Matematiske kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Advertisements

Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
FFM og årsplaner Vemmedrup
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
CAS i folkeskolens matematikundervisning 1.Baggrund for CAS-projektet 2.Undersøgelsens design 3.Data 4.Resultater 5.Anbefalinger 1.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
(før), Under og efter læsning
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Praktiske eksempler i samarbejde biologi ↔ matematik Erfaringer fra faget Matematik i Tværfaglige Sammenhæng (TværMat)
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Kvalitetsudviklingsprojektet ”Faglig Sammenhæng” Camilla Rump Om undersøgelse af studerendes forståelse.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Skema og vikardækning.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Skriv til nettet November
Dronninglund 2/2-05.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Fostering Civic Competence Amongst Students - I matematik
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Afsnit 1 Afsnit 2 Afsnit 3 Afsnit 4 Afsnit 5 Afsnit
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
NYT.
Baseline.
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Niveau 2: Hypotesetestning
Forenklede Fælles Mål Matematik
Personlighed og Kompetencer
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
International økonomi for matematikere
Digitalisering af prøver i grundskolen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
En introduktion af Otto
Future Vejle inspiration
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Borgermøde.
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
AF Mads Korsgaard Poulsen
Innovation i matematikfaget
Værktøj 8: Supervision og sparring
Problembehandling er ikke en færdighed v. Adrian Bull
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

Matematiske kompetencer Brandbjerg Højskole, 25. november 2015 Matematiske kompetencer

En lille øvelse 4 – 5 personer i en gruppe I skal hilse på hinanden med et håndtryk. Hvor mange håndtryk er der givet, når I alle har hilst på hinanden med et håndtryk? Hvordan kan I beskrive sammenhængen mellem antal personer og antal håndtryk?

Hvor mange håndtryk? ”Vi skal hilse på en mindre, end antallet vi er i gruppen. Altså hver af de fem personer hilser på fire andre. Men hvert håndtryk ”tæller dobbelt”, så vi skal dividere med 2. 5 ∙ 4 2 =10 𝑛 ∙(𝑛−1) 2

4+3+2+1=10

hjælpemiddel ræsonnement repræsentation og symbol problembehandling kommunikation modellering Virkelighed matematik

”Billede” på kompetence ”Vi giver dem ikke en færgebillet – vi lærer dem at svømme selv.”

”Billede” på kompetence At kunne lave den sammenkogte ret selv.

”Billede” på matematisk kompetence At kunne bruge et kort fleksibelt.

Matematiske kompetencer er et opgør med ”pensumitis”. Et andet faglighedsbegreb! gør det muligt at tale om progression og sammenhæng gennem hele uddannelsessystemet.

Definition af matematisk kompetence Indsigtsfuld parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, der rummer en bestemt slags matematiske udfordringer.

Fælles Mål 2003 Fælles Mål - Matematik Beskrevet i et afsnit i undervisningsvejledningen 2009 Fælles Mål – Matematik Indgår i formålet for matematik Et af de fire CKF’er Beskrevet i læseplan og undervisningsvejledning 2014 Forenklede Fælles Mål – Matematik Indgår i formålet for matematik Et kompetenceområde