Oplysningstiden Ludvig Holberg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Med særligt henblik på Ludvig Holberg
”Intet” af Janne Teller
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Projektopgave klasse.
Drama og æstetiske læreprocesser
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
P O R T R Æ T A F Ludvig Holberg. I N D H O L D S F O R T E G N E L S E Portræt af Ludvig Holberg Kapitel 1- Holbergs baggrund Kapitel 2 - Rejser Kapitel.
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Kanonforløb 2qy.
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Analyse af noveller.
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Nykritisk analysemetode
Portræt af: Ludvig Holberg Malet af: Jørgen Roed i 1847.
. Med kærlige hænder, Jesus mig rører Mel.: Timon Müller 2013 Tekst: Line Nielsen 2013 Over Joh 13,1-17.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Livets Ord Januar 2016 Kommentar af Fabio Ciardi (OMI)
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Dansk litteraturhistorie Et kort overbliksforløb.
Den sene enevælde En herremandsfoged straffer en ulydig bonde ved at sætte ham på en træhest Op gennem den sene enevælde fik bønderne mere.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Ungdommens Folkemøde
“Thi Kristi kærlighed tvinger os” (2 Kor 5, 14).
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Prædiken.
Gud vær min styrke for livet
Englandskrigene.
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
En ung dame ventede på sit fly i en stor lufthavn
Kom og stem og gør en forskel din stemme kan være afgørende
Demokrati og involvering
Brikker til litteraturhistorien
Vi ved godt, ingeniører ikke praler – men vil du ikke nok gøre en undtagelse? Engineer the future har med succes skabt en række portrætter af unge ingeniører.
Min Gud, at være her! At se din herlighed;
Nåden Nåden er din dagligdag, 2. Nåden er den kærlighed,
Hør Peter Mel.: Timon Müller Tekst: Line Nielsen.
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Solen stiger, se det lysner
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Hellebjergsangen Tæt ved sø og skov og strand
Personlighed og Kompetencer
Du, som gir os liv og gør os glade
Denne morgens mulighed
MUNDTLIG FREMSTILLING
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
Arbejdsglæde & samarbejde
350 – Nåden er din dagligdag 1, S1
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
I Herrens vingårds-svende 1, S1
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Præsentationens transcript:

Oplysningstiden Ludvig Holberg JEPPE PÅ BJERGET (1722) Oplysningstiden Ludvig Holberg

Analyse af drama I skal lave en kort analyse af tekstuddraget fra Jeppe paa Bjerget (1722). Analysen skal komme omkring: Hvordan kan man umiddelbart se at teksten er et drama og ikke lyrik eller epik? Hvad er intrigen i stykket? Hvilke temaer er i spil? Beskriv de vigtigste personer Hvad er de udtryk for Hvordan passer de ind i oplysningstiden – hvad er deres plads og funktion i samfundet Hvad er de(n) overordnede morale? Perspektivér stykket til nutiden, litteraturhistorien, andre tekster etc… BONUSSPØRGSMÅL: Hvem gør Holber grin med – og hvorfor?

Intrigen Hvad er intrigen i stykket - Hvad er omdrejningspunktet? Der vendes op og ned på hovedpersonen Jeppes liv (= han vågner op i Baronens seng) - Der vendes op og ned på den sociale orden – Jeppe indser (måske) dette.

Intrigen Dårskab & Naragtighed Ubalance Social uorden Kaos Opdragelse Orden Dårskab & Naragtighed Ubalance Social uorden Intrigen (Den komedie Erik Lakaj og de andre spiller med Jeppe) Narren (Jeppe) manipuleres Konflikter fx hængningen af ridefogeden Erkendelse (af den sociale orden) og fornuft (at den er som den er) Harmoni Social orden genoprettes Normalitet (Jeppe tilbage på møddingen)

Tema(er) Sociale klasser Stavnsbønder >< baronen Alkohol (Dårskab) Fornuft – de fornuftige folk, der passer deres job m.m. – fx Mille der forsøget at tale Jeppe til fornuft (uden held!)

Personer Jeppe: - Alkoholiseret – Det eneste der optager ham – Virkelighedsflugt - Fæstebonde - Smådum/Nar Erik: - Primus motor Ridefogeden: - Usikker - Undskyldende - Uærlig? Baronen: - Personifikation af fornuften – Ham der indser at det nær var gået galt! - Ret til alt! (magthaver)

Morale Den undertrykte ender (hurtigt) med selv at blive undertrykkeren Den sociale orden (i oplysningstiden) er fornuftig. (Skomager bliv ved din læst)

Perspektivering

Perspektivering

Perspektivering

Bonusspørgsmål Hvem gør Holberg grin med? Hvorfor? Hvem er målgruppen? Hvor blev komedien vist? Hvilket syn havde man på sociale klasser i oplysningstiden? Man blev bekræftet i at de lavere klasser skulle forblive lave klasser Måske genkender tilskueren sig selv?