OSO opgaven på Midtjysk - I en ny form
Begrundelse for en ny form for OSO Motivation Vedkommende Ændring af meget faste rammer omkring fremlæggelser Meningsgivende Sammenhæng med nutid og fremtid Boost for lærerne
Indhold En kort skriftlig opgave på minimum 3 sider og max 5 sider Et jobansøgning En jobsamtale Feedback
Indledende aktiviteter På kontaktgruppemøder Arbejde med styrker og kompetencer: Styrkekort og Lifeperformance Jobsamtale case Arbejde med skrivning af ansøgninger i dansk Oplægsholder: Gode råd om Jobrekrutering
Skriftlig opgave Forside og layout Indholdsfortegnelse Begrundelse for valg af Uddannelse og Job Beskrivelse af uddannelsesvejen Dig i din ønskede uddannelse og dit ønskede job – beskriv nedenstående Hvordan passer din ønskede uddannelse og dit ønskede erhverv til lige præcis dig og de styrker og kompetencer du har? Hvilke udfordringer giver det dig? Hvordan ser en arbejdsdag ud for dig, hvis du ender med at nå det mål, du har for dit liv lige nu? LAV ET TELEFON-INTERVIEW MED EN DER ARBEJDER INDENFOR DIT VALGTE OMRÅDE OG BRUG INTERVIEWET I DIN OSO-OPGAVE. BRUG BLANDT ANDET INTERVIEWET TIL AT BLIVE KLOGERE PÅ OVENNÆVNTE. Kort beskrivelse af arbejdsprocessen Afslutning Kildeangivelser Bilag Du skal lægge dit interview og din jobansøgning og stillingsopslaget ind som bilag.
Jobansøgningen Skal så vidt muligt tage udgangspunkt i et konkret stillingsopslag Inddragelse af styrker og kompetencer – personlige - faglige - andre forudsætninger for jobbet Klare guidelines omkring – hvad der skal med Nyuddannet CV
Jobsamtalen Kontaktgruppevis ”Chefer” for en dag – (18 forældre med jobrekruterings erfaring) Kontaktlærer - Observatør Elever – Tildeles forskellige roller Uddybende spørgsmål Feedback Vært
Samtalen
Feedback Kontaktlærer – i ft. Skriftlig opgave og jobsamtale Chef – ansøgning og samtale Elever – samtalen Som udgangspunkt fik alle job, men i år gives der også skriftlig udtalelse
Struktur - Lærerens rolle: Vejleder for sin egen kontaktgruppe Læse opgaver + ansøgninger osv. igennem. Kommunikere med den eksterne ”chef”. Også hvis der er noget ”chefen” skal være opmærksom på ift. en elev. Give mundtlig feedback ift. arbejdsproces, ansøgning og jobsamtale. Skrive udtalelse
OSO forløbet I ugen inden OSO (brobygningsugen) arbejdes der med OSO Mandag og tirsdag i OSO ugen – OSO hele dagen Kl. 16.00 tirsdag afleveres OSO. Herefter sendes jobansøgninger til den eksterne chef I løbet onsdag og torsdag afsættes der 2 timer til at forberede jobsamtalen Fredag – Jobsamtaler fra 10 til 14.30 20 min. Pr. elev inkl. Evaluering og feedback Kontaktlærer møder kl. 9.00 med den eksterne chef for at snakke dagen og eleverne igennem