Statistik Ugrupperet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Advertisements

Statistik 10A – Gentofte Ungdomsskole
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Statistik 9. Klasse.
Statistik.
Statistik og sandsynlighedsregning
Statistik Matematik B.
STATISTIK Nat og Rebecca .
Statistik Nikka og Hannah.
Statistik Kristine og Søren.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Emneopgave: statistik
Statistik for geografer
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Lektion 2. Definitioner En stikprøve (sample) Vi ønsker at generalisere ud fra en stikprøve Stikprøvefejls (samplings-error) Tilfældige fejl Systematikse.
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
TAP-undersøgelsen 2012 Hanne Lautrup Konsulent Tlf oktober 2013Køkkenkursus1.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
Kvalitetskontrol Peter Vestergaard Professor, Klinisk Institut Aalborg Universitet Overlæge PhD dr. med. Endokrinologisk Afdeling Aalborg Universitetshospital.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Af Mathias, Michael og Christoffer Statistik og sandsynlighed.
TOBS Indførelse af Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom i primærsektoren. Mette Unger Gravgaard Sygeplejerske i specialteamet Favrskov Kommune Lene Gravgaard.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Projektuge 8.X – August, Kasper og Kristian
Byrådets temamøde 15. januar 2015
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Spil: Repetitions overvægt
Kalundborg Gymnasium og HF
Inspiration spørgsmål og Billeder
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
Procent.
Lægge Procent til eller trække procent fra
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Grupperede observationssæt
PL møde med praksisfeltet
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Skolen og praktik Overgangen
En god start på lægelivet
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Anvendt Statistik Lektion 4
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Hvad ved vi egentlig om trafik?
OBLIGATIONER og AKTIER
Anvendt Statistik Lektion 3
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Hvordan data fra brugerundersøgelser kan præsenteres og håndteres
Hvad er meningen med dit liv?
Studievalgsportfolioen
Titel med billedlayout
Titellayout Undertitel.
Titel med billedlayout
Besøgsservice på Institut for Matematik
Er skånsk så svært endda?
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Workshop 2 worksheet.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Præsentationens transcript:

Statistik Ugrupperet

Ugrupperet statistik Forestil dig, at du er ansat i et rejsebureau og er blevet bedt om at lave en undersøgelse af folks rejsevaner. Du laver et spørgeskema, som i første omgang afprøves i en 1.g klasse med 25 elever. Et af spørgsmålene lyder: Hvor mange lande har du besøgt? De 25 svar på dette spørgsmål kunne fx være: 8, 4, 16, 8, 9, 6, 16, 19, 7, 6, 4, 8, 11, 8, 9, 6, 9, 10, 11, 8, 14, 4, 6, 7, 10

Tabel 8, 4, 16, 8, 9, 6, 16, 19, 7, 6, 4, 8, 11, 8, 9, 6, 9, 10, 11, 8, 14, 4, 6, 7, 10 Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3   6 7 2 8 5 9 10 11 14 1 16 19

Tabel – Kumuleret hyppighed Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3    6 7 2 8 5 9 10 11 14 1 16 19

Tabel – Kumuleret hyppighed Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3    6  3+4 = 7 7 2 8 5 9 10 11 14 1 16 19

Tabel – Kumuleret hyppighed Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3    6  3+4 = 7 7 2 7 + 2 = 9 8 5 9 10 11 14 1 16 19

Tabel – Kumuleret hyppighed Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3    6  3+4 = 7 7 2 7 + 2 = 9 8 5  14 9  17 10  19 11  21 14 1  22 16  24 19  25 25

Tabel - frekvens 7 + 2 = 9 25 Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12%   6  3+4 = 7 7 2 7 + 2 = 9 8 5  14 9  17 10  19 11  21 14 1  22 16  24 19  25 25

Tabel - frekvens 7 + 2 = 9 25 Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12%   6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  7 2 7 + 2 = 9 8 5  14 9  17 10  19 11  21 14 1  22 16  24 19  25 25

Tabel - frekvens 7 + 2 = 9 25 Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12%   6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  7 2 7 + 2 = 9  8% 8 5  14  20% 9  17  12% 10  19 11  21 14 1  22  4% 16  24  (% 19  25 25

Tabel – kumuleret frekvens Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12% 12%  6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  7 2 7 + 2 = 9  8%   8 5  14  20% 9  17  12% 10  19 11  21 14 1  22  4% 16  24  (% 19  25 25

Tabel – kumuleret frekvens Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12% 12%  6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  12%+16%=28%  7 2 7 + 2 = 9  8%   8 5  14  20% 9  17  12% 10  19 11  21 14 1  22  4% 16  24  (% 19  25 25

Tabel – kumuleret frekvens Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12% 12%  6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  12%+16%=28%  7 2 7 + 2 = 9  8%  28%+8%=36% 8 5  14  20%   9  17  12% 10  19 11  21 14 1  22  4% 16  24  (% 19  25 25

Tabel – kumuleret frekvens Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  3 25 ·100=12% 12%  6  3+4 = 7 4 25 ·100=16%  12%+16%=28%  7 2 7 + 2 = 9  8%  28%+8%=36% 8 5  14  20% 56%  9  17  12%  68% 10  19  76% 11  21  84% 14 1  22  4%  88% 16  24  (%  96% 19  25  100% 25

Tabel 9 25 Observation Hyppighed Kumuleret hyppighed Frekvens Kumuleret frekvens 4 3 3  12% 12%  6  7 16%  28%  7 2 9  8%  36% 8 5  14  20% 56%   17  12%  68% 10  19  76% 11  21  84% 14 1  22  4%  88% 16  24  (%  96% 19  25  100% 25

Stolpediagram Stolpe diagram ud fra frekvens observation hyppighed 4 3 12% 6 16% 7 2 8% 8 5 20% 9 10 11 14 1 4% 16 19

Trappediagram – laves ud fra kumuleret frekvens observation kumuleret frekvens 4 12% 6 28% 7 36% 8 56% 9 68% 10 76% 11 84% 14 88% 16 96% 19 100%

Middelværdi Middelværdi: Udregnet vha. hyppighed observation hyppighed frekvens 4 3 12% 6 16% 7 2 8% 8 5 20% 9 10 11 14 1 4% 16 19 Middelværdi Middelværdi: Udregnet vha. hyppighed 𝜇= 4·3+6·4+7·2+8·5+10·2+11·2+14·1+16·2+19·1 25 =8,96 Udregnet vha. frekvens 𝜇=0,12·4+0,16·6+0,08·7++,20·8+0,12·9+0,08·10+0,08·11+0,04·14+0,08·16+0,04· 19=8,96

Spredning Spredningen er et mål for, hvor langt observationerne spreder sig fra middelværdien. Jo større spredningen er jo mere spredt er søjlerne i stolpediagrammet.