Organisationssystemets ledelse og (kultur)udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
En grundlæggende introduktion
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Ledelse og menneskesyn
Ledelse…for, gennem og med patienten
Vi gennemførte en række interview ifm
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Chris Argyris f
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
At udforske sin egen praksis
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Forskellige former for magt
Action Country Analyse, vurdering og løsningsforslag af Lotte Svendsen.
Potentialevurdering.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Hvordan ser det ud i dag?.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Illustrationer til undervisningsbrug
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Den sproglige læreplan
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Lederkonferencen 9. juni 2010
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
1 Medieteori og sociale systemer Jesper Tække MA. Ph.D.-student ved IT-universitetet i København, Afdeling for digital æstetik og kommunikation.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Læring gennem registrering og indberetning
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Organisationssystemets ledelse og (kultur)udvikling En leders øvelse i at afholde sig fra det teknisk rationelle forandringsperspektiv og det positivistiske subjekt/objekt verdenssyn.

Organisering uden ende

Systemteorien Et program en strategi for iagttagelse af iagttagelser og blinde pletter. Reduktionistisk i yderste konsekvens. Organisationer bestemmer selv hvordan de vil gøre organisationssociologiens støj til information. Operativ konstruktion af systemet/organisationen.

Personen Personer som strukturel kobling mellem det psykiske system og sociale systemer Subjektet eksisterer ikke a priori men når det besluttes, opfindes subjektet. Når en ubesluttelig beslutning besluttes skabes HVEM. Der findes ingen mennesker kun kommunikation. Handling tilskrives og person bliver aktør med ansvar for sine handlinger. Mennesket er omverden til systemet.

Kommunikation Beslutningskommunikation er blevet oral. ( ændring siden Webers forståelse at den var skriftlig) Rekursiv byggende på foregående kommunikation forventende tilknyttende kommunikation (normative og kognitive forventninger) Sprog : det som betegner  det som betegnes Skrift forvandler det talte sprog til en artefakt, som har sit eget liv udenfor kommunikationen. Referater findes men fastholder kun beslutninger, ikke forløbet.

SKRIFTEN Adskillelsen mellem interaktion og samfund Selvbeskrivelsen af samfundet Adskillelse mellem iagttagelse og handling Det saglige, sociale og tidslige

Beslutninger Absorption af usikkerhed ( forvandling til sikkerhed) Præmisser for andre beslutninger En kommunikativ strøm af selektioner, som hele tiden bagud binder sig til tidligere kommunikation Hvad ( information) Hvordan( form og forståelse) Forståelse indikeres ved den tilknyttende beslutning / kommunikation om overhovedet. Det er først når der en beslutning der knytter an at vi ser at der har været kommunikation.

Analytisk strategi 1. Iagttage hvordan beslutninger iagttages, dvs. hvordan beslutninger gøres til genstand for iagttagelse. Hvad kaldes af en organisation for en beslutning. 2. Beslutninger som særlig iagttagelsesform, ikke en genstand men en særlig distinktion der kigges igennem

Afpardoksering Hvad der er en beslutning er i sig selv en beslutning. Saglig : opstille alternativer ( præmisser) Temporal : Tiden er moden, gribe chancen Social: Formalisere noget der allerede synes truffet. ( intressenter aktører udenfor.

Den aktuelle afdeling Kompleksiteten er øget og det har genereret økonomiske omkostninger. Antallet af personer der kan sige VI skal nedsættes. Vil gerne knytte an til en beslutning om det virtuelle hospital hvor den kan finde sin egen kommunikationsstrøm bekræftet. Men er tvunget ud i en afkapsling fra det potentielle center.

Det potentielle center Genfinder ikke sin egen mening i det virtuelle hospital. Det virtuelle hospital forbliver et de og bliver ikke til vi. Delsystemer bliver til trusler.

Det virtuelle hospital Finder ikke tilslutning til sin egen beslutning om det potentielle center i det potentielle center. Eks: Stillingsannoncen, Ideoplægget, Planen, Forsøger at personalisere beslutningen i en ansættelse og en byggeproces.

Kulturundersøgelsen Kun hvis der knyttes an ved fremtidige beslutninger på alle 3 planer vil den kunne tjene som information. Den kan ende som løgn.