Ved Vesterport 6, 2. sal 1612 København V Telefon:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
En konkurrenceretlig kommentar
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dagens citat ”LO sælger skindet, før de overhovedet har fundet ud af, om der er dyr i skoven”
Klager og den vanskelige samtale
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Højesterets dom af 17. januar 2014
EU-Domstolens dom af 11. april 2013 i de forenede sager C-335/11 og C-337/11 Hvad mente EU-Domstolen så om handicapbegrebet og de andre spørgsmål?
Arbejdsretsseminar 29. maj 2012
Poul Søgaard, højesteretsdommer, formand for Arbejdsretten
§ 2 a – overblik over verserende sager og udvalgsarbejdet
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
STYRKER OG SVAGHEDER VED HÅNDHÆVELSES- LOVEN – SET FRA INDKLAGEDES SIDE DANSK FORENING FOR UDBUDSRET Tina Braad 9. april 2013.
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Nyt fra EU – Maj 2017 Dansk Forening for Arbejdsret
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret
Overordnede bestemmelser
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Personligt Tillæg Folkepension.
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Erstatning uden for kontrakt
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
En ny vare på rettens hylder
FIR morgenmøde 22. november 2018
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Oplæg om nye ferieregler - Kreds Østjylland august 2019
Præsentationens transcript:

Ved Vesterport 6, 2. sal 1612 København V Telefon: 82 30 90 00 Hvor langt rækker statens erstatningsansvar for en EU-stridig retstilstand? - med udgangspunkt i U.2017.1243H advokat Niels Banke ban@kammeradvokaten.dk advokat Mads Bendix Skelbæk-Knudsen mbk@lindlaw.dk

Arbejdstidsdirektivets art. 7 Rdir. 93/104/EF, art. 7, stk. 1: ”Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at alle arbejdstagere får en årlig betalt ferie af mindst fire ugers varighed, i overensstemmelse med de kriterier for opnåelse og tildeling heraf, som er fastsat i national lovgivning og/eller praksis.”

Pereda-dommen EFD af 10. september 2009, Pereda, pr. 26: ”Art. 7, stk. 1 … er til hinder for … bestemmelser … hvorefter en arbejdstager, der er sygemeldt under sin årlige ferie … ikke har ret til efter raskmelding at afholde … ferie[n] på et andet tidspunkt…”

Tidsforløbet Arbejdstids-direktivet 23. november 1993 Konstaterings-implementering (lbkg. 713 af 30. august 1995 m.v.) Frist for implementering 23. november 1996 Pereda-dommen 10. september 2009 Ny ferielov (L 377 af 28. april 2012)

Direktivbaserede rettigheder indtil korrekt implementering Direkte virkning i forhold til offentlige arbejdsgivere, jf. EFD af 4. december 1974, van Deyn Direktivkonform fortolkning, jf. EFD af 10. april 1984, van Colson Ej mulig pga. contra legem-fortolkning, jf. U.2014.914H Erstatningsansvar for staten, jf. EFD af 19. november 1991, Francovich

Erstatningsbetingelser EFD af 5. marts 1996:, Brasserie du pêcheur, præmis 51, tre betingelser for erstatningsansvar: at den bestemmelse, der er overtrådt, har til formål at tillægge borgerne rettigheder, at overtrædelsen er tilstrækkelig kvalificeret, og endelig, at der er en direkte årsagsforbindelse mellem statens overtrædelse af sin forpligtelse og de skadelidtes tab. Første og sidste betingelse var utvivlsomt – og ubestridt – opfyldt i U.2017.1243H.

Tilstrækkelig kvalificeret Enighed om, at overtrædelsen ikke var tilstrækkeligt kvalificeret før EU-domstolen havde fortolket direktivets art. 7. Der var uenighed om hvorvidt resultatet i Pereda-dommen fulgte af tidligere EF-domme EFD af 26. juni 2001, BECTU EFD af 18. marts 2004, Gómez EFD af 20. januar 2009, Schultz-Hoff Da sagens faktiske omstændigheder lå efter Pereda-dommen var det imidlertid af mindre relevans Den centrale uenighed angik tiden fra Pereda-dommen 10. september 2009 over den konkrete sags faktiske omstændigheder – juli/august 2010 og frem til ændringen af ferieloven pr. 1. maj 2012

EU-domstolens praksis Brasserie du pêcheur, pr. 57: ”En overtrædelse … er under alle omstændigheder åbenbart kvalificeret, når den har varet ved til trods for, at der er afsagt … en dom i en præjudiciel sag … hvoraf det fremgår, at den omtvistede adfærd har karakter af en overtrædelse.”

