PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Advertisements

Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Folkeskolens afgangsprøve
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Studieretningsprojektet
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Præpositioner med akkusativ
Portfolio IT B.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Fagenes mål og den nye prøveform
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Titel på kursuspræsentation
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9

Den mundtlige prøve i FP9 tysk Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: redegørelse for et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema (cirka 5 minutter) 2. del: samtale ud fra et spørgsmål, som trækkes inde til prøven (cirka 8 minutter). Dette ligger inden for et af de fire andre temaer, vi har arbejdet med

Valg af tema Eleven skal vælge et af de fem temaer, vi har arbejdet med i løbet af året: Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

Valg af underemne Österreich: Sport in Österreich Når eleven har har valgt sit tema, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland Oktoberfest Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars

Tekster til underemnet Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af kilder, som både kan bestå af tekster fra pensumlisten eller nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren. Der er krav om, at der skal bruges mindst 2 teksttyper som kilde.

Dispositionen Er på tysk Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde: Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages + et punkt med ”Meine Meinung”, hvor du tager stilling til dit emne Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 forskellige teksttyper) Lærerens og elevens underskrift.

Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Persönliche Interesse - Meine Familie - Viel Fuβball - Mein Jahr in dieser Schule 1. Fuβball in Deutschland - Entwicklung der letzten 50 Jahren - Die Bundesliga - Bedeutung für Deutschland - Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga 2. Deutschlands Nationalmannschaft - Die wichtigsten Spieler - Ost- und Westdeutschland - Weltmeister 2014 3 Meine Meinung - Die Bedeutung des Fussballspieles Quellen Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von die Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August 1961. Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989   2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på dispositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster. Varighed: 5 minutter At præsentere ens underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. (Ikke noget længere detaljeret referat af de valgte prøvetekster) Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

2. del: samtalen Den sidste del af den mundtlige prøve er en samtale på baggrund af et igangsættende spørgsmål/oplæg, som eleven trækker. Varighed: 8 minutter Dette spørgsmål hører under et af de fem andre temaer (Hvis du selv har valgt Jugendliche und die Medien, trækker du et spørgsmål indenfor enten Schule und Zukunftspläne, Berlin, Österreich eller Das ist Deutschland)

Eksempler på spørgsmål: Schule und Zukunftspläne: Wie kann man das deutsche und dänische Schulsystem vergleichen? Das ist Deutschland: Was ist typisch Deutsch, deiner Meinung nach? Jugendliche und die Medien: Welche Medien benutzen Jugendliche in Dänemark und Deutschland? Berlin: Was kann man in Berlin erleben? Österreich: Was kann man in Österreich erleben?

Arbejdsgangen Eleven vælger et af de fem temaer Hver elev definerer et emne inden for det valgte tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

Arbejdsgangen Der gives ca. 8-10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

Held & lykke Hals & Beinbruch FP9