”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen.
Den åbne innovative folkeskole
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Skolernes kvalitetsrapport
Undervisning og formativ feedback
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLESMATERIALER (LÆRER)
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
ÅRHUS AFDELING.
FÆLLES målstyring i matematik
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Den Nationale Guideline for Organdonation
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Velkommen til møde om Elevplan
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Karl Henrik Flyums model
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Alle rettigheder forbeholdes
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Information om Aula til forældre
Indsæt billede af din skole
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen” VELKOMMEN til ”Hvordan man kan få glæde af ElevIntra i engelskundervisningen” OPLÆG: diasshow med musik

Muligheder i engelskundervisningen Ugeplaner Boganmeldelser Samlemapper Arbejdsrum Evaluering Portfolio Det gælder hvilket som helst fag i skolen, at du kan inddrage brugen af Elevintra. Det skal jo ikke bare inddrages for Skoleintra´s skyld. Det skal inddrages for at gøre undervisningen mere alsidig. Hele processen omkring undervisningen kan gøres nemmere og mere interessant ved at benytte Elevintra. UGEPLANER: Kommunikationen simplificeres, da både forældre og elever kan have adgang til samme formulering af informationerne. BOGANMELDELSER: Det kan jo også være interessant for andre end eleverne i klassen at hente inspiration til frilæsningsbøger. SAMLEMAPPER: Som lærer skal du kun læse opgaverne et sted – du behøver ikke slæbe det med hjem i din taske. Du kan give respons direkte, og eleven kan dernæst flytte det over i sin egen personlige mappe. EVALUERING: Opgaver kommenteres direkte. Evaluering af forløb kan laves via spørgeskemaer, så du kan uddrage statistik. PORTFOLIO: Eleven har alt fra alle fag samlet på eet sted.

UGEPLANER Ugeplaner laves fra Lærerintra. Her kan hver enkelt lærer på klassen skrive det ind, og så kan klasselæreren udgive det, når alle er færdige. Der er nogle standard opsætninger på lay-outét. Dog kan du lave din egen skabelon, hvor det hele så skrives i. Ugeplanerne kan endvidere printes ud til eleverne. Ugeplanerne forpligter læreren såvel som eleven. Som lærer er det nødvendigt hele tiden at være et skridt foran (man kan stadig gå ind og redigere i ugeplanerne, hvis undervisningen ikke helt følger planen). Elever og forældre kan følge med – både i hvad planen er for næste time, og hvad der er lavet den dag, eleven ikke var der. Der er jo så heller ingen ”undskyldning” for ikke at møde velforberedt. Vikar: det er også en fordel, hvis man skulle blive kaldt til møde eller være syg, så kan vikaren altid se, hvad der er planlagt for timen. Alt starter i det små for så gradvist at udvikle sig til at blive en del af hverdagen.

BOGANMELDELSER Boganmeldelser er offentlige (for skolens elever og lærere). Det kan være en god idé i perioder at lave boganmeldelser og andre skriftlige opgaver i samlemapper kun for klassen. Det kræver lidt mere af eleverne at skrive i Anmeldelses systemet, da alle på skolen kan læse det. Dette kan dog også skynde til en ekstra gennemlæsning, inden eleven lægger det ud. Hvis der er mange rettelser/kommentarer til en opgave, kan man downloade den, notere i den og så sende den vedlagt en besked til eleven i Elevintra. De har så opgaven fuldt tilgængelig ved udførelse af næste opgave.

SAMLEMAPPER Der er forskellige typer af samlemapper. Der er personlige mapper, hvor eleven kan gemme sine ting, når de er kommenteret af læreren. Der er præsentationsmapper, der kan ”åbnes” for forælde, så de kan se, hvad eleverne har lavet.

Portfolio med WebCam Da vi ikke lige har fået oprettet en UNI-server endnu, har jeg valgt at gemme deres små klip fra webcam på EMU-tavler, hvor jeg har oprettet en tavle pr. elev, som de så har direkte adgang til fra Elevintras forside.

Optagelse af elevernes tale er en god idé til brug for portfolio Optagelse af elevernes tale er en god idé til brug for portfolio. Eleverne vælger en tekst fra deres daglige tekstbog, sætter sig parvis sammen, hvor modparten stiller spørgsmål til den anden elev`s tekst. Gentages med relevante mellemrum evt. ½-1 år. SE OPTAGELSER

ARBEJDSRUM Arbejdsrummet er yderst anvendeligt til emnearbejder. Arbejdsrummet sætter rammen for indholdet i opgaven. Kort beskrivelse af opgaven samt relevante links (begrænser antallet af søgesider), samt links til afleveringsmapper o.l.

WEBAVIS Webavisen er ikke kun til at skrive nyheder for dagen i dag, den kan også bruges til arbejdet med sprog, hvor eleverne skriver deres egne artikler på f.eks. Engelsk.

EVALUERING Evaluering kan være af større eller mindre omfang. Hvis man skal kunne drage nogle konklusioner, kan det være en god idé at lave et spørgeskema i Elevintra. På den måde sikrer man sig, at alle har mulighed for at besvare spørgsmålene, også selvom de ikke lige er der den pågældende dag. Derudover vises statistikken med det samme.

PORTFOLIO Der er mulighed for at gemme mange typer arbejde på et for alle parter altid tilgængeligt sted. Man kan endvidere medbringe en bærbar til skole/hjem samtalerne, så elevens produktioner kan ”diskuteres”. Evt. kan man også lige vise et sjovt billede af eleven, eller et billede af en kreativ produktion. Når man ser på begrebet De Mange Intelligenser, så er der stor mulighed fotr at udnytte alle de intelligenser, der er repræsenteret i en skoleklasse ved hjælp af bl.a. Elevintra.

Eleverne er blevet meget glade for at SkoleIntra Eleverne er blevet meget glade for at SkoleIntra. De nyder ikke alene det at kunne ”være på computer”,men kan også se fordelen i at gemme deres arbejde som portfolio et altid tilgængeligt sted. De kan sidde i mindre grupper og arbejde mere koncentreret. Differentiering i undervisningen bliver meget nemmere. Arbejdet med alle SkoleIntra modulerne er en proces, der åbner en masse nye muligheder, som flere og flere får øje på – både lærere, elever og forældre.

Alle billeder er godkend til offentliggørelse. Du kan læse mere om undervisningsforløbet i bogen ”Undervisning med Skoleintra” fra UNI-C. pia@schiermer.dk