Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Advertisements

Historien om en drøm Nynne Afzelius
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Viborg Naturpark. PROGRAM Velkomst v/ Anna Margrethe Engbæk Schmidt, Klima- og Miljøudvalget Oplæg om frivillighed og samskabelse v/ Lars Stentoft, kulturdirektør.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT ARENA. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE MIDT.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Informationsmøde om 3. semester på BA i Teatervidenskab.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Sourcing via Jobindex.dk
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Brobygning – EUD og efterskolerne
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Studieretningsprojektet
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Mobilitet over Atlanten - erfaringer fra DK-USA programmet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen til TECHCOLLEGE
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Baseline.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
• Beskrivelse af projektets forandringsteori

Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Din mulighed for at forfølge noget større
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Stx og hf på Fyn v/ rektor Torben Jakobsen, Mulernes Legatskole (ML). Formand for Fordelingsudvalget og Det Forpligtende Samarbejde på Fyn. Her samarbejder.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Samtale om folkeskolen i
Ansøgning for dummies.
Demokrati og medborgerskab
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Velkomstmøde i MA
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-, sund- og samfundsvidenskab. Eksklusive workshops, foredrag, universitetsbesøg og erhvervsbesøg på et højere niveau end gymnasiet. Et 2-årigt talentprogram, som fagligt dygtige og motiverede elever fra gymnasiet kan deltage i fra midten af 1.g til midten af 3. g.

ATU ifølge deltagerne…

Hvordan ser et AKADEMI-forløb ud? 1. g. 2.g. 3.g. Efterår Ansøgning & Optagelse Summer camp Akademisk Vidensskabelse (Evt. Summer camp) Akademisk Studieliv & Karriere Forår Talent & Akademia Akademisk Formidling & Samarbejde Diplomoverrækkelse

Lidt flere detaljer… semester Talent & Akademia Seminar A Kickstart & Introduktion til ATU Seminar B Introduktion til Humaniora & Samfundsvidenskab Seminar C Videnskab & Etik Seminar D Introduktion til Naturvidenskab, Teknik & Sundhedsvidenskab

Akademiske Vidensskabelse Seminar E Akademisk Vidensskabelse Lidt flere detaljer… 2. semester Akademiske Vidensskabelse Seminar E Akademisk Vidensskabelse Du deltager i 2 ud af 10 forskellige fordybelsesseminarer, hvor vi går i dybden med en vifte af konkrete forskningsområder og ser den akademiske analyse udfolde sig.  Seminar F Informationsvidenskab Seminar G Akademia i Erhvervslivet Du deltager i 1 ud af 8 forskellige virksomhedsbesøg, hvor vi går i dybden med en vifte af konkrete arbejdsområder og ser den akademiske teori udfolde sig i praksis. 

Endnu flere detaljer… 3. semester Akademiske Formidling & Samarbejde Seminar H Den Gode Præsentation Seminar I Visuel Formidling Seminar J Team & Samarbejde Seminar K Akademisk Kreativitet & Innovation

Akademisk Studieliv & Karriere Seminar L Studielivsmentor Seminar M De sidste detaljer… 4. semester Akademisk Studieliv & Karriere Seminar L Studielivsmentor Seminar M Internationale Studier & Karriere Seminar N Skriv som en akademiker Seminar O Akademisk i Erhvervslivet Du deltager i 1 ud af 8 forskellige virksomhedsbesøg, hvor vi ser hvordan forskellige karriereveje former sig. 

Valgfri aktiviteter Foredrag og workshops indenfor alle fagretninger Kulturarrangementer Virksomheds- & universitetsbesøg Og meget mere…

Det giver ATU dig…

Afholdelse af aktiviteter Der er 4 obligatoriske seminarer pr. semester – dvs. deltagerne skal møde op ca. 1 gang om måneden. Desuden er der et stort katalog af valgfrie aktiviteter, som deltagerne selv vælger til hvis de har tid og lyst. Der er 1 obligatorisk summer camp i løbet af det samlede ATU-forløb. De forskellige aktiviteter afholdes rundt om på de deltagende gymnasier i de 2 satellitter samt på videregående uddannelsesinstitutioner, virksomheder m.m. på tværs af regionen. Aktiviteterne ligger som regel på hverdage udenfor skoletiden, men en enkelt gang imellem er der også heldagsaktiviteter (skoledage og lørdage – eg. obligatoriske virksomhedsbesøg eller valgfri aktiviteter).

Den sociale dimension Netværk af ligesindede Summer camp Studielivsmentorordning

Er ATU noget for dig? Ja, for jeg kan lide at udfordre mig selv fagligt og lære nyt på et højere, tværfagligt niveau. Ja, for jeg har lyst til at møde andre på min egen alder, der også er engagerede, motiverede og har lyst til at yde en særlig indsats. Ja, for jeg vil udvide min horisont. Ja, for jeg vil gerne have indgående kenskab til forskellige uddannelser og akademiske jobs.

En ATU’er er karakteriseret ved: Faglig nysgerrighed og motivation. Selvstændighed og personligt overskud. Bred faglig dygtighed og akademisk talent. Kreative evner og kritisk sans. Åbenhed overfor nye og forskellige vidensområder. Villighed til at deltage i ATUs aktiviteter uden for, og enkelte gang i, skoletiden. Indstillet på at deltage i en akademisk camp i sommerferien. Klar over at deltagelse forpligter!!

Interesseret? Sådan gør du… Fortæl din talentkoordinator, din lærer eller rektor at du ønsker at deltage i ATU. Få dine forældres tilladelse. Skriv en motiveret ansøgning, hvor du begrunder dit ønske for at deltage i ATU. Ansøgningen afleveres til din talentkoordinator eller rektor, som beslutter om du bliver indstillet til ATU. Gymnasiet skal indstille dig til ATU senest 15. januar 2018. Du får svar på, om du er optaget på ATU ultimo januar 2018. Første seminar ligger primo februar.