OSO opgaven på Midtjysk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Obligatorisk selvvalgt opgave
Advertisements

Obligatorisk selvvalgt opgave
OSO.
Obligatorisk selvvalgt opgave
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Præsentation Uddannelse: Cand.mag. PD  vejledning. Risingprojektet/10+: 6 år. Haarby Efterskole: 7 år. Vejl.- og brobygningskoordinator. Engelsk & kulturfag.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Fagprøve - en kort oversigt.
Hvad får man ud af at deltage i et talentforløb? Oplæg v. fuldmægtig Jeppe Winkel Pedersen Integrationsministeriets departement den 10. oktober 2008.
Kontaktlæreren som Mentor
Min Uddannelsesdagbog
Fordybelse i et projekt
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
Studieretningsprojektet
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Elevernes evaluering af grundforløbet
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Forældremøde Ung i Svendborg.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FÆLLES målstyring i matematik
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag 2018.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
En god start på lægelivet
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Ansøgning for dummies.
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
At arbejde datainformeret
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
dho- og sro-evaluering
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

OSO opgaven på Midtjysk - I en ny form

Begrundelse for en ny form for OSO Motivation Vedkommende Ændring af meget faste rammer omkring fremlæggelser Meningsgivende Sammenhæng med nutid og fremtid Boost for lærerne

Indhold En kort skriftlig opgave på minimum 3 sider og max 5 sider Et jobansøgning En jobsamtale Feedback

Indledende aktiviteter På kontaktgruppemøder Arbejde med styrker og kompetencer: Styrkekort og Lifeperformance Jobsamtale case Arbejde med skrivning af ansøgninger i dansk Oplægsholder: Gode råd om Jobrekrutering

Skriftlig opgave Forside og layout Indholdsfortegnelse Begrundelse for valg af Uddannelse og Job Beskrivelse af uddannelsesvejen Dig i din ønskede uddannelse og dit ønskede job – beskriv nedenstående Hvordan passer din ønskede uddannelse og dit ønskede erhverv til lige præcis dig og de styrker og kompetencer du har? Hvilke udfordringer giver det dig? Hvordan ser en arbejdsdag ud for dig, hvis du ender med at nå det mål, du har for dit liv lige nu? LAV ET TELEFON-INTERVIEW MED EN DER ARBEJDER INDENFOR DIT VALGTE OMRÅDE OG BRUG INTERVIEWET I DIN OSO-OPGAVE. BRUG BLANDT ANDET INTERVIEWET TIL AT BLIVE KLOGERE PÅ OVENNÆVNTE. Kort beskrivelse af arbejdsprocessen Afslutning Kildeangivelser Bilag Du skal lægge dit interview og din jobansøgning og stillingsopslaget ind som bilag.  

Jobansøgningen Skal så vidt muligt tage udgangspunkt i et konkret stillingsopslag Inddragelse af styrker og kompetencer – personlige - faglige - andre forudsætninger for jobbet Klare guidelines omkring – hvad der skal med Nyuddannet CV

Jobsamtalen Kontaktgruppevis ”Chefer” for en dag – (18 forældre med jobrekruterings erfaring) Kontaktlærer - Observatør Elever – Tildeles forskellige roller Uddybende spørgsmål Feedback Vært

Samtalen

Feedback Kontaktlærer – i ft. Skriftlig opgave og jobsamtale Chef – ansøgning og samtale Elever – samtalen Som udgangspunkt fik alle job, men i år gives der også skriftlig udtalelse

Struktur - Lærerens rolle: Vejleder for sin egen kontaktgruppe Læse opgaver + ansøgninger osv. igennem. Kommunikere med den eksterne ”chef”. Også hvis der er noget ”chefen” skal være opmærksom på ift. en elev. Give mundtlig feedback ift. arbejdsproces, ansøgning og jobsamtale. Skrive udtalelse

OSO forløbet I ugen inden OSO (brobygningsugen) arbejdes der med OSO Mandag og tirsdag i OSO ugen – OSO hele dagen Kl. 16.00 tirsdag afleveres OSO. Herefter sendes jobansøgninger til den eksterne chef I løbet onsdag og torsdag afsættes der 2 timer til at forberede jobsamtalen Fredag – Jobsamtaler fra 10 til 14.30 20 min. Pr. elev inkl. Evaluering og feedback Kontaktlærer møder kl. 9.00 med den eksterne chef for at snakke dagen og eleverne igennem