Trivselsmålingens resultater og vores indsatser Skolebestyrelsesmøde 04.05.2017 Sct. Nicolai Skole Trivselsmålingens resultater
Hvilke temaer undersøger vi? Social trivsel Faglig trivsel Støtte og inspiration Ro og orden Fysiske og æstetiske omgivelser Trivselsmålingens resultater
Social trivsel Social trivsel handler om elevernes oplevelse af hvordan de har det i skolen, i klassen samt omkring mobning. Eksempelvis: ”om jeg føler, at jeg hører til på min skole” ”om andre elever accepterer mig, som jeg er” ”om jeg er blevet mobbet i dette skoleår?” Social trivsel: God trivsel på et generelt plan- Drop mob og trivselspolitik Trivselsmålingens resultater
Faglig trivsel Faglig trivsel handler om elevernes oplevelse af egne faglige evner. Eksempelvis: Kan eleverne finde løsninger på problemer Kan eleverne koncentrere sig i skolen Gør eleverne gode fremskridt i skolen Faglig trivsel: Næsthøjeste kategori. Tæt på den højeste. 7. og 8. klassetrin er udfordret Samtaler faglighed m. børn (faglig feedback) Ledelse af teams (Deep Learning) Trivselsmålingens resultater
Støtte og inspiration Støtte og inspiration handler om elevernes oplevelse af at blive inspireret, inddraget og hjulpet i undervisningen. Eksempelvis om: Lærerne er gode til at hjælpe Eleverne er med til at bestemme, hvad de skal lave i timerne Undervisningen er spændende Støtte og inspiration: Den kategori vi scorer lavest på, men fortsat i næsthøjeste kategori - Særlige dage, Demokratid, digitale uvm/minudd Trivselsmålingens resultater
Ro og orden Ro og orden handler om elevernes oplevelse af ro og orden i undervisningen. Eksempelvis om: Eleverne kan høre, hvad læreren og klassekammeraterne siger Læreren let kan skabe ro Læreren møder præcist til undervisningen Vi ligger i næsthøjeste kategori. - Genopfriskning af gamle møderegler - Synlig klasserumsregler med eleverne Trivselsmålingens resultater
Fysiske og æstetiske omgivelser Fysiske og æstetiske omgivelser handler om, hvor tilfredse eleverne er med skolens: Udearealer, fællesarealer og klassen Rengøring Luft, temperatur og lyd med mere Udsmykning Fysisk og æstetisk omgivelser: Forbedring af resultat vedr. toiletter, men fortsat utilfredsstillende. Trivselsmålingens resultater
Vurdering af skolens resultater Samlet set Resultaterne er meget lig resultaterne sidste år Det går rigtig godt med den sociale trivsel Vi oplever udfordringer med faglig trivsel, ro og orden og støtte og inspiration. 7. og 8. årgang følges tæt. Ligger under de øvrige årgange i forhold til trivsel generelt. Trivselsmålingens resultater
Fremadrettet vil vi have særligt fokus på faglig trivsel og ro og orden. Teamledelse (Deep Learning) Faglige samtaler med elever (faglig feedback) Se undervisning i praksis Endnu større grad af planlægning af hele skoleåret Ro og orden Arbejde med tydelig klasseledelse Arbejde med de allerede eksisterende regler og principper og vision Fokusområder Trivselsmålingens resultater
Kvalificering af resultater Udskiftning i personalet. Tendensen er faldende Barsel, 6. ferieuge, sygdom mv. forstyrrer hverdagens drift Nye tiltag: Folkeskolereform, målstyret undervisning, ændret praksis i forhold til evalueringskultur samt anvendelsen af digitale læringsplatforme, herunder Min Uddannelse. Trivselsmålingens resultater
Hvad så nu? Vores videre samarbejde Målingen præsenteres for personalet. Personalet arbejder med målingen i teams Personalet præsenterer resultat af trivselsundersøgelse, som bearbejdes i Demokratid. Trivselspolitik og Dropmob til kommende skoleår. Trivselsmålingens resultater