdernes hverdagssprog Forstå sammenhængen mellem strategi og proces Opret ”performance” kontrakter Udbred Scorecard i organisationen

Hvorfor scorecard? Forvandl strategi til handlinger: Styr de immaterielle aktiver Benyt tværorganisationel funktionalitet Mål – det, der betyder noget Udarbejd et dagligt ledelsessystem

Hvad opnås? Justering og fokus i organisationen på den strategiske retning Ressourceprioritering og allokering Løbende feed-back i real-time med henblik på justering Et sæt af balancerede målinger ”Nu forstår jeg, hvordan jeg bidrager til virksomhedens strategi og bundlinjen”

Misforståelser omkring BSC BSC svar BSC er et præstations ledelses system BSC er et strategisk implementeringsredskab Hvad er omkostningen ved ikke at bevise dine resultater? Er det så bedre slet ikke at måle? Et godt BSC har både kvantificerbare og kvalitative målsætninger og målepunkter. Opfattelse BSC er kun et målstyringssystem BSC er en strategisk udviklingsproces Omkostningerne ved at måle overstiger fordelene. Resultaterne af målingerne vil blive brugt imod os. Et godt BSC har kun kvantificerbare målsætninger og målepunkter

Terminologi Strategiske temaer: Diagram med årsags-/virkningssammenhæng mellem strategiske målsætninger Målsætninger: Mål for hvad strategien skal opnå, og hvad der er kritiske for succes Målepunkt: Hvordan succes - med opnåelse af strategien - vil blive målt og fulgt Mål: Resultatets niveau eller udvikling heri Strategiske projekter: Nøgleprojekter til at opnå målsætningerne

Best practice Et godt Balanced Scorecard skal have omkring 23-25 målepunkter. Med følgende vægtning: * Finansiel: 5 målepunkter (22%) * Kunder: 5 målepunkter (22%) * Processer: 8-10 målepunkter (34%) * Læring/vækst: 5 målepunkter (22%)

Kriterier for målepunkter Målepunkter skal kunne kommunikere hensigten med strategien Værd at bruge ressourcer på at nå Kan gentages og er pålidelige Opdateres med jævne mellemrum Der skal kunne sættes meningsfulde mål for forbedringer. Der skal kunne tilknyttes ansvarlige hele vejen ned gennem organisationen

Forskellige former for målepunkter Absolutte tal Andele Målepunkter Indeks Procenttal Forholdstal Rangordning

Vi skal dominere markedet Perspektiver Vision Vi skal dominere markedet Strategi Forbedre omkostningsstrukturen Investering i ny teknologi Finansielt Kunder Intern Læring og vækst Øget kunde- profitabilitet Omk./kunde Levering til tiden Tilfredse kunder % lev. til tid - Prod. kvalitet % fejl prod. Relev. Kompetancer Holdninger Udd. niveau vs. ansvar Ansvar og handlingsplan for at nå organisationens mål Hvor Hvordan KSF’er Målepunkter Handlings- planer

Strategiske temaer Finansiel Kunder Interne processer Læring og vækst Excellent produktion Kunder Finansiel Læring og vækst Interne processer Skaber fokus i organisationen på at nå den strategiske destination. Er erfaringsmæssigt begrænset til 3-5 større strategiske temaer. Indeholder en strøm af sammenhængende målsætninger. Kan gå på tværs af alle fire perspektiver. Tæt på kunden Innovation/produkt

Eksempel på strategitræ 1

Eksempel på strategitræ 2