Uddannelsesplanen
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Afsættet for revidering af uddannelsesplanen: Projekt Målrettede Forløb Fyraftensmøder Workshop med unge fra produktionsskolerne i Randers. Oplæg til drøftelse fremgår af næste slide Større ensartethed i uddannelsesplaner
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Hvordan kan UU´s uddannelsesplan bidrage til at den unge vælger produktionsskolen på et velovervejet grundlag produktionsskolerne modtager de unge på et så oplyst grundlag som muligt.
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Helhedsvurdering ved optagelse på EUD/ Temaer i arbejdet med uddannelsesparathed i grundskolen: • Motivation for uddannelsen og lyst til læring • Generel viden om forventninger og krav til at gennemføre erhvervsuddannelsen • Selvstændighed og ansvarlighed, herunder om ansøgeren kan tage initiativ til opgaveløsninger • Mødestabilitet, herunder rettidighed og lavt fravær • Samarbejdsevner • Respekt, herunder at udvise tolerance
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Temaer: Uddrag af Randers Produktionshøjskoles opmærksomhedsnøgle. (Lærerens observationsværktøj i forbindelse med RKA) Mødestabilitet Vil eleven have en uddannelse? Fysiske mentale forudsætninger Kan eleven samarbejde i et arbejdsfællesskab? Er eleven vedholdende? Viljen til at ville noget med andre Netværk i forhold til uddannelsesforløbet Er eleven i stand til at træffe et valg på sigt?
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Rammesætning af den unges refleksion under udarbejdelse af Uddannelsesplanen ud fra følgende temaer og markører Uddannelsesmål / delmål. Obs. EUD adgangskrav Mødestabilitet Almene teoretiske forudsætninger/ uddannelseshistorik Håndtering af sårbarhed.. Familieforhold af særlig betydning. Motivation for uddannelse/ produktionsskoleforløb. Særlige opmærksomhedspunkter: (F.eks. En koldstarter)
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Uddybning af markører i uddannelsesplanen: Har den unge et tydeligt mål? Har den unge ikke været i gang med noget i lang tid? Karakterer/ opfyldt adgangskrav til EUD? Hvordan beskriver den unge sig selv ift. de udfordringer hun møder? Ordblind/ specialklasse Misbrug, adfærdsvanskeligheder Motivation: Rettet hen imod noget/ væk fra noget. Angiver vejleder at der er behov for et møde tidligt i opstarten?
Uddannelsesplanen til produktionsskolerne Hvilke erfaringer har I i forhold til: - fysik placering af UU vejleder( i UU på Produktionsskolen, x..?) - den unges start på produktionsskolen? Uddannelsesplan skrives før skoleforløb eller først 14 dage inde i forløbet? - forventningsafstemning mellem UU og produktionsskolen