Den pædagogiske læreplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceafklaring af børnene
Natur og science i børnehøjde.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- Hvad kan I forvente som forældre?
Sprogpakken Praksisopgaven.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Lærerprofessionen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dagsorden bestyrelseslørdag : Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse : hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion og inkluderende processer
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Junior-Einstein-med spand
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den pædagogiske læreplan Mit første møde med matematikken Odense Den 08..02.2018 17. september 2018

Tidlige indsatser er vigtige 17-09-2018

Fokus Fra aktiviteter til evaluering af og læringsmiljøet Temaer på tværs ‘Børn med særlige behov’ – hvordan laver vi læreplan med det fokus? Forældresamarbejde Samarbejde med skolerne 17. september 2018

Udfordringer Hvordan formulerer vi en vision for danske dagtilbud? Hvordan giver vi vejledninger med respekt for læringens kompleksitet? Hvordan sætter vi det rette fokus på pædagogisk praksis?

Pædagogisk grundlag Børnesyn: Det at være barn har en værdi i sig selv Medskabere af egen læring i rammer, de voksne er ansvarlige for 17. september 2018

Det gode børneliv Dannelse: Som aktive deltagere forankrer børn værdier og viden i egne personligheder Både det pædagogiske formål, indhold og form Leg: Har en værdi i sig selv og skal være gennemgående i hverdagen En legende tilgang – også når det er vokseninitieret 17. september 2018

Børnefællesskaber Udvikling, læring og dannelse sker i fællesskaber Relationer og venskaber er afgørende Forebygger mobning

Læring Eksperimentere og bruge fantasien Forskellige og udviklende lege Både emotionelle, sociale og kognitive kompetencer 17. september 2018

Læringsmiljø Spontane situationer, rutiner og planlagte aktiviteter. Både børne- og vokseninitierede. Betingelse for børnenes udvikling og læring. Kan ikke ses adskilt. Den pædagogiske læreplan er først og fremmest et redskab til at understøtte udviklingen af læringsmiljøer af høj kvalitet. 17. september 2018

Forældresamarbejde De mest betydningsfulde Bestyrelsesarbejde, men også andre former for inddragelse. Kollektivt og individuelt. Daglige og planlagte møder/forløb. Ikke kun sommerfesten. Men handler også om læring, børnefællesskaber og trivsel Inddragelse er differentieret, lokalt forankret og tilpasset den enkelte familie. Der er ikke ”one size fits all”. 17. september 2018

Børn i udsatte positioner Gode læringsmiljøer har betydning – rykker udsatte børn Inklusion i børnefællesskaber ‘Udsat’ er et dynamisk begreb 17. september 2018

17. september 2018

Læreplanstemaer Natur, udeliv og science: Oplever forskellige former for natur Mennesket i forhold til naturen Kultur, æstetik og fællesskab: Både indtryk og udtryk IT 17. september 2018

Læreplanstemaer Kommunikation og sprog: Talesprog, kropssprog, mimik og gestisk, skrift- og billedsprog Lytter, fortæller og stiller spørgsmål Alsidig personlig udvikling: Integritet Gåpåmod 17. september 2018

Læreplanstemaer Social læring: Relationer Deltagelse Krop, sanser og bevægelse: Kroppen er både fysisk og eksistentiel Udforske verdenen gennem bevægelse 17. september 2018

Evaluering med sigte på at udvikle pædagogisk praksis Læringshistorier Observationer Fotos Video Relationsskemaer Praksisfortællinger Samtaler

Kendetegn for god evalueringspraksis Nøje overvejelser om mål, aktiviteter, metoder og tilgange – og evalueringsformer Bred vifte af dokumentations- og evalueringsmetoder Blik for ressourceforbruget – skal stå mål med udbyttet Fokus på at evaluering skal bidrage til at udvikle pædagogisk praksis: bedre læringsmiljøer og meningsfuld feedback til pædagogisk personale