CMU-konference 2017 Afsluttende projekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Differentialregning – Spg 13
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
Velkommen til workshoppen
Alexander V. Breum, Emil Rotzler og Christian Peter Berg.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Separation af de variable
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Differentialligninger før og nu
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Fælles Mål 2009 – konklusioner
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Funktioners parametre Beviser
De store underviser de små ved hjælp af it.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.

Tina Sneholm Andersen tian
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Tina Sneholm Andersen tian
Teknikkens sprog er matematik Enhver ingeniørmæssig beregning baserer sig på en matematisk model Matematikken er generel og abstrakt af natur, og må dyrkes.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Areal og bestemt integral
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Fagdidaktisk kursus i biologi
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Ny Fælles Naturfagsprøve
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik efter reformen
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Eksponentielfunktion
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Teoretisk pædagogikum
Unges uddannelsesvalg
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Kroppen og programmering
Jagten på det logistiske dyr!
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Enzymer og enzymreaktioner
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

CMU-konference 2017 Afsluttende projekter Bjørn Grøn, projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader Overordnet målsætning på skolen Styrke mat og science på Rysensteen - (se projektoversigt) Skifte til Maple Overordnet målsætning for min egen undervisning: Afprøve en række af de projekter vi har i lærebogssystemet Inddrage film og projektmaterialer fra serien 10 danske matematikere – 10 matematiske fortællinger i undervisningen Afprøve eksperimenterende forløb, hvor ”kronologien” vendes på hovedet, og hvor billedet: ”man skal kravle, før man kan gå” erstattes af : ”man lærer at svømme ved at blive kastet ud i det” (men husk redningskransen – ingen drukner!) bjørn

Mål med Mapleprojektet Generelt: At kunne håndtere kurver og flader i 2d og 3d som grafiske repræsentationer af formeludtryk, dels som funktioner af en og to variable, dels som parameterfremstillinger. Specielt: At kunne anvende differentialregning til at karakterisere stationære punkter og krumningsforhold for kurver og flader. Perspektiv: At åbne for en indsigt i hvad minimalflader og flader med konstant middelkrumning er. Bagerst er en detaljering af denne målsætning

Science og innovation - De røde tråde Eksempler: Udforskning af rummet September: Januar: Fra Big Bang til liv i universet Rosettamissionen Foredrag hos os Besøg på Terma i 2.g 2.g science konkurrence: Projekt Mars mission Bjørn + elever

Science og innovation - De røde tråde Eksempler: Kommunikation og datasikkerhed Kryptologi-projekt ekstern foredragsholder Peter Landrock For 1.g - og for 3.g Robotter og mennesker (AT 2 – i perioden okt-dec) Programmering med Lego Mindstorm Inddragelse af repræsentanter for robot-firma Innovationsforløb – den gode skole (AT-4 – maj-juni) Scienceklasserne arbejder med programmering: Udformning af små undervisningsforløb henvendt til 9.klasse elever, eller destinationsskolerne Bjørn + elever

Science og innovation - De røde tråde Eksempler: Energi, klima og ressourcer Grænser for vækst? Sciencedag 2015 MIT: Fokus på vindenergi og klima(2.-3.g) (AT-6: Globale udfordringer) Foredragsholder fra Vestas Samarbejde med DTU Besøge MIT, Boston Bjørn + elever

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader Inspirationen: Filmprojektet – se 10 danske matematikere – 10 matematiske fortællinger Besøget i Boston – Hvad arbejder Tobias Colding med? ”Maples vidunderlige muligheder” (frit efter Napier) Styring: Langt forløb – didaktisk spiral Mundtlige eksamensspørgsmål – se summarisk og udfoldet Langt repetitionsforløb – ingen drukner, eleverne finder deres niveau bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader Evaluering? ”Forsøg går altid godt” Kan det måles? – Variabelkontrol! Dedikerede lærere Projektorienteret undervisning Eksperimenterende forløb Den store variation, de mange besøg – mange roser til DTU Repetionsfasen – elevernes aha-oplevelser - eksperimentere Desværre ikke mundtlig prøve Maple og projektet: Sine qua non bjørn

3 årigt projekt: Kurvers og fladers krumning – med udforskning af minimalflader Sammenfatning (”…” betyder: med tilnærmelse) Projektorienteret undervisning ”til grænsen” Ikke vente med supplerende stof til efter kernestoffet Styre vha mundtlige eksamensspørgsmål - også de knap så stærke har muligheder Værktøjer fra dag 1 – og ”hver dag” Starte ”altid” med eksperimenterende forløb ”Alle sætninger bevises” til sidst Langt repetitionsforløb hvor ”alt bliver oplyst” Sæt overlæggeren højt Samarbejd med universiteter, virksomheder, aftagere Gør eleverne stolte af hvem de er, fagligt set. bjørn

Delmål (1) Etablere de trigonometriske funktioner, sin og cos som funktioner af en reel variabel, at lære at differentiere dem og håndtere grafer for harmoniske svingninger. (Mapleark) Eksperimentere med de grafiske forløb af summer af sinus-.funktioner samt sinus-svingninger i 2d (Mapleark) Eksperimentere med grafiske repræsentationer af funktioner af to variable. (Mapleark og forberedelsesmaterialet) Studere den anden aflededes betydning for grafiske forløb af funktioner af en variabel. (A-bogens kapitel 2) Snitkurver, snitgrafer og niveaukurver (Mapleark)

Delmål (2) Partielle afledede og stationære punkter (Mapleark og forberedelsesmaterialet) Vektorfunktioner, parameterkurver og deres afledede funktioner – traditionelle grafer som parameterkurver (Mapleark og forberedelsesmaterialet) Formlen, der måler krumning af en banekurve, samt oversættelse af denne til krumning af traditionelle grafer – krumning, krumningscirkel, krumningsradius (formlerne foræres) Krumning af snitgrafer – maks og min for krumning – middelkrumning (projektmaterialer)L Eksempler på minimalflader – beregninger på minimalflader Spacecurves, vindelkurver og vindelflader (helix og helikoide) 3g: Middelkrumningen udtrykt gennem (partielle differentialligninger (projektmaterialer)