Kvalitet i plejen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
EU og det danske sundhedsvæsen
Date :31 1.
Tillid Temadag for AMIR
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Kliniske retningslinjer!
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En faglig og effektiv misbrugsbehandling
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Hvad skal vi bruge digitalisering til? Lisbeth Nielsen Kontorchef Danske Regioner Digitaliser Danmark april 2011.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Specialeplanlægning – status og udfordringer Forårsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 6. maj 2009 Adm. direktør Jesper Fisker, Sundhedsstyrelsen.
Dan Zielke og 1.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Målsætninger på psykiatriområdet
Evidens og accelereret patientforløb
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Pakkeforløb i psykiatrien
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Det nationale kvalitetsprogram
Oplæg v. Malene Herbsleb og Lisbeth Damgaard
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Sundhedsaftale
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Kvalitet i uddannelsen
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Præsentationens transcript:

Kvalitet i plejen

Hvad siger sundhedsloven? Krav til sundhedsvæsenet om at sikre respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse og at opfylde behovet for: Let og lige adgang til sundhedsvæsenet Behandling af høj kvalitet Sammenhæng mellem ydelserne Valgfrihed Let adgang til information Et gennemsigtigt sundhedsvæsen og Kort ventetid på behandling

Hvad siger sundhedsloven? ”Regionerne og kommunerne skal i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne sikre en stadig udvikling af kvalitet og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde m.v”

Hvad er kvalitet i plejen for jer?

Det nationale kvalitetsprogram 2015-2018 Det er en hjørnesten i det danske velfærdssamfund, at vores fælles sundhedsvæsen er velfungerende, effektivt og tilbyder let og lige adgang til behandling af høj kvalitet i hele landet. Visionen for fremtidens kvalitetsarbejde i sundhedsvæsenet er, at kvaliteten skal være blandt den bedste i verden. Alle danskere – uanset bopæl – skal tilbydes en behandling af samme høje kvalitet, samtidig med at der leveres mere sundhed for pengene.

Det nationale kvalitetsprogram 2015-2018 Det overordnede mål: Forbedret sundhedstilstand i befolkningen Høj patientoplevet og erfaret kvalitet Lave omkostninger per behandlet borger

De nationale kvalitetsmål 2015 – 2018 Nedbringe mængden af dokumentation og kontrol af processer. Borgeren/patienten i centrum. Øget fokus på inddragelse af ptt. og pårørende. Sammenhængende borger/patient forløb. Kompetence udvikling af personalet. Konkrete mål der sætter en tydelig retning for kvaliteten af det danske sundhedsvæsen. Mere fokus på god ledelse

Hvad er kravet til jer som SSA ? I kan bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling i leverede offentlige velfærdsydelser med borgeren i centrum. I kan anvende relevante metoder og redskaber til at sikre kvalitet i offentlige velfærdsydelser. I kan arbejde ud fra standarder og kvalitetsmål.

Hvordan kan jeg sikre ovenstående som Social- og sundhedsassistent? Ved at sikre, at borgeren får den ydelse, vedkommende har behov for. Dokumentation. Handleplaner Ved at arbejde efter kliniske retningslinjer. Ved at melde UTH

Redskaber og metoder til kvalitetssikring og udvikling 9.45 -10

Redskaber og metoder til kvalitetssikring og udvikling

Redskaber og metoder til kvalitetssikring og udvikling

Hvad med borgeren/patienten???

Kliniske retningslinjer Systematisk udarbejdet evidensbaseret anbefaling, der anvendes i praksis. Beskriver diagnostik, behandling, pleje, rehabilitering og andet relevant for patientgruppen. Center for kliniske retningslinjer www.kliniskeretningslinjer.dk Regionens elektroniske dokumentsamling, eks. VIP http://www.kliniskeretningslinjer.dk/media/346187/faldvurdering_og_faldfo rebyggelse.pdf I kommunerne, eks. Praktiske procedure i sygeplejen https://www.ppsnett.dk/pps/forside?vn=11.0