Kort om projektet: Planlagt opgaveoverdragelse fra Regionshospitalet Viborg til Viborg og Skive kommuner Fuld enighed og tæt samarbejde Mål at øge deltagelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Advertisements

Kandidaten i klinisk praksis
Workshop 5.
Tværsektoriel kompetenceudvikling på hjerteområdet.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Tværsektoriel monitorering af rehabiliteringsindsatsen for mennesker med KOL og type 2 DM Overlæge, forskningsleder, PhD, Anne Frølich, Afdeling for sammenhængende.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Målsætninger på psykiatriområdet
Velkommen til Lægedage
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Nye ældre – nye muligheder
Indhold, indsatser, implementering
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
KL´s visioner for kroniske patienter
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Ældre sagens sygehusudvalg v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Forebyggelsesafdelingen v/Morten Ørsted Rasmussen, Forebyggelseschef
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Kort præsentation af projektet ”Gode rammer for hjerterehabilitering – et partnerskabsprojekt” Claus Tveskov februar 2009 Claus Tveskov Overlæge, ph.d.
Standardbehandling til alle patienter med akut koronart syndrom: Tbl. ASA 75 mg x 1. Ved ASA-intolerans gives clopidogrel 75 mg x 1 livslangt Tbl. clopidogrel.
Ingelise Juhl, Sundheds- og omsorgschef ,Syddjurs kommune
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Den praktiske erfaring med Triple Aim.
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Shared care Lene Falgaard Eplov, overlæge, ph.d..
DanRIS-Døgn Hvad skal/kan det bruges til Mads Uffe Pedersen 07/
Mål, driver diagram og måling
TOBS og Triple Aim Lotte Maarslet, Sundhedsfaglig konsulent Sundhed og Omsorg, Norddjurs Kommune.
Triple Aim Undervisningsmateriale.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
Faaborg-Midtfyn Kommune: Rygning Andel (%)Antal borgere ≥ 16 år Indbyggere Dagligrygere18, Storrygere9, Vil gerne holde op (blandt dagligrygere)
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Hjerterehabilitering i Danmark lige nu! v/Lene Joensen Akademisk medarbejder Sundhed og Forebyggelse.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Socialdifferentieret Hjerterehabilitering
Middelfart Kommune: Rygning
Implemementerings konference Den
Decentral hjerterehabilitering
Assens Kommune: Rygning
Oplæg v. Malene Herbsleb og Lisbeth Damgaard
Vi fletter sammen om Hjerterehabiliteringen.
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Refusionsreformen 12. november 2018.
Nøgletal for Beskæftigelsesreformen
Temadrøftelse Byrådet Slides om ‘Plan for det specialiserede socialområde for voksne d. 11. juni 2018.
Med helbredet på spil som indsats
Klar til smart vækst / GATE21
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Kort om projektet: Planlagt opgaveoverdragelse fra Regionshospitalet Viborg til Viborg og Skive kommuner Fuld enighed og tæt samarbejde Mål at øge deltagelsen i hjerterehabilitering ved at rykke tilbuddene tættere på borgerne

Kommuner overtog al ikke-medicinsk hjerterehabilitering fase II fra 1 Kommuner overtog al ikke-medicinsk hjerterehabilitering fase II fra 1. februar 2015 Fysisk træning Kostintervention Patientuddannelse Rygestop Opsporing af depression og angst Psykosocial indsats

Projektet har spillet en stor rolle i revisionen af forløbsprogrammet vedrørende hjerterehabilitering Ønske om dokumenterede resultater Igangsættelse af Triple Aim i efteråret 2015

Driverdiagram

Mål vedrørende forbedring af sundhedstilstanden og kvalitet er til dels hentet fra nationale mål (DHRB) Suppleret med egne mål SF 12 Sikkerhed Patientundervisning Omkostninger pr. capita

Resultater:  Mål 1: Mindst 35% af alle hjertepatienter indlagt på en kardiologisk afdeling deltager i hjerterehabilitering. Resultat: 64% af patienterne i populationen er vurderet egnede og har sagt ja til at deltage i hjerterehabilitering

Mål 2: Mindst 80% af de borgere, der deltager i fysisk træning, øger deres arbejdskapacitet med mindst 10%. Resultat: 81% af de borgere, der har gennemført både start- og sluttest

Mål 3: Mindst 75% af de borgere, der deltager i fysisk træning oplever en forbedring af deres helbred. Resultat: I Skive Kommune oplever 77% af de testede borgere en forbedring af deres fysiske helbred. 58% oplever en forbedring af deres mentale helbred. I Viborg Kommune steg andelen af borgere, der opfattede deres helbred som godt eller vældig godt fra 76% ved start til 90% ved slut.

Mål 4: Flere borgere deltager i fysisk træning som følge af opgaveoverdragelsen Resultat: 2013: 170 borgerforløb 2015: 275 borgerforløb

Mål 5: Mindst 70% af de borgere, der påbegynder fysisk træning gennemfører mindst 80% af den planlagte træning. Resultat: 66% af borgere, der har trænet på hold har gennemført mindst 80% af den planlagte træning

Mål 6: Sikkerheden for borgerne er høj. Ingen får behov for indlæggelse i forbindelse med træning Resultat: 2 borgere er sendt til observation på Hjerteafdelingen. Ingen af dem havde kardielle problemer.  

Mål 7: Mindst 45% af de borgere, der påbegynder fysisk træning deltager også i patientundervisning. Resultat: 44% har deltaget i patientundervisning.

Mål 8: De gennemsnitlige omkostninger til fysisk træning pr. deltagende borger falder som følge af opgaveover-dragelsen. Resultat: 2013: Udgifter pr. borgerforløb 10.700 kr 2015: Udgifter pr. borgerforløb 3.300 kr

Kommunernes samlede økonomi: Væsentlig flere borgere har valgt at træne 35% flere i Viborg Fordobling af antallet i Skive Viborg kommunes udgifter er faldet Skive kommunes udgifter balancerer

Opgørelse af økonomien: Antal deltagende borgere og antal træningsbesøg mm. opgøres i projektet (regneark) Prisberegning på leveret medarbejdertime Tidsregistrering BTP-omregning af lønninger Overhead

Tids- og prisfastsættelse af indsatser Ikke måling, kvalificeret skøn Individuel kontakt – gruppekontakt Indledende kontakt Forundersøgelse Træningskontakter Patientundervisning Afsluttende samtale Medarbejdertid pr. kontakt og pr. forløb Medarbejdertid x pris