To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Rundt om Marmorkirken II
”Du må ikke bryde et ægteskab!”
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Hvad vil det sige at leve i tro?
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Munke og kloster.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Å.
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
Evangeliets fjender Enemies of the Gospel Vrăjmaşii evangheliei.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
Kate-QUIZ-mus.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Kristen i dag Identitet: Hvem er Jesus?. Sidste gang... Kristendom ikke først og fremmest love og regler, Men EVANGELIET om Jesus KRISTUS.
Hebr. 4:12 For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben.
Lidelsens problem (teodicé)
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Quiz om kristendom Klik.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Reformation.
Reformation.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. APRIL 2016 SOGNEDAG ØSTER HORNUM PROFESSOR (MSO) ANDERS-CHRISTIAN JACOBSEN AARHUS UNIVERSITET ARTS.
De ti bud Jeg er Herren din Gud. De første bud Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke.
Om forfølgelse Kristne bliver stemplet som fjendtlige og udsættes for diskriminering, anholdelser, tilbageholdelser, tortur og endda offentlig henrettelse.
Kan en kærlig Gud dømme mennesker? Gud er kærlighed. Det står selv i Bibelen. Han elsker hele verden, altså alle mennesker. Hvorfor i al verden har han.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
Kirkens kommunikation - Hvordan får vi budskabet ud? PROGRAM ● Introduktion og præsentation ● Hvad er kommunikation? En kommunikationsmodel ● Verdsligt.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Ingen billig nåde 1.Johannes 1:5-2:2. 1.Johannes 1:5-10 Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der.
Galaterne 1-2 Nåde og Fred fra Gud Fra Paulus, apostel, ikke fra mennesker, ikke udsendt af et menneske, men af Jesus Kristus og Gud Fader,
Søndag, den 26.april 2009 Apostolsk Kirke i Århus Et fornyet fællesskab.
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Hvad skal vi gøre? Ap. G. kap 2, v Nikolaifællesskabet d. 18/ Christian Backer Mogensen.
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
Ølgod kirke 10. april 2011.
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
S1.
Ølgod kirke 29. maj 2011.
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
Bogtrykkerkunsten Fra Gutenberg til Google Bogtrykkerkunstens betydning for udbredelsen af Luthers tanker på reformationstiden – frem til nutidens deling.
Kristus i os – Hvad betyder det?
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
”Jeg tror på Jesus Kristus” … 2. del
Hvem har magten: Kristus, kejseren eller Konsumerismen?
FILMANMELDELSE MARTIN LUTHER.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Jeg lover Dig, min Gud, fordi Du satte min fod på frelsens klippe.
001 - O, gid med tusind tungers magt 1, S1
066_Jesus, Frelser og befrier 1, S1
Livets Ord Februar 2018.
Præsidiet for Reformationsjubilæet 2017
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
“Glæd jer altid i Herren!” (Fil 4,4).
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Menigheden - privilegier og ansvar
394 – Min hånd jeg rækker mod dig, Gud 1, S1
Præsentationens transcript:

To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke. Martin Luther 1483-1546 To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke.

Hvem var Luther? Luther var en tysk munk. Luthers tanker og kritik af (den katolske) kirke blev dét, der startede reformationen. Efter reformationen opstod den kristne retning der ”protesterede” mod kirken – protestantismen.

Tanker hos Luther, der blev startskud til reformationen: Luther var forfærdet over den måde, som kirkens folk administrerede kristendommen på. Hans kritik gik primært på følgende ting: Aflads (og relikvie)handlen. På Luthers tid kunne man hos kirken ”købe” aflad/tilgivelse for synder, som man havde begået. Kirken udnyttede de troende økonomisk! Kirkens skriftsmonopol. Kun præsterne kunne læse (og dermed fortolke!) biblen, dvs. Guds ord & vilje. Dette udnyttede de til at manipulere med de uvidende troende!

Reformationens årsag, begivenheder og ændringer Luther får sit ”reformatoriske gennembrud” ved at læse Paulus’ ”Den retfærdige skal leve af tro”. Dette betyder, at frelse KUN kan fås af Gud, mennesket kan intet selv (heller ikke fx købe aflad). KUN tro og IKKE handlinger kan give frelse. I 1517 slår han sine 95 teser – kritik af den katolske kirke - op på kirkedøren i Wittenberg, og hér starter reformationen officielt. Luther oversætter Biblen fra latin til tysk – nu kan ”alle” selv læse den, og præsternes monopol brydes altså!

Luthers to-regimentelære På Luthers tid kom al verdslig magt fra Gud via kirken i et hierarkisk forhold – al oprør var derfor i sidste ende et oprør mod Gud! Luther siger, at præster også er syndere, de har ikke patent på Guds ord. Fordi ingen kan ”stå imellem” Gud og menneske (præster fx), skal magten deles op i to ”regimer”, dvs. to sfærer: Et verdsligt og et åndeligt.

De to regimenter: De to styreformer ”Derfor har Gud oprettet de to styreformer; den åndelige, som ved hellighånden skaber kristne og gode mennesker under kristus og den verdslige som bremser de ikke-kriste og onde mennesker så at de udadtil er nødt til at holde fred” Det verdslige regimente (sværdet): Gud vil det sådan, at der skal være en øvrighed, som kan holde orden. Det skal der være, fordi kun ganske få er sande kristne! De sande kristne har ikke brug for ”sværdet”, de handler jo ifølge det dobbelte kærlighedsbud. Men de andre er syndige og vil, hvis de får lov, hærge og ødelægge. De skal holdes nede! (ellers ”slagter løven lammet”). Hvordan denne øvrighed skal indrettes, må mennesket selv bestemme. Det åndelige regimente (ordet): Dette er mellem mennesket og Gud, ingen anden magt må blande sig i dette.