Nordiska Vägtekniske Förbundet Helsinki 27.-28. august 2007 Får man det man beställer? Claus Nødgaard Hansen Udbudskoordinator, Nye anlæg Vejdirektoratet, Anlægsområdet
Entrepriseformer i Danmark Indtil ca. 2000 anvendte man kun fag- og hovedentrepriser i Danmark ved motorvejsarbejder Herefter har der været udført 6 broentrepriser og 2 motorvejs-entrepriser (ca. 25 km) i totalentreprise
Entrepriseformer i Danmark Fag-/hovedentreprise: Bygherren projekterer og fører tilsyn Udbudskontrolplan udfærdiges af bygherren og kontrol-plan udfærdiges af Entreprenør og Bygherre Bygherren forestår fagtilsyn Bygherren udarbejder ”som udført” dokumentation
Entrepriseformer i Danmark Totalentreprise: Kvalitetssikringen bestemmes af: Entreprenørens tilbud Udbudsmaterialets bestemmelser Kontrol og dokumentation på basis af entreprenørens egen kontrolplan Entreprenørens fagtilsyn Entreprenøren udarbejder ”som-udført” Motiveringen af entreprenørens personale
Krav til tilbud Oplysning om: Entreprenørens eksisterende KS-system Planlagte entreprisespecifikke KS-system Indholdsfortegnelse Plan for udarbejdelse, implementering og opfølgning Fravigelser fra DS/EN 9001 Strukturering af kvalitetsplan – samspil med underentreprenørers og rådgiveres KSML-systemer Kvalitetskontrol, klarmelding, projekterendes tilsyn Planlagte procedurer Organisation inkl. KSML-ansvarlig Underentreprenører, rådgivere, leverandører Anvendelse af ProjektWeb
Krav til entreprenøren Krav til entreprenørens KSML-system Entreprisespecifik kvalitetsplan Procedurer Kontrolplaner og tilsynsplaner Diverse oversigter og planer Organisationsplan Dokumentplan …
Krav til entreprenøren Kvalitetsplan Plan for udarbejdelse, implementering, opfølgning Indholdsfortegnelse Organisationsplan inkl. ansvar og beføjelser Mødeplan Kommunikationsplan Grænseflader Dokumentstyring/dokumentstyringsplan Gældende dokumenter Journal med uddannelse og træning Arbejdsprocedurer
Krav til entreprenøren Kvalitetsplan (fortsat) Procedurer for kvalitetskontrol Procedurer for godkendelse og overdragelse/aflevering Styring af ændringer Procedurer for projektering Arbejdsplan for projektering Styring af konsulenter, underentreprenører og leverandører samt oversigt Auditplan Oversigt med udstyr til prøvning og inspektion Styring af afvigelser Styring af korrigerende og forebyggende handlinger
Krav til entreprenøren Kvalitetskontrol Kontrolafsnit Klarmelding Opfølgning hos leverandører og underentreprenører Kontrolplaner Projekterendes tilsyn Dokumentation Løbende (kvalitetskontrol) Tidsfrister (Kvalitetsplan og procedurer)
Vejledning og eksempel Sammenbinding af entreprisespecifik kvalitetsplan og rådgiveres, underentreprenørers og leverandørers kvalitetssystemer Eksempel på indholdsfortegnelse Eksempel på procedure
Sanktioner KS-systemets etablering og implementering Bod hvis ikke tidsfrist er overholdt KS-systemets anvendelse og implementeringsgrad Bod hvis ikke systemet konstateres anvendt Løbende dokumentation Bod og tilbagehold af f.eks. 5% indtil dokumentation foreligger Som udført Beløb (5 mio. DKK) frigives først når tingene er i orden
Spørgsmål Hvad kan vi gøre for at få et bedre samarbejde om dokumentation af kvaliteten? Opstille incitamentsmodeller til bedre samarbejde? Er løsningen mere kontrol? Er tilsynsarbejdet ligeså stort ved totalentrepriser? Motivere entreprenøren til bedre egenkontrol? Øge focus på kvalitet i stedet for produktion?