FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Wortschatz im Deutschunterricht
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Hvordan bruger vi hans og sin?
Introforløb i grammatik
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fremtidens byggeleder
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Mindre grimt, tak.
Kultur i organisationer
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Ordklasser.
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Hans Christian Andersen Gemacht von Karoline og Sille.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
Få styr på ordklasserne
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Den glade skole på bjerget.
Velkommen til PowerPoint
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Mine vigtigste kompetencer Softwareudvikling Udvikling.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog Ideen med funktionsgramma-tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk form se den sproglige struktur for sig. Dermed skyder man en genvej til tyskernes ”medfødte” følelse for kasus. FUNKTIONSGRAMMATIK KASUSsprog mask., fem. & neut. Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©

Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks • -t • -t • -t •• -en •• -en •• -en Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation

Kasuscirklen illustrerer sætningens grundstruktur Kasuscirklen udtrykker enhver aktion eller tilstand

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund artiklen beskriver navneordets funktion artiklen oplader navneordet med betydning artiklen placerer navne-ordet i forhold til handlingen og dermed også i forhold til sætningens øvrige navneord der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen

der Mann. die Frau. das Kind den Mann. die Frau. das Kind dem Mann der Mann die Frau das Kind den Mann die Frau das Kind dem Mann der Frau dem Kind der die das ein eine ein • -t •• -en GØR/er/har den die das einen eine ein Genstanden dem der dem einem einer einem Tilføres noget/nyder godt±

der Tisch. die Hand. das Haus den Tisch. die Hand. das Haus dem Tisch der Tisch die Hand das Haus den Tisch die Hand das Haus dem Tisch der Hand dem Haus der die das ein eine ein • -t •• -en GØR/er/har den die das einen eine ein Genstanden dem der dem einem einer einem Tilføres noget/nyder godt±

der Begriff. die Wahrheit. das Verständnis den Begriff. die Wahrheit der Begriff die Wahrheit das Verständnis den Begriff die Wahrheit das Verständnis dem Begriff der Wahrheit dem Verständnis der die das ein eine ein • -t •• -en GØR/er/har den die das einen eine ein Genstanden dem der dem einem einer einem Tilføres noget/nyder godt±

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen Azubi Haus Mutter der die das Rechnung Schüler Werkzeug Mädchen reicht den die das Teller Verkäuferin Maus Mechaniker dem der dem Geschenk Tochter Wagen Mann Münze Glas Der Azubi reicht dem Mechaniker das Werkzeug Die Mutter reicht der Tochter den Teller

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen Freund nichts der die das Kind Bescheid Schüler Wahrheit sagt den die das danke schön Vater Wort Lehrerin dem der dem Preis Mann Wendung etwas Das Kind sagt der Lehrerin die Wahrheit Der Vater sagt dem Mann den Preis

Bemærk ordstillingen Kollegin reicht Chef udfører genstanden tilføres noget handlingen Bemærk ordstillingen Die Kollegin reicht dem Chef den Bericht Kollegin Bericht Chef reicht Dem Chef reicht die Kollegin den Bericht Den Bericht reicht die Kollegin dem Chef Pilenes indbyrdes størrelsesforhold refererer til ordstillingens hyppighed

m f n pl der die das die den die das die des+s der des+s der ein eine ein der die das die • -t •• -en den die das die den die das einen eine ein des +s der dem +s eines +s einer eines +s des+s der des+s der …og hermed er forbindelsen skabt til den klassiske opstilling dem der dem einem einer einem dem der dem den+n

…i tvivl om køn? - vælg maskulinum… Der er stort set lige mange hankønsord og hunkønsord, væsentligt færre intetkønsord. Hyppighedsmæssigt har hankønsordene en overrepræsentation. Hankøn er kasusentydig, derfor er en forkert hankønsmarkering sjældent kilde til misforståelse.

Hallo. Ich heiße Kasus Peter und werde euch durch den Satz führen. der die das ein eine ein Freund Der Vater und die Mutter zeigen dem Freund ein Foto. Foto den die das einen eine ein dem der dem einem einer einem Dem Freund zeigen der Vater und die Mutter ein Foto. Vater und Mutter Hallo. Ich heiße Kasus Peter und werde euch durch den Satz führen. • -t •• -en zeig___

Vater und Mutter Foto Freund zeig___ der die das ein eine ein Der Freund zeigt dem Vater und der Mutter ein Foto. den die das einen eine ein dem der dem einem einer einem Dem Vater und der Mutter zeigt der Freund ein Foto. Vater und Mutter • -t •• -en Foto zeig___ Freund

…og hvad blev der så af genitiv? der die das ein eine ein …og hvad blev der så af genitiv? den die das einen eine ein dem der dem einem einer einem m f n pl NOM der die das die AKK den die das die GEN des+s der des+s der DAT dem der dem den+n Bortset fra visse faste talemåder (som høres sjældent i moderne sprog: fx »er war seines Lebens leid«) refererer genitiv ikke til kasuscirklen-/handlingen. Fx Er holt den Wagen des Vaters. Dem Freund der Schwester erzählt er auch die Neuigkeit. Der Mantel des Kindes ist verschwunden. Der Referent bittet um die Aufmerksamkeit der Zuhörer. Genitivens funktion er at definere/beskrive det foran stående ord nærmere

Konklusion Tænk kasus før køn Sæt fokus på hankøn Dyrk det simple

Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse Mols Bjerge