Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KL’s ønske til ny profil for social- og sundhedsassistent uddannelsen Øget fokus på: Den sygeplejefaglige og rehabiliterende indsats og udvikling af kliniske kompetencer – medicin, hygiejne, forebyggelse, TOKS, dokumentation SSA’s koordinerende rolle i de sammenhængende og tværfaglige forløb SSA’s rolle i kvalitetsudvikling på arbejdspladsen Evidensbaserede handlinger KL august 2016 september 2018
PASS: Baggrund og begrundelser Ændringen til to uddannelser er begrundet i den fortsatte udvikling i opgaverne på social- og sundhedsområdet – og arbejdsdelingen mellem regioner og kommuner Medfører ændrede opgaver for medarbejdergrupperne i regioner og kommuner – og dermed også for social- og sundhedshjælpere og –assistenter Behov for en tydeligere faglig profil for både social- og sundhedshjælpere og -assistenter De økonomiske rammer sætter forudsætningerne http://www.passinfo.dk/PASS-for professionelle/Lovstof/Uddannelsesordninger september 2018
Samlet set Kompetencemålene er i tråd med KL’s ønske om et kompetenceløft, der vil gøre social- og sundhedsassistentens profil mere markant og selvstændig i forhold til at være autoriseret sundhedsperson, der kan varetage de komplekse opgaver, der bliver flere og flere af i den primærkommunale sektor, i et koordinerede samarbejde tværfagligt og tværsektorielt. september 2018
Grundforløb 2 GF2 hjælper GF2 assistent •11 vidensmål •15 vidensmål •7 færdighedsmål •10 færdighedsmål •7 kompetencemål
Forskellen på GF SSH og SSA Grundlæggende viden: 12) Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber, herunder kemiske reaktioner og kemikaliesikkerhed. 13) Fysiske, mikrobiologiske og kemiske faktorer, der kan påvirke hygiejnen, herunder temperatur, eksponentiel vækst og syre/base balance. 14) Kostens sammensætning, herunder beregning af energibehov og -forbrug, vitaminer og næringsstoffer. 15) It-værktøjer til simulering, informationssøgning, databehandling, dokumentation og præsentation. Færdigheder i: 8) Behandle statistiske informationer om livsstil og sygdomme og forklare funktioner og grafer, der viser sammenhænge mellem dem. 9) Behandle statistiske informationer om kostens sammensætning og betydning for fysisk og psykisk velvære. 10) Bearbejde og præsentere indsamlede informationer ved hjælp af relevante it-værktøjer.
Toning af uddannelserne – GF2-SSH Undervisningen tones mod kompetenceområdet for social- og sundhedshjælperuddannelsen: Professionel omsorg, pleje og praktisk hjælp i et rehabiliterende perspektiv inden for det primærkommunale område. BEK nr. 1117 af 18/08/2016 § 1 - Inddragelse af praksiserfaringer i undervisningen hvor det giver mening.
Toning af uddannelserne – GF2-SSA Undervisningen tones mod kompetenceområdet for social- og sundhedsassistentuddannelsen: Professionel helhedsorienteret sygepleje og rehabilitering i samarbejde med borgere og patienter med grundlæggende behov i et tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde i det nære og det sammenhængende sundhedsvæsen. BEK nr. 1116 af 18/08/2016 § 1 - Inddragelse af praksiserfaringer i undervisningen hvor det giver mening.
