Partnerskaber – erfaringer udefra

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelse i Praksis – 4. aften
Advertisements

1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Hvad er mål/resultat (output)?
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Hvordan skaber vi sammen det mest udbytterige samarbejde mellem råd, nævn og kommune? Sådan gør vi.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
fremtidig rapporteringspraksis
krav, dokumentation, opfølgning og erfaringer
GTS årsmøde 2016 Lisa Nørrelykke Nissen
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Skolernes kvalitetsrapport
Fyraftensmøde Det gode monitoreringsbesøg
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Fælles ledelsesgrundlag
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
It i undervisning og læring
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Strengthening the Disability movement in Ghana - Phase III
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Vejledning i validering
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Hvad lærte vi af projektet?
Projektplan for virksomheden
Nye bud på koblinger mellem bæredygtighed og pædagogik
2. Virksomhedens interessenter
Visionære Regionale Udviklings Planer
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Rolle og arbejdsområder
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Visionære Regionale Udviklings Planer
Core Curriculum FOHNEU
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
SAM.I strategi proces
- TOOL TIL OVERBLIK OG RAPPORTERING
DAYWD: Danish Association of Youth With Disabilities
Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Partnerskaber – erfaringer udefra Fyraftensmøde hos DH Af Dorte Jørgensen, 3F

Emner Nøglebegreber og dilemmaer i partnerskaber Forskellige typer af partnerskaber, tilgange og strategier Partnerskabsstrategi i praksis – partnervalg, partnerskabsfaser, tillægsværdi

Typer af partnerskaber Hvor er I med Jeres partnerskaber? Hvor vil I gerne bevæge Jer hen? Hvorfor?

Mere end blot aktiviteter…. Partnerskab Læring Udvikling Nord-partner Syd-Partner Aktiviteter Resultater Virkning

Valg af partnere – 3F’s tilgang Kontekstanalyse inkl. analyse af aktører (stakeholder analysis) Relevant branche i landet Repræsenterer sårbare arbejdere (rettigheder eller fattigdom) Er legitime repræsentanter for arbejdere i en given branche 3F’s komparative fordele – vi kan lægge værdi til deres egen udvikling Solidaritet Matchende værdier og mål Resultat af organisationsundersøgelse og kapacitetsbehov

3F’s Partnerskabsdefinition & tilgang 3F definerer partnerskaber som ‘a voluntary alliance based on mutuality, equality and shared values, goals and strategies’ 3F baserer partnerskabet på partnerens EGEN strategiske plan (hvis de har sådan en) Partnere rådgives til at udvikle EN holistisk strategisk plan (ikke en plan per donor/partner). Udvikling af en strategisk plan er partner-drevet – aldrig ‘one size fits all’. En vigtig del af rådgivningen/OD Hvis muligt koordineres processen med andre donorer

Diskuter Er det godt når partnerne har flere donorer/partnere? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor er det vigtigt at rådgive partnerne om at koordinere mellem alle donorer/partnere (hvis de har flere)?

Faser i partnerskabet Pilot phase Mature Cooperation Initial ‘project’ cooperation Developing own strategic plan Pilot cooperation and activities Democratic development Administration systems Mature Cooperation Cooperation based on own strategic plan paired with 3F comparative advantages and intervention areas Developing core parts of the partners’ own functions (i.e. education system, collective bargaining)

Faser i partnerskabet Strategic Partnership Develop areas of work at higher level, often advocacy and experience exchange Advise and build capacity of other partners Solidarity Partnership without financial support But included in regional activities and contribute to regional sustainability Contact is kept

Diskuter Hvordan ved vi om vores tilgang er bæredygtig? Hvorfor har vi brug for at definere en udvikling i partnerskabet?

Partnerskabscyklussen

Operationalisering af partnerskabet Udover den overordnede vision, definitioner, principper og hensigter med partnerskaber, skal processen kunne styres: Hvert led i cyklussen skal defineres Værktøjer skal udvikles til hvert led Roller og ansvarsområder defineres Exitstrategi/bæredygtighedsstrategi defineres i starten

Hvad kan vi som partnere bidrage med? Rådgivning Teknisk assistance Finansiel støtte Solidaritet

Rådgivning Alle processer, der lægger værdi til partnerens egen indsats En kommunikationsproces som udvider modtagerens viden og bevidsthed omkring muligheder, metoder, værktøjer, strategier mm. En læringsproces, der går begge veje Monitorering er ikke rådgivning, men er ofte en del af samme proces

Hvad kan vi bidrage med? Specialiseret tematisk viden (3F: Arbejdsmiljø, tekniske/arbejdsmarkedsuddannelser, overenskomstforhandlinger, social dialog, politikudvikling og påvirkning…) Teknisk kunnen (digital regnskabsførelse, administration, opbygning af databaser, produktion af informationsmateriale, brug af internettet…) Metodisk kunnen (uddannelsesbehovsanalyser, facilitering af processer, planlægning (evt. ved brug af LFA), kønsanalyser, strategisk planlægning…)

Hvad kan vi bidrage med? Organisatorisk erfaring og viden omkring “best practice” national/internationalt i bevægelsen, systemer, demokrati/ansvarlighed i organisationer Vores mulige tillægsværdi skal være defineret overfor partneren og os selv ved samarbejdsstart Den skal være reflekteret, læringsbaseret og dokumenteret

Hvordan ved vi om det virker? Vi måler og analyserer hele tiden resultater af aktiviteterne Vi skal blive ligeså gode til at definere og analysere selve partnerskabet Hvordan vi arbejder sammen? Hvordan er relationen og magtforholdet? Hvad virker/hvad virker ikke? Gavner vores rådgivning partneren eller er det noget andet de har brug for? Har vi overhovedet kapacitet og kompetencer til at bidrage med noget til partneren/og hvis ikke hvor finder vi den så? Hvad kan gøres bedre?