Arbejdstagerens synspunkt Straks der er afsagt en EU-dom, der klargør strid mellem EU-ret og national ret, foreligger der en retstilstand, der ”… har varet ved til trods for…”, EU-dommen. Erstatningsansvaret er m.a.o. ”objektivt” i denne situation Erstatningsansvaret er løsningen på et retssikkerhedsdilemma

Arbejdstagerens indsigelser Ikke reel tvivl om Pereda-dommens betydning Retstilstanden var klar inden Pereda Den danske regering var klar over en lovændrings nødvendighed, hvilket tidsforløbet viser:

Tidsforløb Pereda 10.09.09 Åbnings-redegørelse 6.10.09 Ø-udvalget 4.12.09 Søgsmål om direktiv-konform fortolkning 4.6.10 Rapport fra arbejds-gruppen September 2010 LO beder om lovændring 8.12.10 Søgsmål i erstatnings-sagen 11.07.11 Åbnings-skrivelse 24.11.11 Lovændring 1.5.12

Arbejdstagerens indsigelser Forelæggelse for Implementeringsudvalget unødvendig Nationale lovgivningsprocedurer kan i øvrigt begrunde sen implementering, jf. f.eks. EUD af 25. juni 2013, Komm. mod Tjekkiet, pr. 48

Bekæftigelsesministeriet Mads hovedsynspunkt var, som han også anførte: Det var vi uenige i. Vi gjorde gældende, at det er en forkert forståelse af Brasserie de Pecheur dommens præmis 57. ”Straks der er afsagt en EU-dom, der klargør strid mellem EU-ret og national ret, foreligger der en retstilstand, der ”… har varet ved til trods for…”, EU-dommen. Erstatningsansvaret er m.a.o. ”objektivt” i denne situation”

Bekæftigelsesministeriet Vi mener, at der skal foretages en bedømmelse efter kriterierne i Brasserie de Pecheur dommen, hvor det skal fastlægges, om der foreligger en kvalificeret overtrædelse af EU retten. Det skal også ses i lyset af, at der her ikke er tale om direktivstridig adfærd i form af manglende implementering af et direktiv.

Bekæftigelsesministeriet Der er heller ikke tale om en dom i et præjudicielt spørgsmål i en aktuel dansk sag, men derimod om det mere indirekte forhold, at en anden stats forelæggelse efter en omformulering af spørgsmålet fra domstolens side udlægger direktivet, så det måske / måske ikke har betydning for dansk ret.

Bekæftigelsesministeriet Det var med sikkerhed ikke sådan, at man ud af direktivets meget kortfattede formulering kunne udlede, at dansk ferieret, der har været sådan siden 30’erne, skulle være direktivstridig. Jeg gjorde gældende, at man i overensstemmelse med principperne i Brasserie de Pecheur må foretage en bedømmelse af forløbet for at se, om medlemsstaten åbenbart og groft har tilsidesat fællesskabsretten.

Bekæftigelsesministeriet Her redegjorde vi så for forløbet, hvor der i pagt med den danske model var sket en behandling i implementeringsudvalget, og det arbejde var godt i gang, da borgeren blev syg. Der var derfor ikke på tidspunktet for sygdommen nogen overtrædelse.

Bekæftigelsesministeriet Det mente vi heller ikke, der var i det efterfølgende forløb, hvor man i dommen kan se forløbet, der førte til loven, der blev vedtaget i 2012. Men det var sådan set ikke omfattet af sagen, da det ikke var en del af de nedlagte påstande.

Højesterets resultat Omkring resultatet kan man sige, at det er lidt forskelligt, om man læser overskriften i Ufr, eller man læser domskonklusionen. Overskriften i UfR lyder: ” Beskæftigelsesministeriet var erstatningsansvarlig for ikke tilstrækkelig hurtigt at have bragt ferieloven i overensstemmelse med EU's arbejdstidsdirektiv, men der var ikke grundlag for erstatning i den konkrete sag.”

Højesterets resultat Men domskonklusionen lyder: Så dommen er en frifindelse i forhold til de nedlagte påstand, men med en bemærkning om, at der ville have været ansvar senere i forløbet. ” Landsrettens dom stadfæstes” og landsrettens doms konklusion var ” Beskæftigelsesministeriet frifindes”

Højesterets resultat Det er lidt atypisk, men er jo udtryk for, at Højesteret afsiger principielle afgørelser, der ikke nødvendigvis er begrænset af parternes påstande. Man indleder med at gg. retsstillingen efter EU-retten, og besvarer her spørgsmålet, om ansvaret indtræder ved selve domsafsigelsen, idet det afvises, og man anfører: ”Myndighederne skal ifølge den nævne præmis navnlig påse, at national ret så hurtigt som muligt bringes i overensstemmelse med fællesskabs-retten, og at borgernes rettigheder i henhold til fællesskabsretten gennemføres fuldt ud.”

Højesterets resultat Herefter gennemgår Højesteret så sagsforløbet og kommer med afklaring af hvornår der skulle have været en lovændring. At sagen overgår til Implementeringsudvalget, og at de afgiver rapport i september 2010 er der ingen bemærkninger til.

Højesterets resultat Herefter finder man, at det påhvilede de danske myndigheder at bringe lovgivningen i overensstemmelse med BM og Modsts vurderinger i rapporten. Henset til, at det var en afgrænset og relativt enkel ændring, burde det have været gennemført til ikrafttræden den 1. januar 2011. Meget præcis angivelse.

Højesterets resultat Det reserveres, at der kan være grunde til ,at en lovgivningproces er længere, men det var ikke tilfældet i denne sag. Handlepligten kunne ikke udsættes, til det var afklaret, om ferieloven ved EU konform fortolkning kunne bringes i overensstemmelse med Pereda dommen.

Højesterets resultat Man konkluderer dernæst, at de danske myndigheder havde pådraget sig erstatningsansvar, ved at ændringen ikke var gennemført 1. januar 2011. Dog alene for 4 af de 5 ugers ferie. Dette galdt imidlertid ikke for sagsøgeren, fordi han var syg under ferie sommeren 2010, hvor der ikke var indtrådt et ansvar.