Evaluering af jobfirst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Workshop 5.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
FOKUS evalueringsmøde
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
16. JUNI 2011 RAMBØLL, MAX KARLSSON Title slide ERFARINGER MED SAMARBEJDET OM DE NYE SYGEHUSBYGGERIER MAX KARLSSON, DIREKTØR FOR BYGGERI & DESIGN I RAMBØLL.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Evaluering. Mål og succeskriterier Planlægning / leverancer (reducere byggeperioden med 20%) Reduktion af spild Hvordan måles ? Sikkerhed ( færre nærved-ulykker.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
KONTROLLEREDE FORSØG EVALUERING AF MENTORFORSØGET 2013 JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Foreløbig Implementeringsplan
Dokumentation, evaluering og evidens
Skifergas i Nordjylland
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Skabelon til samarbejdserklæring
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Virksomhedssamarbejde
GeometriSK UDFORMNING AF KRYDS
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Mere digital litteraturforsyning
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Metoden brugerstyret behandling
Det er en politiske bestilling!
forretnings-modeller
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
ORIENTERING FRA DEN PRIVATE SEKTOR
Evaluering af Sæt skub i egu!
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Evaluering af jobfirst Rambøll og metrica

Formål med evaluering og evalueringsspørgsmål Formål: Kvantitativ og kvalitativ evaluering med henblik på at skaffe systematisk viden om hvorvidt og hvordan JobFirst virker. Fire overordnede evalueringsspørgsmål: I hvor høj grad er grundprincipperne/elementerne i JobFirst gennemført som planlagt? Hvordan er indsatsen blevet organiseret og gennemført, og hvilke erfaringer har parterne fået ift. tilrettelæggelsen? Hvordan vurderer borgerne indsatsen og udbyttet heraf? Hvordan ser et best practice JobFirst forløb ud fsva. organisering og gennemførelse af indsatsen? Evaluatorer: Rambøll og Metrica (Svarer og Rosholm)

Evalueringsspørgsmål 1 I hvor høj grad er grundprincipperne/elementerne i JobFirst gennemført som planlagt Definition Spørgsmålet drejer sig om fideliteten i projektet: gennemfører kommunerne de programsatte aktiviteter, som planlagt. Metode Surveys til virksomhedskonsulenter, kontaktpersoner på virksomheder og borgere Sagsgennemgange Caseinterviews Interviews med projektlederne Hvad skal I levere? Besvarelse af surveys Mailadresser på borgere og virksomhedskontaktpersoner Anonymiserede sager til gennemgang Deltage i interviews ifm. casebesøg (tre kommuner i 2016 og syv kommuner i 2017), samt skabe kontakt til udvalgte borgere og virksomheder til interviews Deltage i telefoninterviews Content slide, two columns with image

Evalueringsspørgsmål 2 indsatsens organisering og gennemførelse (implementering) Definition Drivere og barrierer implementeringen af JobFirst modellens ni grundelementer. Med hvilken organisation, hvor er projektet ledelsesmæssigt forankret, hvad er ledelsens involvering og opmærksomhed, hvilke kompetencer har medarbejderne, hvem varetager hvilke opgaver, hvilke medarbejdere medvirker i hvilke aktiviteter. Metode Caseinterviews, telefoninterviews med ikke-case kommuner, gennemgang af projektbeskrivelser Hvad skal I levere? Deltage i interviews ifm. casebesøg (tre kommuner i 2016 og syv kommuner i 2017), samt skabe kontakt til udvalgte borgere og virksomheder til interviews Deltage i telefoninterviews (ikke-case kommuner) Content slide, two columns with image

Evalueringsspørgsmål 3 Hvordan vurderer borgerne indsatsen og udbyttet Definition Spørgsmålet drejer sig om borgernes egne vurderinger af forløbet og af deres eget udbytte og progression. Metode Caseinterviews med borgere Surveys til virksomhedskonsulenter, kontaktpersoner på virksomheder og borgere Hvad skal I levere? Skabe kontakten til udvalgte borgere til interviews Besvarelse af surveys Mailadresser på borgere og virksomhedskontaktpersoner Content slide, two columns with image

Evalueringsspørgsmål 4 Hvordan ser et best practice JobFirst forløb ud? Definition Spørgsmålet skal afdække: hvilke grundelementer/indsatser, der ser ud til at være særligt virkningsfulde, og hvordan en best practice model vil se ud. Metode Data fra de foregående spørgsmål kobles med de kvantitative data Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 8,46 cm x 10,76 cm or 320 x 407 pixels

Kvantitativ evaluering Den kvantitative evaluering skal belyse, om der er en effekt af JobFirst indsatsen. Til dette formål inddrages: Fidelitetsdata Progressionsdata Beskæftigelsesdata fra DREAM Løndata fra eIndkomst Den kvantitative data bruges sammen med den kvalitative del til at afdække hvilke JobFirst elementer, der har en effekt og hvordan. Content slide, two columns with image

Tidsplan for evaluering 2016-2017 - Midtvejsevaluering 4. kvartal 2016 Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling til midtvejsevaluering 1. kvartal 2017 Rapportering på kvalitativ midtvejsevaluering (januar)   Rapportering på kvantitativ midtvejsevaluering (marts/april) Evalueringsspørgsmål 1-3 besvares i midtvejsevaluering 2017-2018 - Slutevaluering 4. kvartal 2017 Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling til slutevaluering 1. kvartal 2018: Samlet rapportering af slutevalueringen i marts Evalueringsspørgsmål 4 er centralt i slutevalueringen Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 8,46 cm x 10,76 cm or 320 x 407 pixels

oversigt over jeres kvalitative leverancer I 2016 Metode Dataleverance Survey til virksomhedskonsulenter Alle udfylder ét survey Telefoninterview med projektledere Alle deltager i ét telefoninterview Caseinterviews (teamleder, indsatsgruppe, alle funktioner) Tre kommuner udvælges til casebesøg, der indebærer 1 dag med interviews Caseinterviews (borgere og virksomheder) Casekommuner skaber kontakt til udvalgte borgere og virksomheder ifm. casebesøg Sagsgennemgang Anonymiserede sager til gennemgang (10 sager pr. casekommune) Survey til borgere Alle kommuner leverer mailadresser på borgerne Survey til kontaktpersoner på virksomhederne Alle kommuner leverer mailadresser på kontaktpersonerne på virksomhederne

Tak for ordet. spørgsmål? End slide Endslide