Fremtidsværksted som vej til uledsagede unge flygtninges stemmer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: De nye kvinder stemmer i
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereformen – optimering af barndommen?
Supervision og faglig feedback
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Analyse af praksis.
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Afslut Frem >>
Værktøj til fremtiden - scenarier for vort kvarter
Viden over vandet Et Interregprojekt mellem Sverige, Norge og Danmark blue water paint, Kristian M, Flickr.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ph.d.seminar på Københavns Universitet DennisRasmussen 14. November 2007 Erfaringer med ph.d’ere i Nordea – et møde mellem to verdener…
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Projekt Skulk Hvorfor Projekt Skulk? Hvorfor gå i skole?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Lærerprofessionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
DISPOSITION 1: INDLEDNING Tanja 2: KONFERRENCEN Målet for konferrencen Hanne Jacob Jaskovs indlægTine Helli Skærbaks indlægKent Fremtidsværkstedet som.
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Stop Stress Konference Forskning og samhandling Ved workshop: Organisationsudvikling på kvindedominerede arbejdspladser Oplæg ved Mia Husted og Ditte Tofteng.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Øvelse 1: First Impressions
FOA - et lederfagforbund Landsmøde for ledere maj 2011, Vejle.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
HVORDAN SKABER VI KONSENSUS OM EN HØJ FAGLIG STANDARD? UDVIKLING AF KLINISKE RETNINGSLINJER PÅ TVÆRS AF SEKTORGRÆNSER Peter Bagger Praktiserende speciallæge.
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Skab et Samarbejde med Synergi
Bachelorprojektvejledning?
Børn med særlige behov i dagplejen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Statusrapport Vejledning
- og hvordan du undgår dem…
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

Unge uledsagede flygtninges stemmer Oplæg til NUVO seminar 2017 Lektor ph.d. Lars Aagerup lca@pha.dk

Fremtidsværksted som vej til uledsagede unge flygtninges stemmer Baggrund: Et forskningsprojekt om uledsagede unge flygtninges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark og samspillet mellem de unge og deres institutionelle rammer og vilkår i hverdagen I samarbejde med Roskilde Kommune, Dansk Røde Kors, Udlændingestyrelsen, PH Absalon og UCC, støttet af Velux Fonden

Metode: Etnografisk inspireret feltarbejde - og i dag især: Fremtidsværksted

Fremtidsværkstedet Udviklet i 1960´erne af Robert Jungk i Østrig En metode der bestræber sig på at skabe en ramme, hvor deltagerne kan formulere kritik, drømme og ønsker for fremtiden i forhold til et emne, der er vigtigt for deltagerne. Demokrati, modstand, forandring: atomkraft, militarisme Det forløber gennem tre faser: kritikfase, utopifase og virkeliggørelsesfase RUCsk udgave: + aktionsforskning = kritisk utopisk aktionsforskning Aagaard Nielsen, Paaby, Nielsen (1988): Hvad kan man lære i et fremtidsværksted? DPT årgang 36, nr. 1, s. 10-13 Jungk, R.: (1998): Håndbog i fremtidsværksteder. Politisk Revy.

Fremtidsværkstedets regler: Kun udsagn til den fase, man er i: Kritik Utopi Virkeliggørelse Ingen diskussioner Alle udsagn er gyldige og skrives op på vægaviser

Erfaringer med fremtidsværksted i vores projekt Forhånds betænkeligheder: Sprog, tolke De unges baggrund i militærdiktatur – kan de sige deres egne meninger? Erfaringer: Først i gang og forstå formen, kunstigt Mere og mere alvor Til sidst total optagethed Budskaber, der ikke kommer frem i hverdagen ”TV, statsminister!”

Resultater – vores analysetemaer Fællesskab og individualitet Hvordan får jeg hul på Danmark - og verden? Skole, uddannelse og fremtidsdrømme  

Resultater: formidling af de unges budskaber Formidlet i to netaviser: Kommunen.dk og Altinget Genlyd i kommunen og forandringer De to UC´ers hjemmesider Symposium og konference Afsluttende rapport

Vurdering af fremtidsværksted som metode Empirigenererende og aktionsforskningsagtig Virkede: de unge perspektiver og erindringer kom frem ikke mindst kritiske og smertefulde udsagn Stramme regler highlightede de unges udsagn Emotionerne ikke tog overhånd Deres udsagn fremstod klare som udsagn om en social virkelighed Fordel at kende de unge først

De unges feedback ”I har forstået os rigtigt” ”En lettelse at udtrykke vigtige og svære ting” Som vi ellers ikke giver udtryk for og blive hørt ”Det giver os håb for fremtiden”

Spørgsmål? Kommentarer? Tak for nu!  Diskussion Spørgsmål? Kommentarer? Tak for nu! 