Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Rygevaneundersøgelsen
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Anerkendende refleksion
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Mindreåriges patientrettigheder
Baggrunden for indførelsen af PALS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Muligheder og rettigheder
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Nødværge og nødret
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Det handler om eleverne
Kontakt til deltagerne
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Specialundervisningens rammer
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FIR morgenmøde 22. november 2018
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden Private opholdssteder Alle døgninstitutioner

Lovens ordlyd § 4. Lederen af et anbringelsessted efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service kan fastsætte en husorden, der angiver de nærmere regler og retningslinjer for ophold på institutionen. Stk. 2. Børn og unge, der er anbragt på et anbringelsessted, som har fastsat en husorden, jf. stk. 1, skal gøres bekendt med denne. Husorden

Overordnet formål Voksenansvarslovens § 4 lovfastsætter adgangen til på opholdssteder og døgninstitutioner at fastsætte en husorden, der angiver de nærmere regler og retningslinjer for ophold på institutionen eller opholdsstedet. Hvorfor en husorden: For at en institution eller et opholdssted kan fungere i overensstemmelse med formålet, kan der være behov for at fastsætte regler og træffe beslutninger om driften. Det gælder eksempelvis tiltag og reguleringer af f.eks. børn og unges ophold på institutioner og opholdssteder. Reglerne skal kunne begrundes i institutionens eller opholdsstedets formål. § 4 angiver, at det er lederen, der har ansvaret for en husorden Det bestemmes endvidere, at de anbragte børn og unge skal gøres bekendt med en eventuel husorden Husorden

Formål i forhold til anbragte børn og unge En husorden med regler og retningslinjer for livet på institutionen kan skabe klare og faste rammer på anbringelsesstedet En husorden kan være et redskab til at lære anbragte børn og unge at begå sig i fælleskabet En husorden kan understøtte, at personalet kan varetage deres opgaver bedst muligt En husorden med faste og klare regler kan skabe en forudsigelig hverdag for de anbragte børn og unge, som sikrer deres opvækst, trivsel og udvikling En husorden med faste og klare rammer kan forebygge konflikter og magtanvendelse Husorden

Overblik En husorden er En generel forskrift fastsat af en institution, der er gældende for institutionen, og som har til formål at sikre institutionens overordnede funktion. En husorden bør være skriftlig. En husorden gælder Som udgangspunkt for alle på institutionen, idet der skal foreligge en saglig grund til at gøre forskel. En husorden skal Være kendt af de personer, som er omfattet af fastsatte regler og retningslinjer. En husordens regler og handlinger ud fra disse må ikke Indsnævre den personlige frihed eller privatlivets fred uforholdsmæssigt eller på anden måde være byrdefulde. Husorden

Indhold En husorden kan fx indeholde: Tilkendegivelser af respekten for hinanden og hinandens ting, o.l. Standarder for, hvordan de anbragte børn og unge inddrages i planlægning af dagligdag og aktiviteter Standarder for rengøring og hygiejne Regler for ophold i fælles opholdsrum, rygning mv. Regler om sengetider, spisetider, og hjemmetider om aftenen Regler om brug af elektroniske kommunikationsmidler Regler om besøg og eventuelt overnattende gæster Forbud mod mobning, euforiserende stoffer og genstande, der kan bruges som våben Husorden

Håndhævelse Pædagogisk tilgang ved overtrædelse af husordenen (dvs. der kan ikke anvendes fysisk magt til at håndhæve en husregel) Der vil om nødvendigt kunne anvendes fysisk guidning, når mindre indgribende tiltag har vist sig utilstrækkelige Mindsteindgrebsprincippet skal iagttages Der skal løbende pædagogisk arbejdes med at forebygge, at der opstår usikkerhed og konflikter om anbringelsesstedets husorden Husorden

Retskilder Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 619 af 8. juni 2016), § 4 Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om folkeskolen (Lov nr. 647 af 8. juni 2016) Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1543 af 13. december 2016), § 3 Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1544 af 13. december 2016), § 3 Vejledning til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Vejl. nr. 10370 af 21. december 2016), pkt. 48-50. Husorden