Karen Sandfær Lysholm Norbøll

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
institutionsleder Jette Melin
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Forældremøde X årgang.
Kvalitative data/ Empiri
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Nyt ansvar.
De fleste mennesker ønsker at passe
Det autentiske menneske
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Læring, kommunikation og samarbejde
Relationskompetence – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Målrettet kommunikation
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Konflikter og kommunikation
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Kommunikation Modul A.
Troen KAN flytte bjerge Flid har dobbelt så stor betydning for læring end intelligens.
Ansvarlig.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Karen Sandfær Lysholm Norbøll Erfaringer kan virke forceret og /eller ikke gøre en positiv forskel, hvis de bruges ukritisk. At bringe sine erfaringer ind på en bevidst måde og som et aktivt fagligt valg. Det er en vigtig kompetence at udvikle som peer medarbejder! At have tilstrækkelig afstand/afklarethed til ens egne oplevelser. Forstået på den måde, at man ikke bliver opslugt af sine egne tanker og følelser og mister fokus på borgeren. Min egne erfaringer gør dog altid en positiv forskel i mødet mellem mig og borgeren, selvom de ikke italesættes. For der er altid en genklang mellem os, for min historie med kampen med depressioner har i høj grad formet mig til det menneske, jeg er. Karen Sandfær Lysholm Norbøll

Jeg må have noget andet at byde ind med, når mine egne erfaringer ikke er det, der flytter noget og ikke giver mening for borgeren. Karen Sandfær Lysholm Norbøll

ERFARINGS KOMPETENCER ERFARINGS KOMPETENCER SOM OMDREJNINGPUNKT UDDANNELSE LÆRING GENNEM SAMTALER MED BORGERNE PERSONLIGHED KOLLEGAER: SUPERVISION SPARRING RESPONS VÆRDIER ERFARINGS KOMPETENCER LITTERATUR FOREDRAG FORMIDLE ÅBENHED AT TURDE NETVÆRK OG UDDANNELSEMED ANDRE PEERS EVNER OG INTERESSER Karen Sandfær Lysholm Norbøll

Hvis jeg kobler alt det på mine bruger erfaringer, som jeg er og har lært tidligere samt i mit arbejde som peer, så det bliver et samlet hele OG hvis bruger erfaringerne er omdrejningspunktet for det hele. Mit fokus og det centrale, som alt andet sættes i relation til og spejles i. Så tænker jeg, at jeg finder frem til min faglighed som peer. Karen Sandfær Lysholm Norbøll

Vi er i gang med at forme vores eget sprog Vi er i gang med at forme vores eget sprog. Finde vores egne ord for det, vi laver. Det er en nødvendig proces, som jeg tænker kan føre os frem til en fælles faglig identitet. Karen Sandfær Lysholm Norbøll