Afgangen fra FAM - stafetmetoden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Simpelt design Hurtigt overblik Relevante nyheder - skræddersyet til den enkelte person.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Identifikation af spild
Erfaringer fra SAMBA-projektet
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Sygeplejerske Lone Woelders
Convergens / Mads Anker Højlund
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Kan omsorg accelereres?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
TEAMWORK/SAMARBEJDE HVEM ER INVOLVERET I DEN PALLIATIVE PATIENT? Anna Weibull maj 2008.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Patientforløb for onkologiske patienter
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Sygeplejens virksomhedsfelt
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
FAM i Odense og Svendborg Nyt OUH – MiFam: ATC og CAP – MAS April 2009 v/ Jens Peter Steensen, OUH (og Niels Dieter Röck og Michael Hansen-Nord)
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Surgical Home: Ansvar for patienten efter udskrivelse Jens Aage Kølsen Petersen Funktionsleder, overlæge, PhD, klinisk lektor Afsnit for forberedelse og.
På vej mod et nyt OUH…! Center for Accelererede Patientforløb CAP Odense Universitetshospital SAS Radisson, H.C. Andersen 26. marts 2009.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hospitalsenheden VEST
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
FAM – Esbjerg - Grindsted
Sektorovergange Tidsforbrug ved modtagelse af patienter fra indlæggelse Opgørelse fra undersøgelse 2016.
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
MTV af Demens: Organisation
De pårørende i beslutningsrummet
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
4. Formel kommunikation Beskriv sundhedsvæsenet krav til patienten som aktiv medspiller. Om patienten forebygger. Om fremmøde. Opfordre til at tage pårørende.
Den Danske Kvalitetsmodel
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Intelligent opgaveglidning
Klinisk biokemi frem mod 2020
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Afgangen fra FAM - stafetmetoden V/ direktør Jens Peter Steensen Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus

FAM giver mulighed for hurtige og driftseffektive patientforløb med høj klinisk og patientoplevet kvalitet. Men: overflytning fra én afdeling til en anden koster erfaringsmæssigt et ekstra indlæggelsesdøgn tab af information og manglende fokus ved overlevering det er dyrt, frustrerende – og farligt Udfordringen er at undgå tab af viden og tid ved overlevering fra FAM til efterfølgende afdeling/”instans”.

Ingen universalløsninger – først og fremmest FOKUS på problemerne ved overlevering Væsentligt er bl.a. at procedurer ved overflytning er så nemme som muligt, at alle informationer er tidstro og synlige for alle, der har brug for informationerne, at der gøres status OG lægges plan for det videre forløb inden overflytning - overflytningen skal have et formål at patienten ikke slippes før man kan mærke, at modtageren har fat (stafetmetoden)

Standardprogrammer skal ikke kun omfatte indlæggelsesforløbet i FAM, men også overflytningen til næste afdeling Ved overflytningen fra FAM Opdateret klinisk information – hvad er udført, hvad ventes der på, hvad mangler? Formålet med overflytningen Hvad er den umiddelbare videre plan for patienten? Al ”den øvrige information” (samtykke, info-materiale, pårørende, socialt, bestilte tider til undersøgelser etc.) – tidsrøvende og forsinkende, hvis ikke klart oplyst. Og dårlig patientoplevelse.

Stafetmetoden – patienten slippes først, når man kan mærke at modtageren har fat. Nogle forudsætninger er bl.a.: IT-systemer, der fungerer og kan udvikles i takt med at behovene klarlægges Tjeklister – der ideelt genereres ”automatisk”, så energien kan rettes mod selve overleveringen – og ikke mod at samle data sammen Rutiner og kultur, hvor der er FOKUS på overleveringen af den enkelte patient Har modtageren forstået informationen og er klar til umiddelbart at gå videre med patienten?

Stafetmetoden Har modtageren forstået informationen og er klar til umiddelbart at gå videre med patienten? Øget sikkerhed – direkte og konkret kommunikation fra ”aflevereren” til modtageren af patienten Øget patienttilfredshed – kan straks mærke, at den nye afdeling er fortrolig med status i sygdomsforløbet

Afgangen fra FAM – til fx hjemmet Nye patienter kan ikke komme ind i FAM, fordi andre venter på at komme ud Der går masser af god energi tabt, når personalet administrerer ”overfyldthed” Patienterne oplever dårlig kvalitet ved udskrivelsen – og beskeden eller ingen hjælp til at finde hjem Ventetiden bliver lang og besværlig - i trælse omgivelser

Udslusningsområde? Etablering af et særligt udslusningområde, indrettet til formålet Ikke-klinisk personale til at håndtere praktiske ting ved udskrivelsen Samtalerum, internet, apoteksudsalg etc. Kun for FAM eller for hele sygehuset?