Wortschatz im Deutschunterricht

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Advertisements

NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Struktur: ”Quiz og byt”
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Er mit barn klar til skolestart ?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Faglig læsning 2.
Substantiver Navneord.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Præstationsangst!.
Krop og læring Karen Barfod,
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Kommunikativ sprogfærdighed
Sprogfagene i skolereformen
VISL – begrænsninger og styrker
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Niveaudifferentiering i tysk
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand
Wirtschaftsprüfung: Nordisches Modell auf dem Prüfstand!? Deutsch-Dänisches Seminar, Sept 2013 Tom Vile Jensen, FSR – danske revisorer.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Relations kompetencer
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Arbejdshukommelse Interventioner.
”At lære sprog gennem chunks, leg og bevægelse”
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Præsentationens transcript:

Wortschatz im Deutschunterricht Linjefag tysk, 11.1 November 2013 Jette von Holst-Pedersen

Früher – Vokabelhefte Wenn Vokabellisten dann: Vokabelliste: Wort in L2 Wort in L1 das Haus et hus Vertraute Lernmethode, aber: Kontext fehlt Pauken kostet viel Zeit und Energie Schnelles Vergessen Lernende lernt nicht in L2 zu denken – der direkte Zugang ist wichtig Wenn Vokabellisten dann: Wort in L2 Kontextsatz Wort in L1 das Haus Er wohnt in einem Haus et hus

Ord, ord, ord…. Mål for sprogundervisningen: udvikling af den kommunikative kompetence. Kommunikation består af ord! Udvikling af den kommunikative kompetence sker via brug af de fire kommunikative færdigheder: de to receptive: lytte/læse de to produktive: tale/skrive Man får input via at læse/lytte Man producerer output ved at skrive/tale

Leksikalsk kompetence Bredde: Ordforrådets størrelse: Hvor mange ord er der i det mentale leksikon? Dybde: Kvaliteten af vores ordviden: Hvad ved vi om det enkelte ord? Form: udtale, stavning Indhold: koblet med form, betydning, konkret - abstrakt Brug: grammatik, chunks, tale – skriftsprog Der er både tale om produktiv og receptiv viden!

Det mentale leksikon Ethvert menneske har sit eget leksikon i hovedet! Nye ord skal lagres i eksisterende semtantiske netværk og sættes i forbindelse med allerede tilegnede ord (forforståelse). På denne måde huskes de! Alle informationer, der bliver lært sammen med et ord, bliver lagret det samme sted og dukker automatisk op igen – sammen med ordet (eks. en rød rose, at vække interesse, et højt bjerg; cykel – han kører på en cykel) For at blive optaget i leksikonnet har ordet brug for opmærksomhed – det skal være interessant/relevant/sjovt/have en speciel form/lyd osv. Aktivitet/gentagelse/variation er nøgleord i arbejdet med ordforråd!

Eksempel på et semantisk netværk

Konsekvenser for ordforrådstilegnelsen Ord skal placeres i (eksempler): logiske, hierakiske eller associative sammenhænge semantiske felter aktionskæder Og: sanserne og kroppen skal aktiveres Robert Kleinschroth: Sprachen lernen

Hukommelsen Ultrakorttidshukommelsen: informationerne er her en brøkdel af et sekund! Korttidshukommelse/arbejdshukommelse har begrænset kapacitet (chunking som løsning på dette problem) Langtidshukommelse (automatiseret sprog)

Boble-diagram (visuel oversigt) Lav dit eget bobble-diagram ud fra et af følgende ord: Skole, fodboldbane, by – eller find selv et ord! Eks. hus

Edderkoppenet Find selv et ord (en edderkop) og udfyld nettet!

”Ordtræ” - ”Ord-gaffel” Udtænk selv en ordgaffel og et ordtræ. F. eks ”Ordtræ” - ”Ord-gaffel” Udtænk selv en ordgaffel og et ordtræ. F.eks. til ordene: bil, hobby, familie osv.

Flerordsfraser (chunks) Faste sætningsdele, faste udtryk: ”Der er ingen tvivl om” Pragmatiske udtryk: ”Tak for sidst”, ”Må jeg bede om” Idiomer/ordsprog: ”En fugl i hånden er bedre end 10 på taget” Faste kollokationer: ”fjerne lande”, ”høj status” Ord læres (lagres) bedst i en meningsfyldt kontekst Via chunks udnytter man sin hjernekapacitet bedst muligt (7 enheder ad gangen!) Automatiserede chunks er „sproglige heller“, som er basale for flydende mundtlig kommunikation (en stor del af sprog består af disse chunks!) Man lærer igennem chunks en masse om sprogets form/grammatik (uanalyserede helheder)

Kollokationen – und die deklination der Adjektive Welche Wörter gehören zusammen? Schreibe sie mit dem unbestimmten Kennwort in A. und dem bestimmtem Kennwort in B. auf! A. stark weiß Regen Wind Himmel Frost Sturm frisch blau leicht Schnee hart B. Mann Frau Junge Mädchen hübsch gutaussehend attraktiv schön

Boble-diagram Mit welchen anderen Worten kann ”positiv” verbunden werden? Schreibe einen Satz mit den verschiedenen Kombinationen! Resultat positiv Antwort

Chunks Mache eine logische Reihenfolge aus diesen Chunks und schreibe damit eine kleine Geschichte in der 1. Person Singularis! mit dem Fahrrad in die Schule fahren aufzustehen frühstücken Zähne putzen sich anziehen duschen

Sanserne i spil Jo flere sanser der aktiveres, jo bedre lærer vi (husker vi) – også ordforråd (Multimodalalitet). Ligesom kreativitet og fantasi spiller en rolle! De 5 sanser skal i spil: Synssansen (f.eks. billeder, fotos) Høresansen (f.eks. CD, Film) Lugtesansen (f.eks. beskive en stemning) Smagssansen (f.eks. spise mad) Følesansen (f.eks. føle genstande i en pose) gerne i kombination og: det er altid godt at inddrage bevægelse (kropslig hukommelse)

Mit den Sinnen arbeiten Wörter einteilen nach den Sinnen - Arbeitsblatt 2. Kimsleg: Was ist das? Gegenstände ertasten und beschreiben! Wer erinnert sich noch an die Wörter?

reime und Gedichte Ludwig Harig: Alle machen alles Vater deckt den Tisch. Mutter brät den Fisch. Daniel holt die Schürze. Phillip holt Gewürze. Katrin hilft beim Kochen. Waldi nagt den Knochen. Lerne das Gedicht auswendig! Führe das Gedicht als Rollenspiel vor – oder illustriere das Gedicht.

Gedächtnisstrategien An Vorwissen anknüpfen – Mindmaps ausarbeiten Kommunikativ verwenden, in variierten Kontexten Kategorisieren – Taxonomien erstellen Kontextualisieren – sinnvolle Zusammenhänge Bekannte Sprachmittel neu kombinieren (z.B. Gegensätze finden) Mehrkanaliges Lernen – die 5 Sinne aktivieren Lautverwandschaft nutzen Assoziagramme/Semantisches Netzwerk Wiederholungen, Wiederholungen,…. Wortkarten, Spiele verwenden Lieder, Reime usw. auswendig lernen