19 ugers skole 39 ugers praktik Social- og sundhedshjælperuddannelsen 2017 19 ugers skole 39 ugers praktik
Nyt Selvstændig uddannelse Praktikmål revideret og tilpasset kompetencemålene Mulighed for generhvervelse af førstehjælpsbevis Nye uddannelsesspecifikke fag og uddannelsesspecifikke valgfri specialefag
Social- og sundhedsassistentuddannelsen 2017 48 ugers skole Ca. 98 ugers praktik
Nyt Selvstændig uddannelse Der er nye regler for gennemførelse af praktikuddannelsen Der er udviklet nye praktikmål, der modsvarer de nye kompetencemål til uddannelsen Der er udviklet nye obligatoriske uddannelsesspecifikke fag Der er udviklet nye valgfri uddannelsesspecifikke fag Der er indført mulighed for generhvervelse af førstehjælpsbevis Der er nye bestemmelser for hvilke fag, der skal afprøves
Optagelseskrav SSA Bestået SSH grundforløb2/SSA grundforløb2 Uddannet SSH efter 2002 Uddannet SSH før 2002 skal vurderes i forhold til at kunne bestå dansk og naturfag på SSA uddannelsen Overgangskrav er dansk på D niveau og naturfag på E niveau
For dem med gode øjne Turnus SSA 2017 2018 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2018 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 1 Praktik 1.1 Skoleperiode 2 14uger Praktik 1.2 Skoleperiode 3 +5 +1 Praktik 2 Skoleperiode 4 16 uger Praktik 3 Skp. 5 Skp. 1 Skp. 2 9 uger
Skolepraktikplan for SSA Turnus SSA 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 1.1 Praktik 1.1 Skoleperiode 2 Praktik 1.2 Sk. 2 2018 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 3 Praktik 2 Skoleperiode 4 Skole- praktikplan for april optaget 2017 – EUD m/ SSH. Begynder med skoleperiode 2 uge 14 = den 03.04.17 til 08.08.17 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Praktik 3 Skp 5
Talentspor og fag på ekspertniveau Eleven kan ved uddannelsens start vælge at tilrettelægge sin uddannelse med talentspor Talentspor skal fremgå af uddannelsesaftalen Nogle obligatoriske uddannelsesspecifikke fag kan gennemføres på ekspert niveau.
Avanceret = slutniveau for uddannelsen Taxonomi Begynder Rutineret Avanceret = slutniveau for uddannelsen Ekspert = talentspor eller fag på ekspertniveau Gælder kun for fag i skoleperioderne
SSA Det sammenhængende borger- og patientforløb Somatisk sygdom og sygepleje Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering
Realkompetencevurdering (RKV) Elever over 25 år = erhvervsuddannelse for voksne (EUV) Relevant erhvervserfaring eller tidligere gennemført uddannelse Standardgodskrivning 10% kortere tid (SSH) = 5 uger skole + 5 måneder praktik ”Evig ung” -
Realkompetencevurdering (RKV) Digital test Indkaldt til orientering Undervisningen bygget op på moduler Spørgsmål der dækker fagmålene Afkortning af moduler Projekt
Grundfag som støtte til uddannelsesspecifikke fag Tilgang Klassedannelse så hurtigt som muligt (så få individuelle forløb som overhovedet muligt) Grundfag som støtte til uddannelsesspecifikke fag
Afkortning praktik SSA Erfaring med: Flere vagtlag. Hovedvægt på dagvagt Pleje- og omsorgsopgaver At indgå i team At indgå i faglig sparring Hjemmeplejen = 8 mdr. Afkortning = 1,5 mdr. Plejecenter = 8 mdr. Afkortning = 1,5 mdr. Dag- og botilbud for mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse = 1 mdr. EUV 1 = 2 års erhvervserfaring: Det nære sundhedsvæsen – somatik - psykiatri
Afkortning praktik SSA Uddannelse der giver afkortning Social- og sundhedshjælper = 5 mdr. Pædagogisk assistent = 2 mdr. Plejehjemsassistent = 3 mdr. Sygehjælper = 3 mdr. Plejer = 3 mdr. SSH afkortning 5 uger i skolen. Afkortningen sker i ”det nære sundhedsvæsen”
Praktikmål SSA Alle praktikker skal være godkendt SSA fra 16 mål til 20 mål. Meget er ændret Erklæringerne kan findes på følgende link: http://www.sosunord.dk/praktikforum/nyttig-viden/
Sådan er EUX-Velfærd bygget op Grundforløb 1 (20 uger) Grundforløb 2 (20 uger) Hovedforløb SOSU EUX (3 år og 6 måneder) Tillykke – du er nu uddannet Social- og sundhedsassistent, og du har en studentereksamen, som du kan læse videre på.
Fag på EUX Dansk – A Matematik – B Engelsk – B Samfundsfag – B Kommunikation/IT – C Biologi – C Kemi – B Psykologi – C Valgfag = Matematik – A Idræt - C