Robuste Fællesskaber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Digital trivsel og forældresamarbejde
Børns sociale liv med digitale medier
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
RBU Jon Kristian Lange.
RBU Jon Kristian Lange.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Elevernes digitale dannelse
Forening af krop og sind
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Ledelse og kollega-adfærd
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvem, hvad, hvor om mobning
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Konflikter og kommunikation
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Din kreative online praksis!
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Præsentation af vores virksomhed
Stress, angst og depression kan ramme alle.
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Læge Poul Lundgaard Bak
Anerkendende pædagogik
Den gode tone Lse.
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Kultur på recept i Aalborg
En tur i galleriet….
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Temadag 2018.
SUMO - analyse.
Knallertens udstyr.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Arbejdsglæde & samarbejde
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Velkommen Dagens program.
Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Robuste Fællesskaber

Fire symboler Brugbare tanker Skadelige tanker

Reduceret eller manglende mentalisering Små børn Mennesker med dårlig begavelse Mennesker med autisme Mennesker i affekt & utryghed (stress, angst, depression, PTSD, mobning) Os alle sammen Vi skal ikke altid mentalisere – men det er godt at kunne, når der er brug for det. Pseudomentalisering: Anmassende, overaktive og destruktive (Bateman & Fonagy, 2007)

Pseudomentalisering ”Det vidste jeg bare hun ville gøre …” ”Han er bare typen der altid …” ”Når du siger at du har det godt, har du set så også virkelig godt? Altså … er det noget du siger bare for at gøre mig glad? Eller har du det godt?” ”Skat … ser jeg tyk ud i de her bukser?” Som afslutning på et skænderi ”Du ville være glad, hvis jeg var død”

Robusthed i konflikter Polarisering og adskillelse Trusler og fjendebilleder Pseudomentalisering Andre inddrages … Dialog opgives Alliancer skabes Fokus flyttes fra sag til person – personen bliver modstander Passende udfordring Konfrontation og samtale om problemet Uoverensstemmelser

At føle sig alene

Faste roller og mønstre Som mennesker har vi det med at tænke meget i faste mønstre Vi har det rigtigt godt med at kategorisere ting og personer Det er meget svært at bryde ud af den rolle, man er blevet tildelt Pseudomentalisering

Angsten for ikke at høre til Stjæler opmærksomheden JEG

Når fællesskabet udfordres? En ny kollega og få opgaver En ny klassestruktur En ny præsident Menneskers naturlige behov for at høre til i fællesskabet Kommer under pres Bange for ikke at høre til Behov for lindring og tryghed Had og fjendebilleder Udstødelse Pseudomentalisering Kilde: Dorthe Marie Søndergaard/Helle Rabøll Hansen

Robuste fællesskaber Mobbere Mobfre Mobberens supportere Tilskuere Forsvarere Offer Forældre/omsorg Fagvoksne (Med inpiration fra Thelin & Williamson i Hansen, 2005)

Hvorfor opstår manglende tolerance og manglende mentalisering i fællesskaber? Regler ude Strammer vs. slapper Gruppens historie Mediebrug interaktive medier film, tv, reality shows Fysiske rammer Grimt vs. flot E-kommunikation sms, beskeder, apps Personlig historie Regler hjemme Kilde: Dorthe Marie Søndergaard/Helle Rabøll Hansen

Det digitale fællesskab Når en gruppe ikke har nogen Identitet Historie og værdier at samles om, kan mobning være det ”kit”, der holder dem sammen. … som i de digitale fællesskaber

Mentalisering Ubevidst mentalisering Det meste af tiden Automatisk Hurtig bearbejdning Bevidst mentalisering Kontrolleret… når behovet opstår Langsom bearbejdning (relativ) Kræver sprog, refleksion og en aktiv mental proces

Digitale fællesskaber Accelerationsproces ift.: Sprog Tilskuere og likes Minus kropssprog Asynkron kommunikation - misforståelser Anonymitet skaber usikkerhed Usynlig for voksne YDMYGELSE !!!

En typisk dag … for børn og voksne sove vågne lektier hjem skole Tjekke net og mobil vågne id Tv/chat Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil frokost Tjekke net og mobil lektier Klub/ fritidsaktivitet Tjekke net og mobil aftensmad morgenmad 1. Frikvarter Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil Tjekke net og mobil hjem skole

#AlleDemSomHader …

NATIONEN – Ekstrabladet For voksne, men børn læser med … Offensimentum NATIONEN – Ekstrabladet For voksne, men børn læser med …

#AlleDemSomElsker

Det har afgørende betydning for mennesker at blive værdsat af andre Dyrk forskellighed Dyrk fejl

Fortid – nutid - fremtid

Styrk fællesskabet Initiativ Sig fra når noget ikke er okay ! HEJ Hvad er en passende udfordring for fællesskabet? Snak i gruppen om hvad, og hvilke handlinger, der skal kendetegne jer HEJ Initiativ