"De er jo så søde alle sammen"

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Psykoedukation til unge i OPUS
Tak fordi jeg måtte komme
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Hanne-Pernille Stax, ph.d
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Læreren som læringsleder
Øvelse 1: First Impressions
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Målrettet kommunikation
3-timersmødet 2017.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Studerendes Employability i det virkelige arbejdsliv
Kommunikation Modul A.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Interview-teknik.
De pårørende i beslutningsrummet
3-timersmødet 2017.
3-timersmødet 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
SITUATIONSBESTEMT OPMÆRKSOMHED - en kvalitativ undersøgelse
Præsentationens transcript:

"De er jo så søde alle sammen" ”At Være” Et projekt om patienternes oplevelser med kommunikationen i sygeplejen. "De er jo så søde alle sammen"

Baggrund Observationer og refleksioner om egen kommunikation Diplomopgave Litteratursøgning Teorier (Eide, Petersen, Martinsen)

Formålet Afdække patienternes erfaringer med kommunikationen i sygeplejen Afdække faktorer der har betydning for at patienten føler sig hørt og set Italesætte omsorgsrationalet

Metode Almen akut ortopædkirurgisk afdeling (afs 315) Fleksibel så undersøgelsen kunne foregå i arbejdstiden uden frikøb Inklusionskriterier: Indlagt i mere end to dage skal kunne tale og forstå dansk Eksklusionskriterier: Patienter som kender interviewer fra plejen

Metode Pilot test af interviewguide Individuelt Semi- struktureret interview Observationer om nonverbalt sprog noteres Interviewet nedskrives som noter, udtalelser nedskrives ordret under interviewet og renskrives lige efter interview

Analyse Data blev analyseret af tre personer sammen og hver for sig Data blev kategoriseret og tematiseret Udvælgelse af data til præsentation

Resultater Overordnede temaer Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne

Resultater Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Mødet i sygeplejen Patienterne oplever at personalet er gode til give øjenkontakt, hvilket er vigtigt for deres oplevelse af kvalitet. Overordnet betyder imødekommenhed meget for oplevelsen af kvalitet ” Det handler om nærvær, om øjenkontakt …..og om at de taler direkte til mig …… være i nuet……de virker mere koncentrerede…….Kun positiv respons” ” Jeg oplever at personalet taler direkte til mig… det er dejligt når de kikker på en” ” Det er vigtigt at personalet ser på en – taler direkte til en, så føler jeg, at jeg har den kontakt jeg ønsker. Ja det er jo svært at forklare, men det er opmærksomhed og nærvær. ”

Resultater Travlheden Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Travlheden Patienterne observerer og bliver negativt påvirket af at se personalets travlhed ”Man kan se at de har travlt for de farer ud og ind….og de laver noget indimellem de hjælper mig” Ikke så godt hvis de siger at de kommer om et øjeblik og der så går lang tid – så ligger jeg og tænker, hvor bliver de dog af? – det er da ikke kun et øjeblik…” ”Kunne ønske at personalet var lidt mere opmærksomme på mig – ikke så flagrende – altså tager sig mere tid – men de har jo så travlt” ”De er venlige og imødekommende og taler direkte med mig… men de er stressede”

Resultater Patientrollen Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Patientrollen Patienterne aflæser os – er bevidste om det – og de lægger mærke til, hvad vi nonverbalt kommunikerer ” Jeg er godt klar over at man som patient ikke skal stille for mange spørgsmål, når jeg kan se at de har travlt. Jeg ved godt at der ikke er tid til en rigtig samtale. Det kan man hurtigt se” ” Jeg læser på deres kropssprog….det signalerer….så nu skal jeg ikke stille spørgsmål…..så ville der komme dårlig karma” ” Man skal som patient tænke sig om inden man spørger og hvornår man spørger”

Resultater Patientrollen Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Patienterne rummer os – og oplever at de skal rumme personalets forskellighed. De er beviste om at den enkeltes personlighed er linket til kvaliteten og de accepterer vilkårene ” Der er jo himmelvid forskel fra den ene til den anden, men det kan man jo aldrig komme udenom. Det er jo et stort spektrum at gabe over” ” Der er stor forskel på hvem det er. Det afhænger af hvem der er på arbejde” ” Når XX er der så kommer der en anden stemning, så tror jeg at hun siger noget… så bliver stemningen bedre”

Værdierne Patienterne måler ud fra og rummer en helt basal medmenneskelig værdi. ”Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig”

Konklusion Patienterne ønsker nærhed i nuet. Øjenkontakt og en imødekommende form fremhæves som vigtige ingredienser i kommunikationen   Patienterne gør sig mange tanker, som de ikke formulerer for os i den daglige pleje. De aflæser os, rummer os og indordner sig. De påvirkes negativt ved at se vores travlhed De ønsker at værdien "Vær mod andre som du ønsker at de skal være mod dig" skal være dominerende i plejen

Hvad gjorde vi ? Resultaterne blev fremlagt på en temadag. Input fra personalet blev skrevet ned Personalemøde – Nedsatte tre grupper Værdigrundlag for mødet mellem patienten, pårørende og personale (bevidstgøre det nonverbal sprog) 2. Modtagelse af patient i afdelingen (LUP) 3. Undersøgelse om besøgstider

Hvor er vi nu ? Værdigruppens forslag til høring. Arbejdet i de to andre grupper pågår stadig Fokus på vores kommunikation viser tegn på ændring i vores adfærd En artikel er under udarbejdelse Processen i vores afdeling har fået ”champagne propperne” til at springe.

God kvalitet i sygeplejen ser ud af noget ! Hvordan ser den ud hos os ? Hvordan ser den ud hos jer ?

Tak for jeres opmærksomhed Anne-Maria.Toldam@regionh.dk