Robuste Fællesskaber
Fire symboler Brugbare tanker Skadelige tanker
Reduceret eller manglende mentalisering Små børn Mennesker med dårlig begavelse Mennesker med autisme Mennesker i affekt & utryghed (stress, angst, depression, PTSD, mobning) Os alle sammen Vi skal ikke altid mentalisere – men det er godt at kunne, når der er brug for det. Pseudomentalisering: Anmassende, overaktive og destruktive (Bateman & Fonagy, 2007)
Pseudomentalisering ”Det vidste jeg bare hun ville gøre …” ”Han er bare typen der altid …” ”Når du siger at du har det godt, har du set så også virkelig godt? Altså … er det noget du siger bare for at gøre mig glad? Eller har du det godt?” ”Skat … ser jeg tyk ud i de her bukser?” Som afslutning på et skænderi ”Du ville være glad, hvis jeg var død”
Robusthed i konflikter Polarisering og adskillelse Trusler og fjendebilleder Pseudomentalisering Andre inddrages … Dialog opgives Alliancer skabes Fokus flyttes fra sag til person – personen bliver modstander Passende udfordring Konfrontation og samtale om problemet Uoverensstemmelser
At føle sig alene
Faste roller og mønstre Som mennesker har vi det med at tænke meget i faste mønstre Vi har det rigtigt godt med at kategorisere ting og personer Det er meget svært at bryde ud af den rolle, man er blevet tildelt Pseudomentalisering
Angsten for ikke at høre til Stjæler opmærksomheden JEG
Når fællesskabet udfordres? En ny kollega og få opgaver En ny klassestruktur En ny præsident Menneskers naturlige behov for at høre til i fællesskabet Kommer under pres Bange for ikke at høre til Behov for lindring og tryghed Had og fjendebilleder Udstødelse Pseudomentalisering Kilde: Dorthe Marie Søndergaard/Helle Rabøll Hansen
Robuste fællesskaber Mobbere Mobfre Mobberens supportere Tilskuere Forsvarere Offer Forældre/omsorg Fagvoksne (Med inpiration fra Thelin & Williamson i Hansen, 2005)
Hvorfor opstår manglende tolerance og manglende mentalisering i fællesskaber? Regler ude Strammer vs. slapper Gruppens historie Mediebrug interaktive medier film, tv, reality shows Fysiske rammer Grimt vs. flot E-kommunikation sms, beskeder, apps Personlig historie Regler hjemme Kilde: Dorthe Marie Søndergaard/Helle Rabøll Hansen
Det digitale fællesskab Når en gruppe ikke har nogen Identitet Historie og værdier at samles om, kan mobning være det ”kit”, der holder dem sammen. … som i de digitale fællesskaber
Mentalisering Ubevidst mentalisering Det meste af tiden Automatisk Hurtig bearbejdning Bevidst mentalisering Kontrolleret… når behovet opstår Langsom bearbejdning (relativ) Kræver sprog, refleksion og en aktiv mental proces
Digitale fællesskaber Accelerationsproces ift.: Sprog Tilskuere og likes Minus kropssprog Asynkron kommunikation - misforståelser Anonymitet skaber usikkerhed Usynlig for voksne YDMYGELSE !!!
En typisk dag … for børn og voksne sove vågne lektier hjem skole Tjekke net og mobil vågne id Tv/chat Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil frokost Tjekke net og mobil lektier Klub/ fritidsaktivitet Tjekke net og mobil aftensmad morgenmad 1. Frikvarter Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil hjem skole
#AlleDemSomHader …
NATIONEN – Ekstrabladet For voksne, men børn læser med … Offensimentum NATIONEN – Ekstrabladet For voksne, men børn læser med …
#AlleDemSomElsker
Det har afgørende betydning for mennesker at blive værdsat af andre Dyrk forskellighed Dyrk fejl
Fortid – nutid - fremtid
Styrk fællesskabet Initiativ Sig fra når noget ikke er okay ! HEJ Hvad er en passende udfordring for fællesskabet? Snak i gruppen om hvad, og hvilke handlinger, der skal kendetegne jer HEJ Initiativ