MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
BIM PPP D&V.
Konsekvenser af forskellige skalatyper
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Sundhed på arbejdspladsen
Transport på landet Møde med Movia Den
Levende Kommunikation
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Konsensusprocessen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Forudsætninger for en god samtale
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
Stormøde for økonomi på AU
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Koncern Kvalitet, DEFACTUM Koncern HR; Udvikling Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Undersøgelse om sikker internetbrug
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
SUF - gevinstrealisering
Pædagogisk Grundlag og Response
Den værdifulde arbejdsplads
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan får jeg indflydelse?
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personlighed og Kompetencer
Personalemøde – opfølgning på MTU
Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen

Fra laaange surveys  meningsfuld forankring Lange, tunge surveys Enkelt, kort og med god OPFØLGNING

argasurvey.dk/download

Det skal vi tale om i dag FORANKRING HVAD SER VI ‘DERUDE’ Fra måling til mening HVAD SER VI ‘DERUDE’ Eksempler og faldgruber MÅLING MED MENING Modellen VELKOMMEN Lidt om mig

5. Evaluering 1. Afklaring 2. Indsigt 4. Forankring 3. Mening Måling med mening - MODELLEN 5. Evaluering 1. Afklaring 2. Indsigt 4. Forankring 3. Mening

Hvorfor laver I målinger? 1. AFKLARING Hvad vil I gerne måle på? Hvad vil I gerne opnå? Hvorfor laver I målinger?

Vi måler på… OPLEVELSER

”PERCEPTION IS REALITY”

SPØRGSMÅLENE BØR ‘KOMME ET STED FRA’

”JO SKARPERE SPØRGSMÅLENE ER FORMULERET, DES MERE ANVENDELIGE BLIVER SVARENE” Danmarks Evalueringsinstitut

KISS ‘Keep It Simple Stupid’

EKSEMPLER KNAP SÅ GODE SPØRGSMÅL OG ET PAR LIDT BEDRE…

Uheldigt formulerede spørgsmål Hvor enig er du i følgende udsagn? Meget enig Enig Hverken enig el. uenig Uenig Meget uenig Jeg bliver ikke mobbet af mine kolleger o Jeg mobber ikke andre o

Bedre formulerede spørgsmål I hvor høj grad oplever du… I meget høj grad I høj grad Delvist I ringe grad I meget ringe grad …at der er klare mål for dit arbejde? o …et godt samarbejde med din nærmeste leder? o

HVILKEN TYPE? APV Trivsels-/tilfredshedsmåling

Kan man slå APV og MTU sammen? Kombi

2. INDSIGT Hvordan indsamles data? Skal vi selv gøre det?

”Hvis man ikke har et edb-program til rådighed, kan opgørelse af besvarede spørgeskemaer mest enkelt ske ved at tælle besvarelserne op i et regneark” Arbejdstilsynet, 2009

Konsekvenser ved selv at samle data Signal-værdi Kvalitet Tid Tillid

Hvor mange svarmuligheder? Likert-skala  måler holdninger Fra 2 til 10 5 til 7 er bedst

Svarkategorier – etiketter eller tal? Alternativ 1 I hvilken grad… I meget høj grad I høj grad Delvist I ringe grad I meget ringe grad Oplever du et godt samarbejde med din nærmeste leder? o Alternativ 2 I hvilken grad… 4 3 2 1 Oplever du et godt samarbejde med din nærmeste leder? o

3. MENING Visning af resultater Forståelse af resultater Benchmark?

“En graf eksisterer kun for at vise en pointe “En graf eksisterer kun for at vise en pointe. Grafens formål er IKKE at vise al information. Dens formål er ikke at se godt ud. FORMÅLET med en graf er at få nogen til at sige ‘A-HA’ og få dem til at se noget som du ser det” Seth Godin

Eksempler fra ‘det virkelige liv’

Hvor ofte taler du i telefon når du kører i bil?

Har du kendskab til din arbejdsplads’ telefon-politik under arbejdsmæssig kørsel og dine muligheder i forbindelse med håndfri installation i bilen?

Ville du anbefale en god ven at søge en stilling på din arbejdsplads? 72% ‘positive’

Enkel graf  meningsfuld

Enkel graf: Indeksvisning

MENING Via dialog!

4. FORANKRING Ændring af praksis/adfærd Implementering Workshop, dialog, spil

Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything” George Bernard Shaw

HVAD VIRKER? Ledelsesopbakning? Starte med ledelsen? Dialog? Fokus på team? Fokus – ikke for mange indsatser?

5. EVALUERING Måling igen Fx vha. Pulsmålinger

Det tager kun… 30 SEKUNDER

Udvikling over tid

OPSAMLING 5. Evaluering 1. Afklaring 2. Indsigt 4. Forankring 3. Mening

Kontakt Kontaktinformation Navn: Morten Birk Olsen Tlf: 26 14 65 89 E-mail: mbo@argasurvey.dk