Oplevelser og afledte effekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Et væksthus for børn og voksne
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
Hvad kan København som hovedstad?
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
RESULTATER FRA DANSK PILOTSTUDIE - 1: Dansk Feriehusturisme – et udbudsperspektiv på feriehuset og dets brugere •Formål ▫Sætte forskningsprojektets fokus.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen
Folkeskolereform 2014.
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Fremtidens Feriehus & Feriehusområde Følgegruppemøde Torsdag den 26. maj 2011 Feriehusområder i Nordjylland – et landskab med oplevelsespotentiale Jacob.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
OPGAVEN En faserapport vedr. Multihuset - et (evt. to) scenarier: Overordnet profil (Erhvervspolitik, Idræt-folkeoplysning, Sundhedspolitik) Indholds-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Krible Krable - Formål Inspirere, motivere og understøtte til at:
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
DGI årsmøde 5-februar-2013 ”MINIton i børnehaven”.
Præsentation for Marianne Kragh. Presentation to: Poul bjorn Date: DANMARK HAR EN SERVICEUDFORDRING Serviceniveauet er bedre end sit.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
- hvor ligger udfordringerne?
Årskursus i Hjertemotion
Ørkenfortets strategi 2020
- Når integration begynder i børnehøjde
Se mere om L21 ansøgning på
Åbent hus Skolens navn Dato.
Det blå byrum er en unik kulturel scene
FØRSTEHJÆLP OG FOREBYGGELSE
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Arbejdspladsernes Motionsdag, Formandsmøde 2018
DGI Lederuddannelsen 17. Og 18. april 2015
Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl
Kortlægning - Styrker og svagheder
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvad er vores kommunikationsmål
Præsentationens transcript:

Oplevelser og afledte effekter FØDEVAREFESTIVAL VED KYSTEN Oplevelser og afledte effekter Anette Therkelsen, Henrik Halkier, Laura James TRU, AAU

Analyse 1: Efterspørgsel Analyse 2: Samarbejde og samskabelse Udviklingsperspektiver

Efterspørgsel & oplevelser på HFF Primære data: Interviews m. 35 turister Modne par og børnefamilier Danske og udenlandske turister Førstegangsbesøgende & gengangere på HFF Observationer af udbud og turisternes adfærd Tidsrum: 3.- 5. august 2017 Sekundære data: Interviews m. 150 turister Modne par og børnefamilier Danske og udenlandske turister Hvor: Svendborg, Odsherred, Djursland, Blåvand/Henne, Søndervig/Hvide Sande Tidsrum: sommer 2013 & 2014

De modne par - tilfredse & trofaste Efterspørger: at smage på en masse fisk socialt samvær m. venner, andre gæster og lokale (mad, øl & musik understøtter dette) mulighed for at købe primært fisk, men også andre lokale råvarer og stedsspecifikke souvenirs Oplever: at festivallen lever op til forventningerne, på nær indkøbsmuligheder at få en autentisk oplevelse fredag attraktiv pga. Fisketorvet og lørdag attraktiv pga. smageboderne Genbesøg – ja tak men ikke m. børn/børnebørn – ikke attraktivt for dem

Børnefamilier – flere fælles aktiviteter, tak! Efterspørger: Aktiviteter familien kan være sammen om – maden et middel til samvær, ikke et mål i sig selv Foretrukne aktiviteter: smage, røre, lugte, skabe noget, konkurrere gerne hele familien Primært at ha’ det sjovt, sekundært at lære Resulterer i gode historier - forlænger oplevelsen Oplever: HFF er ”OK” – mange smagemuligheder, derudover få/simple aktiviteter Formidling primært henvendt til voksne, ofte teknisk og kun på dansk Resulterer i børnene hurtigt keder sig = besøget afkortes På nær: Madværkstedet = involverende oplevelse fra ”haw til maw” Genbesøg – usandsynligt måske hvis man alligevel er i området

Samarbejde og samskabelse Data 19 interviews med de centrale aktører bag festivallen uformelle samtaler med aktører under festivallen Motiver for at støtte festivalen Fiskerierhvervet: Fisk er godt! Foreninger & frivillige: Fest i byen! Restauranter & kokke: Markedsføring! Turisme-organisationer: Flere gæster!

Samarbejde og samskabelse Hvor skal festivallen bevæge sig hen? BEVAR BYFESTEN! FLERE OPLEVELSER MERE FISK! PENGE? FOLK?

Udviklingsperspektiver Forudsætninger mobilisering af interne ressourcer snarere end tiltrækning af ekstern bevaring af involverede aktørers engagement lokal byfest >< større fiskefestival >< større fødevarefestival Mulige strategier accept af at profilen allerede er bred fra råvarer til måltidsoplevelser målrettede del-aktiviteter skiftende målgrupper i fokus bredere kommerciel involvering fra profilering til (fremtidig) afsætning

Lavthængende frugter Kommunikation i børnehøjde tænk tovejskommunikation, ikke envejs, henvendt til børn & voksne tænk sjov, grin og latter før læring og information flere småkonkurrencer/quizzer for børn (og forældre) mere oplevelsesrige smageboderne (vise & fortælle om fisken) klæd byen på til fest & arrangér aktiviteter i byrummet

Højthængende frugter Gentænk eksisterende voksenoplevelser til børn Local Cooking for børnekokke Åbent hus for børn – afprøve fiskeri og fiskerierhvervets håndværk Madværkstedet 2.0 – udvid madlavningsdelen (børn & forældre) Lærende oplevelser gennem leg: skattejagt rundt på pladsen Udfordrende oplevelser: rense/filetere/spise ‘scary’ fisk Oplevelsesudvikling m. gæsten Fra sam-skabelse af oplevelsen i nu’et på festivallen m. gæsten Til sam-udvikling af oplevelser med engagerede lokale, semi-lokale og genganger-turister

Frugttræer i horisonten – afledte effekter for destinationen